Ruitenwisser achter kan niet meer uitgezet worden

Discussie en vraagbaak over Lybra
SWElena
Posts: 14
Joined: 10 Dec 2010, 18:08

Ruitenwisser achter kan niet meer uitgezet worden

Unread post by SWElena »

Zoals ik in een ander topic reeds had aangegeven: Mijn S.W. heeft beslist dat de ruitenwisser achteraan moet wissen, ook al staat de schakelaar in de stand "0" 8-) . Geen enkele handeling zet ze uit. Ruitenwissers vooraan werken volstrekt normaal. Iemand van jullie die met een dergelijk probleem en een eventuele oplossing bekend is? Ik dacht dat het of de stuurhendel, dan wel de schakelaar die de ruitenwisser inschakelt bij het achteruit rijden kon zijn? Alle antwoorden worden in dank afgenomen, want het ding maakt me langzaamaan gek... ::o

ps: de lybra is uitgerust met een regensensor (weet niet of dit een verschil maakt voor dit probleem...)

Groet
ronsas
Posts: 26
Joined: 23 Dec 2008, 18:38

Re: Ruitenwisser achter kan niet meer uitgezet worden

Unread post by ronsas »

Misschien even één accuklem losmaken, 5 minuutjes wachten en weer aansluiten? Dat wil nog wel eens helpen bij dit soort vage electronische problemen...
SWElena
Posts: 14
Joined: 10 Dec 2010, 18:08

Re: Ruitenwisser achter kan niet meer uitgezet worden

Unread post by SWElena »

Ik kom even op dit probleem terug... :)

Bijna een half jaar geleden wou de achterruitenwisser er maar niet meer mee ophouden. Door tijdsgebrek heb ik destijd de zekering verwijderd, teneinde te vermijden dat de achterruitenwisser steeds maar over het achterraam zou blijven 'schuren' (werd gek van het gepiep :?). Ongeveer op dat ogenblik is de auto een maand of twee in stalling gegaan. Toen ik hem opnieuw in gebruik nam heb ik de zekering teruggeplaatst en was het probleem vanzelf opgelost 8-) . Vandaag, na ca. 15.000 km. begint hij plots terug te wissen. Nu zou ik uiteraard terug de zekering kunnen verwijderen maar ik verkies toch een meer intelligente aanpak deze keer (al ware het maar omdat het niet aan te raden is om in de huidige weersomstandigheden zonder werkende ruitenwissers (V+A) rond te rijden 8-) ). Vandaar...

Niemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Mijn trouble-shooting zou beginnen bij het relais van de wisser achteraan (dat ik geregeld hoor klikken), maar daarvoor moet ik de bekleding van de achterklep verwijderen. Heb vanavond al eens vlug gekeken en zie enkel twee schroeven in de handgrepen van de achterklep. Zijn er anders nog 'hidden fixings' die ik moet verwijderen? (kan me moeilijk voorstellen dat slechts twee schroefjes de volledige bekleding vasthouden...).

Alvast bedankt!
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Ruitenwisser achter kan niet meer uitgezet worden

Unread post by koen_ »

met de oorzaak van je achterwisser kan ik je niet echt verder helpen, klinkt inderdaad als een 'hangend' relais

wb de bekleding van je achterdeur, de 'hidden fixings' zijn een hele rij plastic druk-pluggen ( zoals bij de deurbekleding )
... eerst de 2 schroeven losdraaien
... dan aan de onderzijde beginnen met bijv een houten verfspatel er tussen te wurmen, als je je vingers ertussen krijgt kun je de bekleding met beleid rondom lostrekken, het wijst dan vanzelf de weg
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
SWElena
Posts: 14
Joined: 10 Dec 2010, 18:08

Re: Ruitenwisser achter kan niet meer uitgezet worden

Unread post by SWElena »

Ik dacht al dat het zoiets moest zijn als bij de deurbekleding, maar nu weet ik tenminste hoe eraan te beginnen :) . Bedankt voor de reactie (tu) .
kriekje
Posts: 155
Joined: 10 Sep 2009, 16:25

Re: Ruitenwisser achter kan niet meer uitgezet worden

Unread post by kriekje »

Bedrading in het doorvoorrubber naar de achterklep al gecontroleerd??
SWElena
Posts: 14
Joined: 10 Dec 2010, 18:08

Re: Ruitenwisser achter kan niet meer uitgezet worden

Unread post by SWElena »

Neen, zou dit de oorzaak van het probleem kunnen zijn? Waarschijnlijk geen eenvoudige herstelling mocht het dit zijn? :( Ik zal straks eens checken, thx voor de tip! :)
Gerald S
Posts: 7
Joined: 05 Mar 2009, 12:55

Re: Ruitenwisser achter kan niet meer uitgezet worden

Unread post by Gerald S »

Ik heb ook problemen gehad met de achterwisser.
Het probleem was toen een geoxideerde connector in de hoek bij de wisselaar.
Hij zit, als ik ehet goed onthouden heb, iets boven het achterlicht

Groet,
Gerald
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”