Bokken en stoten

Discussie en vraagbaak over Lybra
chrisd
Posts: 14
Joined: 25 Sep 2009, 20:33

Re: Bokken en stoten

Unread post by chrisd »

Goedendag Sardo,

Allereerst zou ik die bosch super4 bougie,s eruit gooien.Ik heb bij de introductie van deze bougie,s in 1997 nogal wat problemen gehad met een opel vectra op gas.
Super 4 erin problemen, oude bougie erin probleem opgelost.
Ngk maakt voor auto,s op gas een speciale bougie.Deze zijn niet goedkoop,reken op 29 euro per stuk, en zijn te koop bij een automaterialen grossier.
Of dit daadwerkelijk het zgn bokken oplost, is nog maar de vraag.Probeer het ook eens in de derde versnelling bij een lage snelheid of gelijk toerental.aan de snelheid die je rijd in z,n twee bij 30km.
Mocht je het probleem dan niet hebben,bespaard je dat een hoop zoekwerk naar een lek slangetje of iets dergelijks.

Succes ermee!!!!!

Groet chris
sardo
Posts: 66
Joined: 29 Nov 2009, 14:19

Re: Bokken en stoten

Unread post by sardo »

Thanx Bas;

Ga voor de zekerheid morgen even bellen met het LPG inbouwbedrijf,wellicht kunnen ze er nog een blik op werpen.
Kort geleden heb ik de ringtank vervangen,en toen constateerde men een massa probleem,dit is verholpen.Het bokken in de 2 bij 1200-1400 toeren is niet weggegaan.Tijdelijk overschakelen naar benzine zou een optie zijn,weet niet of hij ook bokt op benzinega het ff uitproberen.

ciao
sardo
Posts: 66
Joined: 29 Nov 2009, 14:19

Re: Bokken en stoten

Unread post by sardo »

Hallo chris;

Dus jij hebt er zelf geen goede ervaringen mee met die super 4's.
Ik meende al eens een keer te hebben geleden dat deze voor lpg niet goed waren.
Dat schokken daar wordt je niet goed van,'t is net of je op een paard zitX(
Zal het morgen in zijn 3 eens proberen,had in de vorige auto ook NGK's die bevielen goed ,reed zelfs ruim 1:11 er mee.....

ciao
sardo
Posts: 66
Joined: 29 Nov 2009, 14:19

Re: Bokken en stoten

Unread post by sardo »

Buon Giorno;

Vanmorgen contact gehad met mijn LPG installatie bedrijf.
Hun dachten waarschijnlijk dat het een ontstekingsprobleem was,ook hun gebruikten NGK.
Ik moest proberen om in een zo'n hoog mogelijke versnelling te rijden,bij een zo laag mogelijk toerental.
Van daar uit zou de auto bij gas geven, zonder problemen langzaam weer vaart moeten maken.
Dit is een bevestiging welke je gaf in je antwoord van gisteren.....,anders zouden ze nog e.v.t. naar de pompdruk kunnen kijken.
Maar eigenlijk verwacht ik qua druk geen problemen,immers de auto rijdt goed op andere snelheden.

Ciao
sardo
Posts: 66
Joined: 29 Nov 2009, 14:19

Re: Bokken en stoten

Unread post by sardo »

Hallo Lancisti;

Heb net toen ik van mijn werk terug kwam,even getest of hij ook bokt in een hogere versnelling.
Ben stapvoets gaan rijden , heb hem toen in de 5e versnelling gezet en ben gaan rijden..
Resultaat: Niet bokken!...Hij rijdt heel makkelijk weg ondanks de veel te hoge versnelling en de lage snelheid.
Heeft er iemand nog suggesties/conclusies voor me....??

Ciaoooooo
sardo
Posts: 66
Joined: 29 Nov 2009, 14:19

Re: Bokken en stoten

Unread post by sardo »

Hallo Lancisti;

Heb het probleem met het bokken nog steeds niet verholpen.
Heb de gasklep bekeken , bougies heb ik vervangen , en volgens de garage was de bovenste motorsteun in orde.
Ik las op een peugeot forum ,dat een haarscheurtje in de uitlaat vóór de lambdasonde ook het bokken in de file / bij stapvoets rijden kan veroorzaken.
Dit laatste wil ik nog even checken, mede om het volgende:

Zodra ik ergens stil sta met draaiende motor,komt er direct een uitlaatgaslucht het interieur binnen , dat duurt nog geen 10 seconden of je ruikt het al.
Als je buiten de auto staat hoor je niets aparts aan de uitlaat , zou een scheurtje het bokken kunne veroorzaken of heeft er imenad nog suggesties. ??:(
Martin
Posts: 121
Joined: 21 Dec 2008, 18:41

Re: Bokken en stoten

Unread post by Martin »

Staat de distributie goed? Altijd de mallen gebruiken bij een 1.8 ! Gr. Martin
sardo
Posts: 66
Joined: 29 Nov 2009, 14:19

Re: Bokken en stoten

Unread post by sardo »

Hallo Martin;

Thanx voor je reactie....

De distributie staat wel goed , heb gisteren nog eens goed geluisterd en geroken onder de motorkap .
Resultaat: Heb een klein lekje in het uitlaatsysteem gehoord (moest wel heel goed luisteren want echt duidelijk was het niet), en ik rook overduidelijk uitlaatgas.
Het is of mijn uitlaatspruitstuk pakking of een lekje in de voorpijp in de buurt waaraan hij aan het motorblok zit.
De vorige eigenaar heeft in november 2009 de auto naar de garge gebracht i.v.m. de koppakking.
Het zou kunnen zijn dat men daar het spruitstuk los heeft gehaald , en geen nieuwe pakking heeft gemonteerd,of niet voldoende heeft vastgezet.
Ga vandaag gelijk een afspraak maken,wellicht is het bokken daarna ook verdwenen......

Ik hou jullie op de hoogte...

Ciao ciao(tu)
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Bokken en stoten

Unread post by koen_ »

Ik zou de suggestie van Martin ( Beuk ) wel even in het achterhoofd houden.

Martin is zeer terzake kundig en idd luistert de montage van de distributie-riem bij de 1.8 erg nauw, bij een kleine afwijking loopt de motor ogenschijnlijk goed, maar blijft 'ongecultiveerd' gedrag vertonen.

Als je er niet uitkomt zou een bezoekje in Eemnes wonderen kunnen doen :)

succes !
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
sardo
Posts: 66
Joined: 29 Nov 2009, 14:19

Re: Bokken en stoten

Unread post by sardo »

Hallo Koen ;

Ga ik zeker doen,morgen heb ik een afspraak, auto even op de brug om te kijken of we rondom de lambdasensors nog iets vinden.
De uitlaatgas lucht moet als eerste even aangepakt worden,want met de vakantie naar italie in het vooruitzicht,is dit vooral bij het stilstaan in de file een doordringende lucht.

Ciao
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”