Vastzittende rem

Discussie en vraagbaak over Lybra
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Vastzittende rem

Unread post by jdejager »

Mijn rechter voorrem bleef afgelopen week steeds hangen als ik wat harder had geremd. Je merkte dit goed bij wat hogere snelheden en na afloop van een rit was de rem bloedheet. Ben ermee naar de garage geweest waar we constateerden dat de zuiger niet meer terug wou. Wel uit. maar tot een bepaald niveau terug. Zelfs niet met een flinke tang. De garage heeft de remklauw vervangen door een nieuw exemplaar, echter na een dag rijden heb ik hetzelfde probleem weer. Lijkt me stug dat de nieuwe remklauw niet goed zal zijn. Verdenk zelf de ABS. Kan het zijn dat er een terugslagklep in het systeem zit welke blokkeert zodat de rem wel uit wil, maar tot een bepaald niveau terug? Iemand hier ervaringen mee?
Martin
Posts: 121
Joined: 21 Dec 2008, 18:41

Re: Vastzittende rem

Unread post by Martin »

Remslangen vervangen !! ????
Atse
Posts: 106
Joined: 24 Sep 2009, 20:20

Re: Vastzittende rem

Unread post by Atse »

Hoi,

Omdat je maar op één wiel het probleem hebt, denk ik ook aan het remslangen. Ik heb zelf ook een dergelijk probleem, maar dan op alle vier de wielen. Zie: "remmen blijven vast zitten". Ik zal dat bericht ook weer even updaten, want ik heb vandaag weer wat beleefd....

Groeten,

@tse
Lancia Delta 1.4 16v T-jet Oro (150 pk)
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Vastzittende rem

Unread post by de Wit »

Jij hebt ook altijd wat met je Lybraatjes lijkt het @tse :S Rijden er geen mensen achterop dan blijven je remmen hangen B)- . (just kidding maar dat had je hopelijk al door) .
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Vastzittende rem

Unread post by jdejager »

Bedankt voor de reacties. Het rempedaal komt helemaal omhoog. Met de voet krijg ik het niet hoger. Het is echt alleen maar de rechter voorrem. Het rare was dat de zuiger netjes naar buiten bewoog bij losgenomen blokken en ook weer terug wou tot een bepaalde stand. Ook het rubber was nog heel. Heb zelf het idee dat het na het aanspreken van de ABS (wordt veelvuldig gebruikt met die sneeuw :D) begint.
Het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder zou alle remmen moeten blokkeren lijkt me. Wat kan een remslang hier nou mee te maken hebben?
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Vastzittende rem

Unread post by jdejager »

Hallo Atse,

Waarom denk je dat het de remslang is? Wat kan deze doen? Ben ondertussen weer bij de garage geweest. Computer uitgelezen en geen afwijkingen m.b.t. de ABS vastgesteldt. Had het deze week ook gewoon tijdens rijden op een rechte weg zonder remmen. Je voelt dan ineens dat de auto zwaarder begint te rijden. Thuisgekomen is dan het rechter voorwiel heet. Heb zelf een beetje het idee dat de rembekrachtiger (vacuumpomp) misschien wel de oorzaak is. Als ik namelijk start met ingetrapte rem duurt het ook even voordat de rem "inzakt". Daarnaast kan ik door flink op het pedaal te drukken al pompend het pedaal naar de mat drukken. Dat zou op lucht duiden maar hij is wel weer ontlucht. Niveau in potje is ook goed. Iemand nog ideeen?
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Vastzittende rem

Unread post by Dickamerica »

Jouw Lybra heeft veel kms weg en remslangetjes slijten van binnen door ouderdom en de olie gaat er dan moeizamer doorheen.
dus die ff vernieuwen,wel gelijk andere kant ook.
Enn kosten veel minder als die remklauw..

suc6 Dick
Asurantix
Posts: 12
Joined: 07 Nov 2009, 20:28

Re: Vastzittende rem

Unread post by Asurantix »

Verleden jaar exact hetzelfde probleem gehad, na lang zoeken bleek inderdaad een remslang die verstopt. Gelijk aan aan beide zijde vervangen, probleem verholpen.
Atse
Posts: 106
Joined: 24 Sep 2009, 20:20

Re: Vastzittende rem

Unread post by Atse »

Hoi,

Ik zal mijn eigen topic nog even bijwerken, maar het is echt waar!
Ik kan het nog steeds niet geloven omdat ik problemen met alle 4 de wielen heb gehad. Na het vervangen van de hoofdremcilinder ging het vorige week helemaal mis, dus wij dachten dat het aan de ABS pomp moest liggen. Op aanraden van een bevriende monteur van mijn maat hebben we alle 4 de remslangen vervangen. WEG PROBLEEM!

Theorie 1.
De remslangen raken dermate verstopt dat de olie er nog moeilijk doorheen kan. De ABS pomp kan echter wel voldoende druk opbrengen om de remmen te laten werken. De olie wil echter heel moeilijk terug (misschien werkt die prop wel als een soort terugslagklep), waardoor de remmen blijven remmen. Misschien dat de daardoor ontstane warmte de olie doet uitzetten, waardoor de remmen alleen maar vaster gaan zitten.
Aangezien je de slangen niet kunt dotteren, kun je ze maar beter op tijd vervangen (15 euro per stuk).

Theorie 2.
Maar waarom heeft het terugtrekken van het rempedaal dan effect? We hebben ontdekt dat als alle 4 wielen "vast" zitten en we de druk van de leiding tussen de hoofdremcilinder halen door deze los te draaien, alle remmen meteen weer lossen. Wat nou dichte remslangen?
Maar waarom heeft het vervangen van de remslangen dan zoveel effect? Wat gaat er om in dat "koppie" van de ABS pomp? Stroomt de olie niet vlot genoeg terug? Blijft de pomp daardoor druk leveren, of gaan er klepjes dicht zitten, die normaal open moeten blijven staan?

Wie het weet mag het zeggen............

Groeten,

@tse
Lancia Delta 1.4 16v T-jet Oro (150 pk)
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Vastzittende rem

Unread post by jdejager »

Heren,

Dank voor jullie reacties. Zal de remslangen laten vervangen. Helaas is mijn garagehouder volgende week op wintersport :(
Zal het nog een weekje vol moeten houden. Kan gelukkig de Panda van mijn vrouw lenen in noodgevallen :D
Zat zelf erg op het spoor van de ABS pomp. Alleen werkt deze normaal. Heb wel een remverschil tussen links en rechts. Als ik hard rem maakt de auto een zwieper. Even opletten dus. De remslangen zijn inderdaad veruit het goedkoopste te vervangen. Zodra ik meer weet laat ik het weten. Bedankt voor het meedenken.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”