Lancia Lybra 1.8 VVT

Discussie en vraagbaak over Lybra
sardo
Posts: 66
Joined: 29 Nov 2009, 14:19

Lancia Lybra 1.8 VVT

Unread post by sardo »

Hallo Lancia liefhebbers;

Ik ben nieuw op het forum en ben een Lancia liefhebber.
Ik sta op het punt een lybra sw te kopen op g3 met een 1.8 VVT uit 2002 met 193000 km.
Ik hoorde van sommigen dat deze 1.8 vvt's niet zo goed warenen er regelmatig problemen mee zijn,is dit daadwerkelijk zo??
Ik heb er mee gereden en alleen onderin (1500-2500) toeren reed hij bokkerig,daarboven niet.....
De kop is recentelijk gevlakt i.v.m. lekkage......
Wat is jullie mening over dze motoren en hoe denken jullie over lpg bij deze motor..


Vrindelijke groeten

Giuseppe
wcabro
Posts: 103
Joined: 15 Feb 2009, 10:59

Re: Lancia Lybra 1.8 VVT

Unread post by wcabro »

De 1.8 is op zich niet slecht. Op LPG moet je rekening houden dat de kleppen na 150000km op gas rijden uitgesteld kunnen zijn. Verder is het op tijd veravngen van de distributieriem noodzakelijk (60000km of 3 jaar). Ook op tijd olie pijlen, onder pijl rijden is dodelijk voor je hoofd en drijfstang lagers.

Dus wat is de reden dat de kop eraf is geweest, lekke koppen komen bijna niet voor.

Het bokkerige rijden zegt mij niets, timing van de distributie kan een oorzaak zijn of een vervuilde gasklep. Verwacht niet mega prestaties van deze motor.
Je kan er zeker goed, en relaxed mee vooruit in het huidige verkeer.

Groet wcabro;)
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Lancia Lybra 1.8 VVT

Unread post by de Wit »

Persoonlijk zou ik liever voor de 5 cilinder 2.0 gaan. Heb ook met een 1.8 proefgereden en als er iets is wat je met de 2.0 niet tegenkomt is bokken bij welk toerental dan ook. In de stad kun je rustig in zijn 5 rijden en motor pakt nog steeds op zonder morren. Maar goed, ben bevooroordeeld ;-) .

Distributieriem wisselen bij de 2.0 schijnt wel aardig in de kosten te lopen vanwege de slechte bereikbaarheid (onder de motorkap is geen ruimte om hem eraf te krijgen dus motor moet gedeeltelijk uitgebouwd worden schijnt het). Verder is het een schitterend blok, zeker in combinatie met de LX uitrusting (of Emblema) een zalige auto om mee te cruisen.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
sardo
Posts: 66
Joined: 29 Nov 2009, 14:19

Re: Lancia Lybra 1.8 VVT

Unread post by sardo »

Goedenavond;

Vindt het wel lastig,ik zit natuurlijk niet te wachten op krukaslagerproblemen.De reden dat de huidige eigenaar de kop heeft laten vlakken is dat hij koelvloeistof begon te lekken.....Weet niet of het verantwoord is om deze te kopen,aan de nadere kant heeft natuurlijk elk merk wel eens een slecht exemplaar qua motorblok.
We hadden ook een hele mooie fiat marea weekend gezien (1.616v)uit 2001 ook op g3.Met dit blok heb ik zeer goede ervaringen,mijn vorige marea heeft er 325000 km mee gereden en was nog lang niet op....
Zijn er specifieke dingen waar ik nog op moet letten bij de 1.8 VVT bij aanschaf??

Mvrgr

Giuseppe:)
wcabro
Posts: 103
Joined: 15 Feb 2009, 10:59

Re: Lancia Lybra 1.8 VVT

Unread post by wcabro »

Geluid nokkenas versteller is een zwak punt en schadelijk als die met warme motor geluid blijft maken.

Duidelijke onderhoudshistorie. Het is erg lastig om je adviseren. De verzorgde indruk van een auto zegt vaak genoeg over het het onderhoud, als verkoper dan ook de rekeningen of een goed afgestempeld onderhoudsboekje kan tonen, zit het wel snor denk ik.

Maak in iedergeval een proefrit met een stuk binnenweg (drempels) en snelweg.

Groet wcabro
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”