How-to / raam-mechanisme en glijstift

Discussie en vraagbaak over Lybra
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

Een bekende kwaal bij de lybra : raammechanisme stuk ; geen lybra ontsnapt er aan :

Wat is er aan de hand ? :
tussen het raam en het hef-mechanisme zit een zgn. glijstift, een plastic geleideblokje dat het raam verbindt met de glijstang en waar de staalkabels van het motortje beiden in verankerd zitten. Deze glijstiftjes zijn kennelijk onvoldoende opgewassen tegen de herhaalde belasting en breken vroeg of laat los van de glijstang, vervolgens draaien ze 180 gr om en komen de kabels los ; als het mechanisme dan nog een paar keer geactiveerd wordt zonder spanning op de kabels draait het oprolmechanisme bij het motortje volledig in de soep en zit je vast aan een compleet nieuw of gereviseerd raammechanisme.

Het mechanisme zelf en ook de glijstiftjes zouden in de loop der jaren iets verbeterd zijn, in kleur van wit / lichtblauw naar de definitieve groene uitvoering, die beter moet zijn, maar nog steeds breekt, getuige de situatie in mijn eigen lybra ( van juli 2002 )

Bij mijn lybra begon de story op vakantie in Z-Frankrijk, waar het rechter voorraam het voor gezien hield, gelukkig kon ik het raam met 2 handen naar boven manouvreren en met 2 houten ijsstokjes in de raamlijst onder fixeren.
Thuisgekomen ( en nog niet voldoende op de hoogte ) eerst maar eens de boel gedemonteerd en daarbij bleken er wat lichtblauwe plastic brokken onder in de deur te liggen ...

Image

een nieuwe :

Image

Okee, eerst maar eens een nieuwe glijstift gehaald, was eenvoudig te monteren ( weet nu dat dat al een slecht teken is, zie verder ) en de zaak weer in elkaar gezet ........ het liep voor geen meter.
Het oprolmechanisme bij de motor opengemaakt en dat bleek volledig verwoest, de kabels totaal vervrongen en de stukken afgedraaid plastic lagen er los in, dus dat betekende een nieuw mechanisme bij Tuynder ...

De glijstiftjes kosten vrijwel niets, de linker kost 1,66 en de rechter kost 2,31, ( misschien dat de linker nog vaker stuk gaat ... ), maar een compleet mechanisme kost maar liefst ruim 130 euro excl ( bij Tuynder ca 90 euro excl ), dus het lijkt erg aantrekkelijk om op tijd de glijstiftjes te vernieuwen ....

nu wetende hoe het moet ben ik ook de andere mechanismes eens gaan checken :
* links-voor bleek al vernieuwd en ogenschijnlijk in goede staat // in sept 2011 preventief glijstift vernieuwd
* rechts-achter was ook al eens vernieuwd ( motortje van 2004 en het modernste groene blokje )
... maar ... ook dit nieuwe glijstiftje was al weer deels los van de glijstang gebroken, gelukkig nog niet geheel los, dus alleen glijstift vernieuwen !
* en tenslotte links-achter, hier nog een 'untouched' mechanisme met originele witte blokje wat ook al aan het scheuren was, dus ook hier een nieuwe glijstift !!

Image


de glijstiftjes :

om te beginnen een 'weetje' dat nogal eens voor verwarring zorgt :
** op de glijstiftjes voor de rechter zijde ( voor en achter hetzelfde ), bestelnummer 71730300, staat een S
.... ( van sinistra = links ) :S
** en op degene voor de linker zijde, bestelnummer 71730301 , staat , je raadt het al, een D ( van destra = rechts ).

Of dit een italiaans onachtzaamheidje is of dat de blokjes misschien in andere auto's worden gebruikt, waar de linker wel links zit .... ik zou het niet weten ....


de How-to :

hoe moeilijk is het ??
Voor een beetje handige sleutelaar prima zelf te doen, het gehele mechanisme vervangen is het eenvoudigst en heb je het geluk dat het blokje nog deels vast zat en het mechanisme nog bruikbaar is kun je met wat meer moeite ook alleen de glijstift vervangen, dit is eigenlijk ook eenvoudig als je weet hoe ....

WERKWIJZE :

allereerst demontage van het raammechanisme :

Plaatjes komen deels uit de "Manuale Officina Lancia Lybra", ( vrij te downloaden )

VOORDEUR :

* verwijder de binnenbekleding van de deur

*-- de linker voordeur :

Image

Image

*-- detail van de armsteunbevestiging links, er zitten 4 schroefjes in :

Image


*-- bij de rechter voordeur is de constructie wat anders, .... eigen foto's van rechts :

Image

bij de rode cirkels bevinden zich de schroeven/boutjes die je moet lossen, de 2 belangrijkste bouten ( inbus 5 ) bevinden zich aan beide uiteinden van de armsteun ; ook achter de rode reflector zit een schroefje

Image

Als alle schroeven en bouten gelost zijn en je alle stekker-verbindingen losgeklikt hebt ( vergeet het lampje onder in de deur niet !! ) kun je de deurbekleding lostrekken, begin aan de onderzijde en langs beide zijkanten, als alle verbindingspluggen los zijn schuif je het paneel bij de raamlijst naar boven eruit.

Image

Image

* maak de beschermfolie voorzichtig los ( het best in de lijm-wal lossnijden met een stanley-mesje, plakt dan later weer probleemloos vast ) en vouw hem weg

* verwijder de borging en duw het raam voorzichtig los van de glijstift ; dit gaat het beste als het raam ca half tot 2/3 open is ;

duw vervolgens het raam in de bovenste stand en zet vast met een haak-constructie : ( heb ik van dubbel / dik ijzerdraad gemaakt )

Image

Image

* maak de bouten van het raamechanisme los, 3 bij de motor en 2 aan de glijstang, maak de 2 stekkers van de motor los en draai het mechanisme er in z'n geheel uit via de grootste centrale opening

Image

Image


Na demontage :

* als je bij het gedemonteerde mechanisme merkt dat de kabels eigenlijk veel te lang zijn, zoals op onderstaand plaatje, is het oprolmechanisme naar z'n grootje, je kunt het nog open maken of er nog iets te redden valt, maar was bij mij kansloos ...., je zit dan vrijwel zeker aan een nieuw mechanisme vast ...

Image


Bij een ACHTERDEUR is het in principe hetzelfde :

* het deurpaneel is eenvoudiger te demonteren, zit met maar 2 boutjes en 2 schroeven vast

* het raam-mechanisme ziet er iets compacter uit en moet er met iets meer gedoe uit worden gedraaid, maar met inmiddels wat ervaring is het zo gefixt

Image

Image

Image

eigen foto's van de linker achterdeur :

Image

Image

Image

Image


Het vervangen van de glijstift :

De moeilijkheid zit hem in het feit dat er bij een intact mechanisme veel spanning op de kabeltjes staat
als je die laat 'loskomen' is het bijzonder lastig om de kabeltjes weer op spanning te krijgen en het nieuwe blokje in de juiste positie aan te brengen

Het is dus belangrijk de kabeltjes op max spanning tijdelijk te fixeren, ik heb dat als volgt opgelost :

gereedschap : een goede griptang, bek beschermd met duc-tape en een goede lijmtang met plastic bescherming

Image

het uitgebouwde mechanisme met originele witte glijstiftje :

Image

Trek de kabeltjes mbv het blokje op maximale spanning en fixeer de kabel aan beiden zijden als volgt :

Image

je kunt nu het witte blokje losklikken van de glijstang en door het vervolgens wat te draaien komen de kabeltjes los

Image

klik de kabeltjes nu in het nieuwe groene blokje, draai het weer in de juiste positie en klik het vast aan de glijstang
het lijkt raadzaam om eerst de glijstang zelf goed in te 'vetten' met bijv teflonvet

Image

Image

ET VOILA :

Image


Bouw het mechanisme weer in

Image


plak de folie weer terug en monteer het deurpaneel ; let hierbij op dat je begint de raamlijst er aan de boven-voorzijde goed in te klikken, de rest volgt dan vanzelf

SUCCES !


NB : bij de eerste generatie raammechanismes ( voor 2001 ) is de glijstang breder en dikker en passen de groene glijstiftjes niet zonder meer ; het is echter mogelijk om de glijstiftjes aan te passen ..., er staat/stond een mooie instructie op een griekse Lybra-website ...

Edit Juli 2014 : helaas blijkt deze griekse website uit de lucht te zijn, de plaatjes kun je hier zien : plaatjes griekse website , ze vertellen zelf het verhaal ...

Tenslotte :


TIP 1 : Als je raammechanisme hapert of vreemde geluiden maakt : STOP onmiddelijk met het gebruik ervan, je hebt dan nog een kans dat het oprolmechanisme heel blijft en je alleen de glijstift hoeft te vervangen.

TIP 2 : Als je graag sleutelt en veel gedoe op een moment dat dat helemaal niet uitkomt ( vakantie bijv ) ... en ook nog een paar honderd euro wilt besparen : vervang dan preventief alle glijstiftjes bij de ramen die regelmatig open en dicht gaan .... ( bij mij alle 4 dus )

TIP 3 : als je mechanisme voorheen goed was geinitialiseerd ( alle ramen gingen goed automatisch geheel open en dicht ) moet je na montage van een nieuw mechanisme zorgen dat het systeem gereset en dan weer opnieuw ge-re-initialiseerd wordt !, want de synchronisatie is dan het spoor bijster en het raam 'doet maar wat'.

Resetten kun je doen via een "accu-reset", maar er is een eenvoudiger manier .... :

Verwijder de 3 zekeringen ( nr 1, 6 en 8 in fig 53 ) die verantwoordelijk zijn voor de raambediening, zet het contact een paar minuten aan .., vervolgens weer uit en de zekeringen terugstoppen

Image

Image

De reset is compleet als geen van je ramen meer automatisch geheel open en dicht gaan

Opnieuw initialiseren doe je als volgt :

Image
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Atse
Posts: 106
Joined: 24 Sep 2009, 20:20

Re: How-to Raam-mechanisme

Unread post by Atse »

Hulde, prachtige uitleg met duidelijke foto's en tekeningen.
Ik heb het zelf in mei ook gedaan, vlak voordat ik mijn SW 2.4jtd uit 2000 inruilde. Ik heb toen gebruik gemaakt van een uitleg op de Duitse versie van dit forum. Ik zie nu waarom het eerst niet helemaal goed ging: de glijstift moet je haaks vastklikken op het glijprofiel. Voor dat ik dat door had :?
Ik heb toen ook foto's gemaakt, maar ik zie dat die niets toevoegen aan deze perfecte how-to.

Groeten,
Atse
Lancia Delta 1.4 16v T-jet Oro (150 pk)
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by demeerdg »

Prachtig,

ik ben het al in het Italiaans tegengekomen maar daar kon ik slecht uit wijs. Dit zie ik wel zitten.

Dank U.>:D<
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Re: How-to Raam-mechanisme

Unread post by DieselTDi »

(tu)

Keep up The Good Work!!!!!!!!!!
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by Bas »

Geweldig!!

Met m'n Lybra uit 2000 kan ik er donder op zeggen dat mij ook de ellende met de glijstiften staat te wachten. Preventief de glijstiften vervangen was iets wat ik altijd al wilde doen maar door gebrek aan kennis 'how to do' nooit gedaan.
Met deze PERFECTE uitleg ga ik direct aan de slag!

Thanx!!
wcabro
Posts: 103
Joined: 15 Feb 2009, 10:59

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by wcabro »

Zo Koen nu kan iedereen het, fantastisch verslagen. Wijzig alleen het links en rechst verhaal even voordat men de verkeerde kant besteld.

Destra - DX - Rechts
Sinistra _ SX - Links

Ik heb zelf onlangs het hele mechaniek vervangen, dit was een goedkopere oplossing.

Groet wcabro
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

Dank voor de reacties :

maar voordat er nu echt verwarring ontstaat :

Het is ECHT zoals het door mij beschreven staat :

De glijstiftjes voor de RECHTER voor- en achterdeur hebben bestelnummer 71730300, kosten € 2,31 en er staat heus een S op

De glijstiftjes voor de LINKER voor- en achterdeur hebben bestelnummer 71730301, kosten € 1,66 en daar staat heus een D op

De inconsequentie tussen deze aanduiding en de werkelijke zijde was overigens bekend bij de dealer, maar ook zij weten niet wat de verklaring is.

dus wellicht ten overvloede :

Deze glijstift zit dus aan de LINKER zijde

Image

Als je goed naar de fototjes van het vervangen van de glijstift ( van de linker achterdeur ) kijkt zie je dat dat DEZE glijstift is
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
nwolf
Posts: 45
Joined: 24 Jan 2010, 13:13

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by nwolf »

Heb toevallig dit weekend ook glijblokjes gekocht en wat blijkt de codering (partnummers) in het computersysteem van Fiat/Lancia staan ook verkeerd. Ze hadden gelukkig beide kanten besteld. Wat Koen schrijft klopt, zo zit het ook bij mij en die nummering klopt net als de D.
Helaas was het mechanisme zelf goed verziekt en een nieuw blokje te laat. Vandaag geheel nieuw mechanisme besteld bijna 100 euro thuis gestuurd.

Groeten,
Willem
wcabro
Posts: 103
Joined: 15 Feb 2009, 10:59

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by wcabro »

Ha, Italianen. Zal wel vrouwlijk rechts zijn dus waar je duim links zit. Geloof me normaal is DX rechts en SX links. Let maar een op de bandenwarmers van F1 Ferrari.

Die onderdeelnummers zijn perfect, jammer dat ik mijn defecte raammechaniek aan Fam van Ganzewinkel heb gegeven.

Groet wcabro.
janlybra
Posts: 2
Joined: 16 Aug 2010, 20:55

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by janlybra »

Blijkbaar is mijn Lybra mrt 2000 van de eerste lichting want alles is hetzelfde behalve de glijblokjes.
De nieuwe hebben minder tussenruimte waar de glijrail tussen kan dan bij mijn exemplaar.
Ze passen dus niet op dit systeem :S
Heeft iemand enig enig idee hoe dat nu weer zit, want ik vind het zonde om een heel nieuw systeem te bestellen aangezien de aandrijving nog wel werkt.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”