How-to / raam-mechanisme en glijstift

Discussie en vraagbaak over Lybra
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jdebeer »

Het zit er allemaal weer in.
Net het oprolmechanisme open gemaakt en er zat inderdaad een klein stukje van een van beide kabels dubbel langs de rol.
Geheel even uit elkaar gehaald, kabel met een tangetje weer recht gebogen en weer in de sleufjes in de rol gelegd. (zie bijlage)
Daarna de motor er weer op en de kabels in de glijstift haken/draaien. Is egenlijk het meeste werk.
Als het goed is blijft er net geen sleufje in de rol vrij wanneer de kabel strak genoeg staat.
Als dat is gelukt kun je weer de handleiding van Koen gebruiken om alles weer te monteren.
Eenieder bedankt voor de hulp / tips.
Attachments
dsc01379rol.jpg
dsc01379rol.jpg (198.66 KiB) Viewed 974 times
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

okee, prima :)

dit mechanisme ziet er van binnen in elk geval nog een stuk beter uit dan dat van mijn rechter voorraam
van welk jaar is jouw mechanisme ?

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jdebeer »

Nee, dit is er eentje van 2002.
Volgens mij is het ook mogelijk om er eventueel een remkabel van een fiets voor te gebruiken.
Maar dan moet je wel de soepele uitvoering hebben (de normale zijn te stijf) en moet je een eindknopje aan de kabel zien te krijgen.
Met wat soldeerwerk moet dat naar mijn inschatting wel mogelijk zijn.
Is ook te proberen voordat je een nieuw mechanisme koopt.
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jdebeer »

Nog één keertje dan.
Het wil niet echt lukken om de ruitbediening weer zoals het hoort te laten werken.
Heb volgens de handleiding van Koen geprobeert om e.e.a. te resetten.
Omlaag gaat normaal, maar omhoog lukt alleen maar in stapjes van max. 7-8cm per keer. In een keer lukt op geen manier.
Ik heb met beide schakelaars de reset geprobeerd, resultaat blijft hetzelfde.
Iemand een suggestie ?
Alvast bedankt.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

het meest waarschijnlijk zit het probleem dan toch in het 'opwindmechanisme' zelf
in mijn dolgedraaide mechanisme was behalve de totaal vervrongen kabels ook de spoel zelf ernstig beschadigd en niet meer rond ...
dus al zou het gelukt zijn om de kabels te 'rechten' of te vervangen zou het nooit meer soepel hebben kunnen draaien

hoewel jouw mechanisme er op de foto er wel een stuk ongeschondener uitziet zou je eens kunnen kijken of de spoel wel mooi 'vrij' blijft draaien

de dealers weigeren uberhaupt om in een reeds kapot mechanisme een nieuwe glijstift te monteren omdat het vrijwel nooit ongeschonden uit de strijd komt en het dan in 'uren' nog veel meer kost dan een nieuwe
... juist daarom lijkt het zo aantrekkelijk om de stiftjes preventief te vervangen, zoals in de how-to aangegeven

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jdebeer »

Zou kunnen, maar ik heb er juist op gelet dat de kabel mooi recht door de sleufjes in de rol liep om te voorkomen dat de kabel er uit zou lopen en zodoende weer vast zou lopen.
De rol was ongeschonden, de kabel nagenoeg recht zonder knikken, dus dat zou niet het probleem mogen zijn, denk ik.
Het valt op dat het elke keer slechts kleine stukjes zijn dat het raam omhoog gaat, wel elke keer zo'n 7-8cm. Dat gaat overigens soepel, het lijkt wel of het voor-ingestelde afstanden zijn. Omlaag gaat zoals het hoort, in een keer en ook zonder enige hapering of hinder.
Waar heb je de (engelstalige) gegevens vandaan waar het opnieuw instellen van de ruitbediening stond beschreven ?
Misschien dat daar iets in beschreven staat.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

De gegevens komen gewoon uit het instructieboekje, maar dan uit de 2004 uitvoering, wat helaas alleen in het engels te downloaden is ; je vindt het hier :
http://aftersales.fiat.com/elum/
dan ... continua ... lancia ... taal selecteren ( engels in dit geval ) & model lybra ... owner handbook2004
( in het nederlands kun je alleen het instructieboekje versie 2000 downloaden, maar daarin staat deze informatie niet vermeld )

Inderdaad een interessant probleem : in de 'geinitialiseerde' modus heeft het raammechaniek een soort beveiliging : het stopt als het abnormale weerstand naar boven opmerkt
Jouw probleem zou hiermee te maken kunnen hebben :
.... toch ergens een 'zwaar punt' met verhoogde wrijving in de spoel ??
.... of toch een electronische storing ??

overwegingen :
.. heb je echt een reset gedaan ? het gedrag wordt aangeleerd in de boordcomputer !
ik heb gewoon een accu-reset gedaan, maar misschien is het ook mogelijk om alleen de zekeringen ( 3 st ) van de raam-regeling te verwijderen, dat weet ik niet zeker helaas
Na een reset mogen de ramen niet meer automatisch naar beneden of boven gaan, anders is er geen complete reset
Je zou dan voor je rechter voorraam geen re-initialisatie kunnen doen, dan moet het dus met vasthouden van het knopje wel zonder problemen omhoog lopen ...
Als dat zo is moet er dus iets met de 'beveiliging' zijn, een van beide stekkers op de motor is daarvoor verantwoordelijk, misschien niet helemaal goed aangesloten of vervuilde contacten ???

succes met puzzelen

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jdebeer »

Bedankt voor je uitleg en tips.
Ga ik in de loop van komende of volgende week proberen. Ik heb het de komende dagen erg druk.
De eerste poging ga ik proberen met de zekeringen, dan hoeft niet het hele paneel er weer af. En is het gemakkelijkst gedaan.
Dat boekje heb ik oook in het Nederlands, maar de eerdere versie. Daar sttat de instelling van de ramen niet in.
Ik hou jullie op de hoogte.
jos gitmans
Posts: 58
Joined: 10 Apr 2009, 22:25

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jos gitmans »

Van het weekend was het voor de tweede keer n vier jaar prijs, glijstift naar de haaien.
Het demonteren was zo gebeurt, zo ook het vervangen van de glijstift en het oprollen van de spoel.

Dan begint het feest pas echt, het weer op spanning krijgen van de kabel:X
Na talloze pogingen om de kabel over de wielletjes ( bij op de glijstagng ) te krijgen, heb ik de spoel weer losgehaald.
de spoel op de motor laten ziiten.
De kabel eerst over de wieletjes gelegd, vervolgens de kabel netjes het het spoelhuisgelegd.
Nu de spoel weer terugplaatsen, omdat hier de motor nog aanzit kun je zo veel meer kracht zetten.
Toen was het zo gepiept.:)-D
legend
Posts: 324
Joined: 26 Apr 2009, 00:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by legend »

nou dat is wel snel meschien tog iets verkeert gedaan(:P)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”