Lekke leiding stuurbekrachtiging

Discussie en vraagbaak over Lybra
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Lekke leiding stuurbekrachtiging

Unread post by jdejager »

Vorige week begon de pomp van de stuurbekrachtiging een schurend geluid te maken. Bleek dat het vloeistofniveau te laag was. Dit heb ik al die 4 jaren dat de auto in mijn bezit is niet bij hoeven vullen. Daarom dus even de auto op de brug en wat blijkt: de retourleiding van de stuurbekrachtiging is lek waardoor de vloeistof kan ontsnappen. Nu lijkt dit een leiding te zijn uit éé'n geheel welke vanaf het potje bij het schutbord naar voren loopt en ook nog eens helemaal onderin. De leiding kronkelt overal doorheen. Weet iemand hoe je deze gemakkelijk kan vervangen? Bestaat er een spare leiding welke is gedeeld?
Was al bang voor een lek stuurhuis, en met de huidige kilometerstand van 323000 zou dat waarschijnlijk een reden zijn om voor een jongere lybra te gaan. Maar met een lekke leiding wil ik de handdoek niet zomaar in de ring gooien.:D
maurice
Posts: 8
Joined: 24 Dec 2008, 23:22

Re: Lekke leiding stuurbekrachtiging

Unread post by maurice »

Hallo,


ik heb zelfde probleem .

Bij de firma Geuzendam inAlmelo heb ik 2e hands besteld (60 euro) deze wordt morgen vervangen ,overigens een nieuwe leiding kost het dubbele ex btw ! Volgens de garage duurt het monteren ongeveer 2 uur .

Gr Maurice
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: Lekke leiding stuurbekrachtiging + ander euvel

Unread post by Bas »

Hallo jdejager,

Een kleine maand terug heb ik EXACT hetzelfde probleem gehad. De stuurbekrachtigingspomp-retourleiding was doorgesleten omdat een leiding van het LPG systeem er continu tegenaan had geschuurd. Daardoor is de leiding doorgesleten.
Ik ben met dit euvel naar garage Heins in Wateringen gegaan. Omdat het vervangen van de retourleiding (van metaal) nogal arbeidsintensief is - het hele subframe moet er dan uit - is gekozen om het doorgesleten deel weg te zagen en er een stuk flexibele slang voor in de plaats terug te zetten. De retourleiding is geen hogedrukleiding , vandaar dat het zo kan.
Tot nu toe werkt het perfect. Het plaatsen van het flexibele stukje en nieuwe stuurbekrachtiging-olie kostte een paar tientjes.

Desondanks heeft het betreffende garagebezoekje toch nog duur uitgepakt: tijdens het opsporen van het lek bleek dat de tussen-aandrijfas kaduuk was. De linker aandrijfas is dierct aan de versnellingsbak gemonteerd. Tussen de rechter aandrijfas en de bak zit nog een tussenas. deze tussenas heeft spiebanen waar de rechter aandrijfas overheen schuift. De spiebanen op de tussenas waren bijna volledig weggeslagen waardoor er een enorme speling op de as ontstond en daardoor niet meer was uitgebalanceerd. De tussenas begon daardoor uit het lood te slingeren met een enorme trilling tot gevolg. En ik maar denken dat het een slecht uitgebalanceerd wiel was... Soepel schakelen was ook al bijna niet meer te doen. Enfin, als het niet op tijd was ondekt, was de kans zeer groot dat uiteindelijk de tussenas was losgeschoten. Je moet er niet aan denken wat er dan had kunnen gebeuren. Van een gat slaan in de versnellingsbak of nog erger, in de voetenruimte van het passagierscompartiment... Chapeau garage Heins!

Bovenstaand euvel plus het vervangen van het complete achtersubframe en veren duidt er op dat m'n lybra geen gemakkelijke voorgeschiedenis heeft gehad. Waarschijnlijk veel vracht en/of aanhangwagens. Dit kan haast geen normale slijtage zijn.
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Lekke leiding stuurbekrachtiging

Unread post by jdejager »

Dank je wel voor de reactie. Moet het subframe er nu wel onderuit? Zoals ik het kan bekijken moet dit zakken.
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Lekke leiding stuurbekrachtiging + ander euvel

Unread post by jdejager »

Hallo,

Had inderdaad ook het idee dat het subframe weg moet. De nieuwe leiding is dus niet gedeeld begrijp ik. Wat voor slang heb je gebruikt, en hoe is het vastgemaakt? Gewoon met slangenklemmen?
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: Lekke leiding stuurbekrachtiging + ander euvel

Unread post by Bas »

Wat voor een slang het is weet ik niet, naar wat ik heb begrepen is dat de slang inderdaad met slangklemmen is vastgezet.
Natuurlijk is een nieuwe leiding plaatsen verstandiger maar gezien de enorme (arbeids)kosten is dit alternatief zeker het overwegen waard. En mocht de slang toch niet houden of losschieten, dan kan er alsnog een nieuwe leiding worden geplaatst.
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Lekke leiding stuurbekrachtiging + ander euvel

Unread post by jdejager »

Dank je wel voor de tip. Is inderdaad het proberen waard.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”