Oud raammechanisme met nieuwe glijstift - KAN!

Discussie en vraagbaak over Lybra
PeterD
Posts: 98
Joined: 14 Jul 2009, 08:45

Oud raammechanisme met nieuwe glijstift - KAN!

Unread post by PeterD »

Goeiedag,

Lees al lang mee op viva-lancia en nu toch maar geregistreerd op het nieuwe forum.

Heb afgelopen weekend beide ramen weer werkend moeten maken. Rechts was de borging eraf geschoten, dus dat was snel gepiept.

Links zat nog een oud mechanisme (<2001) en daar heb ik een nieuwe glijstift op pas kunnen maken: fluitje van een cent!!!

Dus, mocht hier nog ooit over getwijfeld worden: stelt niks voor!!!

Ik zal nog een mooie how-to maken in pdf formaat en die binnenkort uploaden met fotootjes.

Groeten
Peter
legend
Posts: 324
Joined: 26 Apr 2009, 00:03

Re: Oud raammechanisme met nieuwe glijstift - KAN!

Unread post by legend »

ja oké dat is indedaad handig
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Oud raammechanisme met nieuwe glijstift - KAN!

Unread post by de Wit »

Helaas de how-to niet tegengekomen tot dusver ;) . Heb vandaag ook glijsteen vervangen maar er zit ergens speling in het mechaniek waardoor het erg moeizaam gaat . Ben bang dat er bij ons toch meer stuk is (td) . Iemand nog tips? Raam zit nu wel dicht maar wil niet open en dicht op commando zonder hulp :S .
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: Oud raammechanisme met nieuwe glijstift - KAN!

Unread post by demeerdg »

Ja maar ik vrees dat dikwijls ook de staalkabel in de war geraakt in het oprolmechanisme als de hele boel los komt. In ieder geval wilden ze in de garage mij niet verderhelpen met enkel een origineel nieuw glijstiftje van €2 te monteren. Ik had een ruilmechaniek (gereviseerd door Lancia) met motor erbij voor €135 aan mijn been en een uurtje werk. En alhoewel de Lybra's van na 2002 een betere mechaniek hebben, heeft de mijne van 03-2002 dus wel één kapot gehad.
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Oud raammechanisme met nieuwe glijstift - KAN!

Unread post by de Wit »

Ik snap het niet (of eigenlijk wel maar wil het niet snappen).
Het mechaniek functioneerde prima zonder de ruit bevestigd, er zat/zit alleen een hoop speling in de kabels. Het lijkt haast of de zwarte geleiders waar de veren om zitten te ruim zijn. Kan het ook zo zijn dat de groene glijstift te nauw is voor de geleiderail? En wat ik ook niet snap, op vrijwel alle foto's op internet zijn de geleiderails zwart. Die van ons zijn blank (verzinkt) staal.
Nu de ruit erop zit, gaat naar beneden traag maaar gaat, omhoog met je de boel letterlijk een handje helpen :( .
Moet ik alles dan weer demonteren , glijstift ruimer maken (minder frictie dan dus) of de hele geleiderail invetten?
Zit er niet op te wachten om het gehele mechaniek te vervangen , vanwege een goed werkende airco is ARKO in dit geval een luxe :) .
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
legend
Posts: 324
Joined: 26 Apr 2009, 00:03

Re: Oud raammechanisme met nieuwe glijstift - KAN!

Unread post by legend »

hoi had ook problemen met mijn ramen aan beide zijde links ging naar beneden maar wou niet meer om hoog het bekende witte blokje gebroken dus 2 gereviseerde setjes met motor en montage 235 euro inclusief. dat kwam omdat ik het 20002 type heb en daar kan je niet meer zo even de glijstift vervangen
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”