Goedendag Lancisti;
Betreft onze Lancia Lybra SW 1.8 LX
Vanmorgen toen ik wegreed naar mijn werk , begon het na 100m al te stinken naar brand in de auto.
De remmen liepen niet aan en ook de koppeling slipte niet.
De geur komt uit de verwarmingsroosters en trekt op de ogen,totaal niet prettig dus.
Heb geen gesprongen zekeringen en alles werkt nog , vanmiddag viel me alleen op dat de ventilator op de max. stand niet harder draait,terwijl het display aangeeft dat hij op max draait,hij blijft op de een na hoogste stand draaien.
Heb routemobiel erbij gehad , en deze heeft de zekering van de airco/verwarmings systeem voor de zekerheid verwijderd.
De airco werkt naar behoren,alleen die brandlucht kan ik niet plaatsen.
Wat kan de stank veroorzaken , de voorschakelweerstand? , kachelmotor?.
Er bevindt zich geen troep of blaadjes achter de roosters.
Wat kan ik alvast demonteren om e.e.a. te checken,en hoe doe ik dat?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,behalve ik rijdt mijn vrouw ook in de auto met de kleine aan boord.
Ben bang dat er onverwachts echt brand ontstaat,en daarom wil ik dit z.s.m. verhelpen.
Groeten..
Sardo
Brandlucht in interieur
Re: Brandlucht in interieur
Heb vandaag de kachelmotor gedemonteerd , en daar zag ik dat een aantal koperdraden in de motor zwart geblakerd waren,verbrand dus .Ondanks dat draaide hij nog wel tot stand 5 op het display.
Toch maar een andere motor erin zetten denk ik....
Ciao
Toch maar een andere motor erin zetten denk ik....
Ciao
Succes ermee . toch fijn dat je een oorzaak hebt gevonden. 

Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Andere kachelmotor gemonteerd en nieuw pollenfilter geplaatst,nu nog even met een middeltje de brandgeur uit het interieur verwijderen.
Montage en demontage is eenvoudig gebleken.
Ciao
Montage en demontage is eenvoudig gebleken.
Ciao
Geen foto's gemaakt ?
Is voor de "knowledge-base" wel zo leuk om een korte beschrijving van de demontage te geven, het liefst met foto's
Is voor de "knowledge-base" wel zo leuk om een korte beschrijving van de demontage te geven, het liefst met foto's

Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Hallo Koen;
Ik heb helaas geen foto's gemaakt , maar kan in iedergeval wel een uitleg geven hoe ik het heb gedaan.
Op een ochtend na de auto gestart te hebben,reed ik weg en vervolgens na 100m begon er via de roosters een brandlucht naar binnen te komen.
De pechhulp van Routemobiel verdacht de ventilator , en verwijderde de zekering waardoor de airco en ventilator niet meer werkten.
Ik had allerlei wilde verhalen gehoord , dat het hele dashboard gedemonteerd moest worden om een kachelmotor te inspecteren , gelukkig is dit niet het geval.
Aan de passagierskant,onder het dashboardkastje zit een donkergrijze /zwarte beschermkap,deze zit met 3 moertjes (dop 7) vast.
Als de moertjes eraf gedraaid zijn kun je de kap wegnemen , en zo kijk je op de onderkant van de kachelmotor.
Eerst heb ik de stekker die aan de kachelmotor zit losgenomen , en even achter de console geschoven zodat deze niet in de weg ligt.
De kachelmotor zit met drie schroeven voorzien van een zeskant-kop vast (dop 7) , voor de schroef die het verst richting motorruimte zit , is het handig een klein rateltje met verlengstuk(eventueel flexibel) bij de hand te hebben.
Als de drie schroeven zijn losgedraaid , is de motor los en hangt hij al 3/4 uit de behuizing.
Op de vloer aan de passagierskant zit een rechthoekig "flapje"/luikje deze is voorzien van klitteband .
Ik heb deze opengetrokken zodat ik ietsje meer speling had om de motor eruit te halen , onder dit z.g.n. luikje zie je ook bedrading lopen , wees dus voorzichtig.
Nadat de motor eruit was rook je de bekende brandlucht , ik heb het bovenste deel (de vanen) losgeschroefd van de motor (4 ster schroefjes), nu kon ik terwijl ik het geheel draaide goed zien dat het binnenste van de motor ,het koperwerk zwart geblakerd was.
Bij de firma Geuzendam te Almelo een ander motortje gehaald(Ruil) €80,en deze in omgekeerde volgorde van demontage gemonteerd.
En voilá het werkt weer naar behoren (tu):D
By the way: een nieuwe motor kost bij Tuynder +/- €145 ex. BTW en ik heb ze elders ook gezien van €180 ex.BTW.
Hoop dat jullie iets aan de beschrijving hebben...
Ciao(tu)
Ik heb helaas geen foto's gemaakt , maar kan in iedergeval wel een uitleg geven hoe ik het heb gedaan.
Op een ochtend na de auto gestart te hebben,reed ik weg en vervolgens na 100m begon er via de roosters een brandlucht naar binnen te komen.
De pechhulp van Routemobiel verdacht de ventilator , en verwijderde de zekering waardoor de airco en ventilator niet meer werkten.
Ik had allerlei wilde verhalen gehoord , dat het hele dashboard gedemonteerd moest worden om een kachelmotor te inspecteren , gelukkig is dit niet het geval.
Aan de passagierskant,onder het dashboardkastje zit een donkergrijze /zwarte beschermkap,deze zit met 3 moertjes (dop 7) vast.
Als de moertjes eraf gedraaid zijn kun je de kap wegnemen , en zo kijk je op de onderkant van de kachelmotor.
Eerst heb ik de stekker die aan de kachelmotor zit losgenomen , en even achter de console geschoven zodat deze niet in de weg ligt.
De kachelmotor zit met drie schroeven voorzien van een zeskant-kop vast (dop 7) , voor de schroef die het verst richting motorruimte zit , is het handig een klein rateltje met verlengstuk(eventueel flexibel) bij de hand te hebben.
Als de drie schroeven zijn losgedraaid , is de motor los en hangt hij al 3/4 uit de behuizing.
Op de vloer aan de passagierskant zit een rechthoekig "flapje"/luikje deze is voorzien van klitteband .
Ik heb deze opengetrokken zodat ik ietsje meer speling had om de motor eruit te halen , onder dit z.g.n. luikje zie je ook bedrading lopen , wees dus voorzichtig.
Nadat de motor eruit was rook je de bekende brandlucht , ik heb het bovenste deel (de vanen) losgeschroefd van de motor (4 ster schroefjes), nu kon ik terwijl ik het geheel draaide goed zien dat het binnenste van de motor ,het koperwerk zwart geblakerd was.
Bij de firma Geuzendam te Almelo een ander motortje gehaald(Ruil) €80,en deze in omgekeerde volgorde van demontage gemonteerd.
En voilá het werkt weer naar behoren (tu):D
By the way: een nieuwe motor kost bij Tuynder +/- €145 ex. BTW en ik heb ze elders ook gezien van €180 ex.BTW.
Hoop dat jullie iets aan de beschrijving hebben...
Ciao(tu)
Ja, prima !
Hoe meer van dit soort "how-to-tjes" hoe beter !
Hoe meer van dit soort "how-to-tjes" hoe beter !
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Perfecte beschrijving zijn geen foto's voor nodig heb m nieuw bij mr auto besteld (Interieurventilator BOLK BOL-C031549) voor 151 euro incl...btw terugzetten is fluitje van een cent ,zeer bedankt voor de uitleg sardo.. top! kan ie toch weer de winter door
overigens de zekering lag er ook uit die zit voor onder de motorkap bij de accu 40A ( MAXI FUSE: climate control system power fig 56 pag.198 lancia boekje (fuse 4 = 4e van links ! ) scheelt toch weer een zoektocht voor degene die na mij komen
-
Vandaag donkergrijze rook uit ventilatorroosters. Ik heb al problemen met de airco. Linker gedeelte wordt loei heet, terwijl rechter gedeelte nog te regelen is. Linkerkant doet de regeling het niet meer. Ik heb het verhaal gelezen van de how-to en ik heb de cd-rom besteld, maar ik ben er nog niet uit waar de actuators of relais zich bevinden.
Maar nu de rook ontwikkeling. IK vermoed dat het een niet los te zien is van het ander. Heb ik te lang gewacht met de reparatie van de actuators?
Heeft iemand een foto waar ik die actuator kan vinden? het zou aan de bestuurderszijde moeten zitten, maar ik heb geen idee waar. Ik heb zowel aan de bestuurderszijde als aan de bijrijderzijde de bekleding weggehaald. Maar daar zie ik geen blokjes of iets dat op een relais of actuator lijkt (in rook op gegaan?).
Nu het weer kouder wordt, is het niet zo heel belangrijk, maar toch wil ik het opgelost hebben. Wie kan me helpen?
Maar nu de rook ontwikkeling. IK vermoed dat het een niet los te zien is van het ander. Heb ik te lang gewacht met de reparatie van de actuators?
Heeft iemand een foto waar ik die actuator kan vinden? het zou aan de bestuurderszijde moeten zitten, maar ik heb geen idee waar. Ik heb zowel aan de bestuurderszijde als aan de bijrijderzijde de bekleding weggehaald. Maar daar zie ik geen blokjes of iets dat op een relais of actuator lijkt (in rook op gegaan?).
Nu het weer kouder wordt, is het niet zo heel belangrijk, maar toch wil ik het opgelost hebben. Wie kan me helpen?