How-to / raam-mechanisme en glijstift

Discussie en vraagbaak over Lybra
vdneut
Posts: 11
Joined: 22 Mar 2009, 14:19

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by vdneut »

Hallo Allemaal, Vanaf mijn eerste lybra,ben nu met de derde bezig, problemen gehad met de raammechanismes. Bij iedere nieuwe lybra ramen gedemonteerd en boven op de glijstang een heel klein hoekje gemonteerd met twee verzonken boutjes M3 zodat glijstift niet hoger kan. Probleem is nl dat als het raam omhooggetrokken wordt men de knop meestal ietsje te lang vasthoud waardoor het blokje over de rand van de glijstang komt het verschuift dan een beetje of tordeerd. Door de aanslag blijft het blokje in de glijstang heb dit bij de 1ste lybra gedaan en probleem was over dus bij de twee volgende, eerste klus ,raammechanismes veranderen en NOOIT geen probleem meer gehad. Andere oplossing is nieuwe gaten boren voor de glijstang bevestiging ook dan blijft het blokje in de stang, nadeel is dat het raam niet helemaal tegugzakt in de deur en ong 1cm boven het rubber uitsteekt.
Groeten
Jan.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

een nuttige aanvulling :

bij het doorspitten van een griekse lybra-site vond ik een prima aanvulling met goede plaatjes over het passend maken van de nieuwe glijstift voor het oudere raammechanisme ( < 2001 )

zie hier : http://lancialybra.mlemo.gr/doityoursel ... pedilo.htm

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jdebeer »

Afgelopen weekend hoorde ik ook weer een bekende knak in de bedinening van de raambediening aan de bestuurderszijde.
Gelukkig heb ik twee jaar terug voor beide zijden een glijstift gekocht, aan de bijrijderszijde is hij toen al vervangen, maar de bestuurderszijde moest nog.
Gisteren dus maar even tijd voor vrij gemaakt. Een ruim uurtje werk met de handleiding van Koen erbij en het werkt weer prima.
Omdat ik de bijrijderszijde maar niet in een keer de raam dicht kan krijgen (alleen in kleine stapjes) was ik benieuwd of ik deze kant wel kon "inleren" zodat hij normaal opent en sluit.
Dit ging ook zonder problemen, zodat de conclusie van mij is dat de knikjes in de kabel van de bijrijderszijde net voldoende zijn om het rolmechanisme met enige weerstand te laten werken, zodat de afklembeveiliging in werking treedt. Gelukkig hoeft dat raam niet vaak open en is dus niet zo'n hinder.
Kortom : als de kabels uit de glijstift lopen en in het rolmechanisme opstropen, haal de knikjes er dan zo goed mogelijk uit.
lucb
Posts: 207
Joined: 14 Jul 2009, 21:43

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by lucb »

afgelopen weekend ook de glijstiften vernieuwd van alle 4 de deuren. de lybra 2 ltr sw 2001 had witte blokjes, de groene passen zonder aanpassingen. Heb het raammechanische uitgebouwd en het restant van het blokje met een lange lijmklem opgespannen zodat de veer bij de motor geheel ingekort was. Hierna lijmklem op de staaldraad (bovenste draad in het blokje) . vervolgens blokje losklikken en draaien. Zo kan je het blokje losnemen verwisselen. De zijde van de vaste draad. (onderste in blok) vast gezet in het blokje en nu het blokje weer opspannen met een lijmklem. Doordat de in te steken draad vast zit in de lijmklem en het blokje opgespannen wordt met de andere lijmklem loopt het blokje naar de draad toe en kan je zonder extra hulp in je eentje de blokjes verwisselen. Let wel op dat de stootrubber aan de boven zijde en onderzijde tijdens het werk er niet afvallen en bestel gelijk ook de gele ring welke in de glassparing zit (schuift de pen van de glijstift door) deze waren bij mij versleten. Ook de knoppen voor de bediening van de ramen zijn lastig te verwijderen beetje opklikken en verschuiven. Heb zelf een beetje seconde lijm op de behuizing gedaan daar de knop bij het demonteren uit elkaar klikte.
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jdebeer »

Afgelopen zaterdag heb ik de verlichting van de kofferruimte weer aan het branden gemaakt. Was al vanaf het begin niet in orde.
Slot uit de klep gehaald, schakelaar getest en daar zat het euvel.Slecht contact en dus opengemaakt.
Echt Italiaanse kwaliteit.Ondanks alles weer aan de gang gekregen en alles weer in elkaar gezet.
Nogmaals testen voordat het geheel gemonteerd wordt. Schakelaar doet dus niks. !@#$$%^
Gelukkig had ik nog ergens een soortgelijk microschakelaartje liggen.
Na enig aanpassen dit ding passend ingebouwd en het werkte perfect !!!!!
Zaterdagavond was onze dame weer helemaal in orde.
Zondagmorgen deed mijn zoon achte de raam open om een vliegje uit de auto te laten. Bij het dichtmaken hoorde ik een knak en ging de raam niet meer verder dicht........................................
Ik kan weer aan de gang met glijstiftjes en de handleiding van Koen_ (gelukkig)
Menno
Posts: 52
Joined: 26 Mar 2011, 07:54

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by Menno »

Nou bij mij was het ook raak. Een harde knal en een raam dat niets meer deed. Ik een nieuwe glijstift besteld bij tuynder en aan de slag met de how to van Koen. Ik was benieuwd wat voor kleur glijstift er bij mij in zou zitten aangezien ik zag dat er ooit al iemand in de deur was geweest. We hebben al heel wat kleuren gehad alleen geel nog niet. De glijstift ziet er ook geheel anders uit. Ik had een groene van tuynder gekregen welke ik wel een beetje moest aanpassen maar goed na een hoop gepiel zit hij erin en hij werkt. Alleen het inleren wil niet echt. Raam blijft halverwege staan en je moet vervolgens nog een keer drukken wil hij helemaal open gaan. Als iemand nog iets weet hoor ik het graag. Ik ben al blij dat hij het weer doet voor 4 euro. Heeft er iemand ervaring met de gele glijstiften (zie foto)
Attachments
vreemde glijstift 3.jpg
vreemde glijstift 3.jpg (88.61 KiB) Viewed 1133 times
vreemde glijstift 2.jpg
vreemde glijstift 2.jpg (69.73 KiB) Viewed 1133 times
vreemde glijstift 1.jpg
vreemde glijstift 1.jpg (116.97 KiB) Viewed 1133 times
Menno

Lancia lybra 2.0 20v lx 2000
Lancia ypsilon 1.2 8v LS 2001
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by koen_ »

Die hadden we nog niet gezien, een gele glijstift !

Er zijn ook 'niet-lancia' raammechanismes te koop en ik denk dat dit er zo eentje is ...
Helaas blijken die dus ook stuk te gaan.

Wat betreft het inleren moet je soms wat geduld hebben en gewoon nogmaals de zekeringen eruit halen en opnieuw proberen
(soms lijken het wel mensen, die lancia's)

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jan freie
Posts: 269
Joined: 23 Dec 2008, 11:18

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by jan freie »

Heren,
meneer Murphy zei ooit: if anything can go wrong, it will go wrong!
Midden in Frankrijk, de laatste afrit van de péage: raampje open en "pang". de ruit is bewegingsloos.

Gelukkig was het net weer zonnig weer en nog maar 100 km naar de camping dus gewoon doorgereden. Paneel opengemaakt voor zonsondergang en raam omhoog gehesen en vastgezet met duct-tape. Glijstift was niet op normale afstand te vinden cq de garages hadden er geen zin in. Binnenkort thuis maar eens gaan klussen.

Enige voordeel is dat de linkerachterpassagier op de terugreis alle slagboom-operaties mocht afhandelen...
Jan Freie


Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
legend
Posts: 324
Joined: 26 Apr 2009, 00:03

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by legend »

zo zie je elk nadeel heeft ook zijn voordeel kan je die van achter niet naar voor zetten
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by de Wit »

Nee, andere lengte geleider en kabel.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”