How-to / raam-mechanisme en glijstift

Discussie en vraagbaak over Lybra
legend
Posts: 324
Joined: 26 Apr 2009, 00:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by legend »

oeps sorry
johanprive
Posts: 9
Joined: 08 Sep 2011, 22:49

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by johanprive »

Ook ik ben aan de beurt met mijn Lancia Lybra uit 2005.... Toen mijn zoontje het op een krijsen zette was ik zo 'dom' om het achterraam te willen openen. Na een paar harde kraken ging het raam naar beneden, maar niet meer omhoog ;-(

Glijstiften inmiddels besteld maar ik krijg het deurpaneel van de linker achterdeur er niet af... Alleen de onderste inbusbout van de armsteun heb ik er uit weten te draaien en de kruiskop schroef aan de bovenzijde van de deur (in deursponning). Blijkbaar moet ik nog bij twee andere schroeven kunnen komen maar ik weet niet hoe?? De raambediening achter krijg ik er niet uit (ben bang dat hij breekt) en de bovenste schroef van de armsteun idem dito.

Heeft iemand raad?

dank alvast!
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

Als je goed naar de plaatjes van het 'achterdeur-deel' in de instructie kijkt wijst het de weg vanzelf ...

Het is niet ingewikkeld, de 2e schroef boven zit achter het plastic kommetje bij het chromen deurhendeltje, net zoals bij de voordeur
Het knopje van de raambediening kun je er zo 'in z'n geheel' van voren af uitwippen, ook dat is goed te zien op de plaatjes

Succes
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
johanprive
Posts: 9
Joined: 08 Sep 2011, 22:49

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by johanprive »

Bedankt Koen! Met die laatste aanwijzingen is het gelukt! Het deurpaneel is er uit en ik ga zo beginnen aan de truck met de griptang....
johanprive
Posts: 9
Joined: 08 Sep 2011, 22:49

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by johanprive »

Dag Koen,

Ik heb alles gedemonteerd en de spoel opengemaakt om te kijken of die nog goed was. Alles lijkt prima, totdat ik ging proefdraaien.....

Misschien toch iets verkeerds gedaan want het oprolmechanisme werkt niet naar behoren. Ik heb een paar keer het raam met de hand mee moeten geleiden en nu zit het raam wel dicht, doch echt actief werkt het niet op de schakelaar.

Wat mij opvalt is dat de kabels veel te ruim en los in de deur liggen. Ze tikken tegen de deur als ik die dicht gooi. Zou het motortje toch kapot zijn of heb ik iets verkeerds gemonteerd? Moet je misschien eerst de kabels strak op de spoel doen alvorens te monteren of..?

grt, Johan
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

ik was er al bang voor ... :S

zoals in de instructie staat : als het oprolmechanisme nog een paar keer geactiveerd is, is het meestal naar de filistijnen
in ieder geval is de kabel een aantal slagen losgekomen van de spoel

... als de spoel er zelf nog goed uitziet en de kabels niet ernstig zijn verwrongen kun je proberen om de kabel opnieuw te winden
... let wel : dat moet echt strak, zo strak dat het erg lastig zal (moet !) zijn om de kabeluiteinden nog in het blokje te krijgen, dan kun je evtl de truc met de griptang nog gebruiken ; in de reacties in het topic vind je nog meer tips & trics ...

... als het gemakkelijk gaat is het sowieso niet goed


Als het oprolmechanisme niet meer te redden is zijn er verschillende mogelijkhden :

* een nieuw origineel Lancia-mechanisme, is vrij duur en heeft nog steeds hetzelfde pet-blokje ...
--- via Tuynder (www.tuynder.nl) krijg je wel flinke korting
* een nieuw aftermarket-mechanisme, is veel goedkoper, duidelijk anders en misschien wel beter, het blokje ziet er solider uit
--- kijk maar eens bij Mister-auto.nl , ik zag het daar laatst voor ca 65€ ( wel zonder comfortfunctie, dus werkt alleen als je het knopje vast blijft houden )

De al gekochte blokjes kun je dan mooi preventief in bijv je raam-mechanismes voor stoppen, 10 tegen 1 dat ze al aan het scheuren zijn en je weet nu toch hoe het moet ... ;)

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
johanprive
Posts: 9
Joined: 08 Sep 2011, 22:49

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by johanprive »

Thanks Koen, ik ga nog een poging wagen komend weekend en ga voor de zekerheid ook even bijTuynder.informeren wat een nieuwe kost. Ben inmiddels toch een vaste klant van ze toen de veerschotel.van mijn Alfa Spider bleken doorgeroest.....
En bij het demonteren van het deurpaneel was het toch 'grappig' te zien dat ook Lancia, Alfa onderdelen.gebruikt....
Is het naar jouw mening slim om een gebruikte te kopen? Kreeg er nl eentje aangeboden voor 50 euro.
Grt, Johan
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

ik heb het even opgezocht,

er zijn bij Lancia ( dus ook Tuynder ) 2 opties : een compleet nieuwe en een fabrieks-gereviseerde
die verschillen inmiddels sterk in prijs, nu veel meer dan 3 jaar geleden ; m.n. de nieuwe is erg duur geworden ... ( prijs wil je niet weten )

de gereviseerde zal net zo goed zijn, daar zal zeker een nieuw oprolmechanisme en glijstift inzitten, dus ik zou altijd een gereviseerde nemen
het onderdeelnr van een 'reconditioned exemplaar' rechtsachter is 71792444 , zal bij Tuynder in de buurt van 80€ kosten denk ik

... maar een gebruikte kan ook een goede optie zijn, mits niet te duur en als het de juiste is ( let op : ze zijn voor alle 4 deuren verschillend ! ) en het oprolmechanisme in goede staat verkeert ; ik zou er dan wel die nieuwe glijstift inzetten, maar die kost haast niks

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by Stupendo »

Op verzoek van de moderator dit bericht niet in draadje "Glijstiften" maar hier.

Ik heb het raammechanisme besteld bij Tuynder (Eur 120,--) en er in gezet. Was een fluitje van een cent. De glijstift die er aan zat was wel weer van 2002 en dus wederom de 2e (groene) versie en dus niet de laatste 3e versie (ik had hiervoor al losse blokjes besteld en ontvangen van Tuynder en die waren ook van 2002). Had ik al eerder gemeld dat de Lybra Tipo I dunnere ramen heeft dan de Tipo II en dat dus wellicht daarom de glijstiften iets aangepast moesten worden bij de Tipo II?

Bij mij zit er overigens maar één stekker aan. Ik las op dit forum ergens dat er twee zijn. Misschien is dit bij de Tipo II het geval en heeft de Tipo I er maar één.

Mijn kapot raammechanisme kwam er trouwens uitzetten met één vrijwel opgerolde staaldraad, dit in tegenstelling tot de meeste gevallen waarbij de draad juist afgerold is van de spoel. Eén en ander heeft wellicht weer te maken met het feit dat ie bij mij kapot ging tijdens het sluiten van het raam. Het gevolg was in ieder geval dat bij de poging om de oude er weer in te zetten (met een nieuwe glijstift) eerst het mechanisme electrisch weer moest worden aangesloten om de staaldraad te kunnen uitrollen. Anders kan je de draad namelijk niet opnieuw aansluiten op de glijstift en de andere draad. Na montage deed het mechanisme het weer een beetje maar het was vermoedelijk met te weinig spanning door mij gemonteerd want na helemaal weer uit elkaar van de spoel bleek de draad om de spoel spaghetti-kenmerken te bevatten. Dus daar ging mijn Eur 120,--.

Wat overigens niet een fluitje van een cent was, was het opnieuw monteren van de deurbekleding. Ik geloof dat het me meer dan 10 pogingen kostte om dat kreng weer op zijn plaats te krijgen. Vooral bij de voorkant van de deur wilde ie niet over de rand van de deur haken, grrr....Uiteindelijk dus wel gelukt maar een paar dagen later deed het door mij vernieuwde portierslot het ook weer niet 100%. Dus het kan weer uit elkaar. Had ook nog een schroef over dus dat kan ook meteen weer meegenomen worden.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

Wat betreft dat laatste, de dames zijn idd snel verslaafd aan aandacht ;)

De groene glijstift uit 2002 is wel het laatste type hoor, ze zijn er wel in 2 verschillende tinten groen, maar die verschillen niet ..
T.o.v. het eerste type is er sprake van een geheel vernieuwd hefmechanisme met andere glijstang, wrs omdat ze hoopten dat daarmee de glijstift-misère tot het verleden zou behoren, maar dat bleek een illusie helaas ...
Er zijn ook verschillende 'aftermarket' raam-mechanismes te koop, al vanaf ca 70€, die een heel andere glijstift hebben en mogelijk beter zijn, maar niemand heeft daar nog over gerapporteerd, zou wel interessant zijn om te weten ..

De 2e stekker is van de zgn. comfortfunctie, dwz het automatisch omlaag en omhoog gaan, dat hebben de meeste lybra's ingebouwd, maar niet allemaal ..
Als je nu geen stekker 'over' hebt, had jouw lybra dat kennelijk niet ... is wel erg handig bij de peages ;)

Maar mooi dat het weer gelukt is ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”