How-to / projectje hulpveren

Discussie en vraagbaak over Lybra
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

How-to / projectje hulpveren

Unread post by koen_ »

Ik ben vaak met een flink bepakte SW onderweg en vond dat hij nogal wat 'doorhangt' aan de achterzijde
Gezien de goede ervaringen met 'hulpveren' bij andere auto's heb ik kort geleden ook hulpveren onder de lybra-SW gezet

Het is een relatief eenvoudig klusje, maar wat nadere uitleg en instructie is misschien wel handig voor andere forum-bezoekers
Via de normale IMG-systematiek blijkt je ook op dit forum gewoon direct foto's te kunnen posten, dus tijd voor een beeldverslagje :)

Ik heb de hulpveren via het web gekocht, ze zijn van Carsupport en het zijn de "standaard"-hulpveren ( type 26C01 )
... er is nog een zwaarder type voor als je bijv een gastank hebt EN vaak zwaar beladen onderweg bent ...

Gekocht via mobility-parts ( nee, geen belangen ) zijn ze 100 euro incl, een stuk goedkoper dan via de normale automaterialenzaak

Dit is de instructie die erbij zit :

Image

Maar is het ook zo eenvoudig ?? Eigenlijk wel, als je weet hoe het moet ...

Zo ziet een hulpveer er uit :

Image

Zorg voor :
1 goede dop- en ringsleutel 18 mm, en het liefst een zgn telescopische wielmoersleutel ( bijzonder handig, regelmatig bij bijv de LIDL voor 5 euro ;) )

2 stevige hydraulische krik, liefst 2 stuks

en.... 3 .... spullen om je draagarmen / subframe te ontroesten en opnieuw te coaten, zie verder

Werkwijze :

* begin de auto op te krikken onder het 'originele' krikpunt achter ( op de plaatjes gestart aan de rechter zijde ) en verwijder het wiel :

Image

* de 1e uitdaging : maak de onderste schokbreker-bout los :

Image
Image
Image
NB : hoezo 'roest':S , gelukkig nog oppervlakkig !!

Image

Dat ding, mn de moer zit nogal onhandig en ook nog muurvast ; probeer niet de moer te lossen, maar draai hem los bij de bout aan de achterzijde ; hierbij komt die telescopische sleutel weer erg goed van pas, want daar kun je echt kracht mee zetten !!

Als de moer eraf is moet de bout eruit ; nu komt de 2e krik van pas, als je die onder de draagarm zet en iets opkrikt komt de bout "vrij" en kun je hem er zo uittrekken !

Image

Krik nu de auto mbv de 1e krik onder het originele krikpunt zo hoog op, dat de schokbreker onder loskomt :

Image

Je hebt nu genoeg ruimte om de hulpveer in de hoofdveer te draaien, maar voordat je dat doet : doe eerst de onderste 'kunststof' ring onder in het bevestigingsgat, als de hulpveer er eenmaal inzit, lukt dat nauwelijks meer ( zelf ook eerst verkeerd gedaan natuurlijk :S )

Image

Draai nu de hulpveer via de 1 na bovenste winding in de hoofdveer :

Image

Image

.... klik hem in de onderste hulpring en breng tenslotte de bovenste ring aan ; bij voorkeur in de goede richting !

Image

Krik mbv de 2e krik de draagarm weer zover omhoog dat de schokbreker met z'n onderste bevestiging exact centreert en duw de bout er weer in :

Image

Image

et voila ........ : gefixt !!! :) :

Image

en dan nog even links, dat gaat inmiddels inderdaad in een kwartier ...

Image


EN ...... als je nou toch daar bezig bent ...... valt het op hoe slecht de coating van de achterbrug eigenlijk is : hij was er voor een groot deel afgebladderd en waar hij nog wel aanwezig was zat er een hele laag roest juist onder de coating !!!! ( = erkend zwak punt bij de lybra's )

Ik heb de coating vrijwel geheel ( voor zover mogelijk ) verwijderd en de boel lekker in de roestwerende verf gezet :

Image

aan het begin van de zomer nog eens een echte laag bitumen er overheen en dan moet hij er weer een aantal jaren tegen kunnen ; scheelt in ieder geval een nieuw subframe / draagarmen bij de APK over een paar jaar

Resultaat :

De auto staat 'in rust' achter ca 2 cm hoger ( vind ik zelf veel frisser staan ) en zakt aanzienlijk minder door onder volle bepakking

Image

Tenslotte : pas de koplampverstelling aan, die moet wat omhoog ; daarbij het achterste ( witte kunststof ) stelboutje rechtsom draaien ( inbus maat 6 )
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Atse
Posts: 106
Joined: 24 Sep 2009, 20:20

Re: How-to / projectje hulpveren

Unread post by Atse »

Hallo Koen,

Ik weet niet of ik het zelf (nog) ga doen bij mijn Lybra, maar ik vind het klasse hoe je dit hebt uitgelegd in woord en beeld. Dat verdient navolging!

Groeten,

@tse
Lancia Delta 1.4 16v T-jet Oro (150 pk)
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Re: How-to / projectje hulpveren

Unread post by DieselTDi »

Ik ben een voorstander voor (homemade) "how to's"
Super deze uitleg.
Zelf geen last van doorzakken (tot nu toe)
volgens mij heb ik autom. hoogtestelling er op zitten.
maar ga vooral zo door met de how to's.
zodra ik een klussie heb, zal ik (ook) foto's maken!
super handig......
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
wcabro
Posts: 103
Joined: 15 Feb 2009, 10:59

Re: How-to / projectje hulpveren

Unread post by wcabro »

He Koen,

Top deze uitleg, ik heb ze eerder gemonteerd bij iemand anders, en heb enorm zitten kl**en met de veren erin draaien. Maar uiteindelijk gelukt. Ik zie op de foto dat het geheel niet erg omhoog gaat staan. Ik moet die van mij er ook maar eens onder zetten, ze liggen al bijna een jaar in de kast. De set is van MAD.

Groet wcabro
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: How-to / projectje hulpveren

Unread post by koen_ »

Ja, klopt, ze zijn er van Carsupport en van MAD

behalve dat die van Carsupport goudkleurig zijn en die van MAD groen maakt het kwalitatief weinig uit geloof ik

Die van Carsupport zijn wat voordeliger via het web te koop

NB : bij het erin draaien moet je de onderkant van de hulpveer een beetje 'helpen' om centraal in de hoofdveer te blijven, dan gaat het vrij gemakkelijk

succes !
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Atse
Posts: 106
Joined: 24 Sep 2009, 20:20

Re: How-to / projectje hulpveren

Unread post by Atse »

Vandaag dit projectje uitgevoerd. Met jouw uitleg: peace of cake!!
De moeren van de schokbrekers zaten wel flink vast, dat was nog het lastigste, maar verder alles gladjes verlopen.
Heel erg jammer dat ik dit niet eerder heb gedaan.
Nogmaals bedankt voor je uitleg.

Lancia Lybra SW 2.4jtd 2000 met 313dkm op de klok

@tse
Lancia Delta 1.4 16v T-jet Oro (150 pk)
jos gitmans
Posts: 58
Joined: 10 Apr 2009, 22:25

Re: How-to / projectje hulpveren

Unread post by jos gitmans »

Ik heb ze zojuist besteld bij mobility-parts, zijn idd het goedkoopste.
Kan ik van de zomer met een gerust hart op reis met de vouwwagen en van de winter de dame lekker volladen en dan met een opgeheven hoofd naar Oostenrijk af te reizen :)-D

Ben benieuwd of het echt zo makkelijk gaat,
jos gitmans
Posts: 58
Joined: 10 Apr 2009, 22:25

Re: How-to / projectje hulpveren

Unread post by jos gitmans »

geen aandelen in mobility-parts, maar zeker positief. maandag besteld, zojuist ontvangen.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”