How-to / raam-mechanisme en glijstift

Discussie en vraagbaak over Lybra
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

Getuige deze posting moet je de nieuwe groene glijstift eenvoudig kunnen aanpassen :
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ?52,649878

Volgens de onderdeelnummers in ePER is het mechanisme in september 2000 vervangen door het 2e type en in november 2003 is het huidige type met de groene katrolletjes en dito glijstift gekomen
tussen het 2e en 3e type is geen wezenlijk verschil, behalve dan de wat steviger glijstift ( ..... maar die ook nog afbreekt helaas ..... :S )
Daar mijn lybra van juli 2002 is heb ik geen ervaring met het eerste type raammechanisme

Overigens zijn er in de automateriaal-handel ook mechanismes van een andere fabrikant te koop ( merk Liftec ), daarvan ziet de glistift er duidelijk anders uit, of hij beter is weet ik niet ....

Hopelijk leest Peter D nog mee en kan hij zijn methode wb het aanpassen van de glijstift illustreren

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
janlybra
Posts: 2
Joined: 16 Aug 2010, 20:55

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by janlybra »

Nou ik heb de nieuwe glijstiften passend gemaakt met de dremel en jawel het werkt (tot nu toe dan >:D<
scheelt me toch weer 120 euro voor een nieuw mechanisme. Bedankt voor je tip koen.
PeterD
Posts: 98
Joined: 14 Jul 2009, 08:45

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by PeterD »

Ik heb er nog ERGENS (maar waar..) foto's van...

Maar het is dus goed te doen (dremel, metaalboortje..)!!!

De ribbels "in het groene blokje" weghalen en de "sleuf" gewoon wat breder maken! Heb het ooit gedaan aan de hand van duidelijke foto's op (het helaas ter ziele gegane??) clublybra.it

Je houdt wat minder "vlees" over op het blokje, maar bij mij zit het er al 1,5 jaar in, functioneert prima.

GOUDEN TIP: doe je ramen NOOIT helemaal open, houdt ze altijd minimaal 2 a 3 cm boven de rubber en je zult NOOIT meer afbrekende glijstiften hebben... het is namelijk gewoon een constructiefout.

De kunststof blokjes krijgen elke keer een geweldige opdonder als je je ramen helemaal laat zakken. Doe je dat niet gaan ze "levenslang" mee...
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jdebeer »

Hallo,

Tijdens de terugkeer van vakantie uit Italie hoorde ik bij het openen van een raam een droge knak en was het gedaan met het openen en vooral ook sluiten van mijn raam.
Kapotte glijstif blijkt thuis.
Gelukkig een duidelijke uitleg van Koen incl. bestelnummers.
Alleen, zijn die nummers van de dealerorganisatie of zijn ze ook bij Tuynder te koop ?
En zo ja, weet iemand de bestelnummers bij hen, want ik kan ze niet vinden op hun site. Of kun je daar voor bellen ?
Alvast hartelijk bedankt.

Johan
Atse
Posts: 106
Joined: 24 Sep 2009, 20:20

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by Atse »

Hallo Johan,

Ik heb ze in mei als volgt besteld bij Tuynder:

raammech bev clip links 71730300 netto prijs €2,36
raam mechn. bev clip rechts 71730301 netto prijs €2,00

Nou schijnt er wat discussie te zijn over dat links eigenlijk rechts is, maar daar kom je wel uit.

Groeten,

@tse
Lancia Delta 1.4 16v T-jet Oro (150 pk)
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jdebeer »

Hallo Atse,

Bedankt voor je info. Ik ga ze gelijk bestellen.
Voor die prijs bestel ik ze allebei, dan zit de goede er altijd bij.
Gisteren de hele handel eruit gehaald, enorm handig met de handleiding van Koen erbij.
Het blokje was in 3 stukken !! Maar nog wel de originele witte.
Hopelijk lukt het om het nieuwe blokje tussen de kabels te krijgen, ze zijn wel erg kort bij ontspannen veren.
Is de volgende uitdaging.
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jdebeer »

De glijstiften zijn binnen. Alleen zijn de kabels aan de korte kant, volgens mij zitten ze los in het oprolmechanisme op een rol.
De ervaringsdeskundigen kunnen me vast en zeker vertellen wat de eenvoudigste manier is om de kabels weer goed uit dit mechanisme te krijgen.
Is dat een kwestie van een paar keer op en neer met het motortje terwijl je de kabels op spanning houdt of is het handiger om het rolmechanisme open te maken en de kabels op spanning terug te draaien ?
Alvast bedankt voor de tips.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

zoals aangegeven in de "how-to" is het inderdaad lastig om de kabeltjes weer op lengte te krijgen als de spanning er eenmaal af is geweest
wat je in ieder geval NIET moet doen is het motortje activeren als er geen spanning op de kabels staat, want dan draait je mechanisme gegarandeerd in de soep.

ik zou eerst het oprolgedeelte even voorzichtig openmaken om te kijken of de kabels niet totaal vervrongen zijn, want dan kun je het vergeten .... ( bij mijn 1e mechanisme was het 'spaghetti' en niet meer te redden )
.... zo niet dan met behulp van het nieuwe blokje 'met de hand' de kabeltjes aan beide zijden op grote spanning trekken, waarbij dus de tussenliggende veren en buitenkabels maximaal aangespannen zijn ; dan de kabels fixeren zoals aangegeven in de "how-to" en het blokje er met achtereenvolgens een draai- en klik-manoeuvre tussen wurmen.

succes !

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by de Wit »

Ik kan uit eerste hand vertellen dat er veel kracht bij komt kijken en een derde hand voor het vastklikken van de glijstift geen overbodige luxe is. Ik ben met mevrouw de Wit deze zomer aan de slag geweest. Als je huwelijk dat aankan gaat er meer goed ;) .
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jdebeer »

Bedankt voor de tips. Het is dus handig om een zoon te hebben. Je moet je relatie niet onnodig op de proef stellen, ook niet als die goed is.
Ik had bedacht om het motortje op en af te laten rollen terwijl iemand de kabels flink strak onder spanning houdt. Dan zouden bij oprollen de kabels weer strak om de rollen moeten komen zitten.
Met veel kracht de kabels strak op de rol trekken kan sporen in de rol veroorzaken ?
Maar ik zal vanavond of morgenavond eens een poging gaan wagen. De lijmtangen zal ik in ieder geval bij de hand houden.
Ik zal verslag uitbrengen, als we elkaar de harses niet inslaan.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”