2.0 20V motor met balansas

Discussie en vraagbaak over Lybra
Dimmers
Posts: 20
Joined: 15 Jan 2010, 16:43

2.0 20V motor met balansas

Unread post by Dimmers »

Zelfs de 2.0 20V motor blijkt 1 balansas te hebben! Maar hoe wordt dit ding aangedreven?

Zowel de 'onderdelen bestel catalogus' als de werkplaats manual laten deze balansas zien (1.8 16 VVT heeft er 2, aangedreven door een speciale riem + spanner), maar niet hoe deze wordt aangedreven.

In iedergeval niet door de distributie riem! Via een tandwiel, direct door de krukas? In alle manuals geen tandwiel te ontdekken!

Wie heeft het verlossende antwoord?
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: 2.0 20V motor met balansas

Unread post by de Wit »

Niet het verlossende antwoord maar ik heb begrepen dat vanwege de bouw en de ontstekingsvolgorde een 5-cilinder meer in evenwicht draait als een motor met een even cilinderaantal? Meende daar laatst iets in een |(oude) autoweek gelezen van te hebben. Aangezien een balansas maar een hulpmiddel is om de motor "mooier" rond te laten lopen zo9u hij dus op een 5 cilinder zoals onze dame weinig te zoeken hebben B) .

Mij lijkt het redelijk logisch dat het door de distributieriem aangedreven wordt juist vanwege de timing hiervan... En zo meende ik het ook op de schema's in die autoweek gezien te hebben maar goed, bij Italiaanse dames weet je het nooit zeker X(
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
gerrit
Posts: 249
Joined: 26 Dec 2008, 10:22

Re: 2.0 20V motor met balansas

Unread post by gerrit »

door een ketting van oliepomp en krukas
Dimmers
Posts: 20
Joined: 15 Jan 2010, 16:43

Re: 2.0 20V motor met balansas

Unread post by Dimmers »

OK, dankje. Dat verklaard een hoop!
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”