Nagelen/dieselklop Lybra 2.4 JTD

Discussie en vraagbaak over Lybra
ronsas
Posts: 26
Joined: 23 Dec 2008, 18:38

Nagelen/dieselklop Lybra 2.4 JTD

Unread post by ronsas »

Hallo collega Lybrarijders,

Mijn 2.4 JTD uit 2001 met 230.000 km op de teller heeft de laatste maanden nogal last van nagelen/dieselklop, zeg maar het ouderwetse dieselgeluid. Ik heb al diverse keren dieselreiniger in de tank gedaan maar dat heeft vrijwel niet geholpen.
Via een Google search begrijp ik dat het te maken kan hebben met verontreinigde verstuivers of een slecht werkende dieselpomp.

Heeft iemand deze ervaring ook en wat heb je eraan gedaan?

Ron
wcabro
Posts: 103
Joined: 15 Feb 2009, 10:59

Re: Nagelen/dieselklop Lybra 2.4 JTD

Unread post by wcabro »

Als dit met warme motor nog aanwezig is kan het ook een defecte oliepomp zijn.
Dit is een veel voorkomend defect op een 2,4 JTD motor. Vooral stationair hoor je dan een kloppend geluid dat erg lijkt op een dieselklop.

Groeten Wcabro
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Nagelen/dieselklop Lybra 2.4 JTD

Unread post by Dickamerica »

Dan moet je de oliepomp zsm vervangen zeker?
ronsas
Posts: 26
Joined: 23 Dec 2008, 18:38

Re: Nagelen/dieselklop Lybra 2.4 JTD

Unread post by ronsas »

Ik hoor het vooral bij koude motor en/of gebruik van de airco. Als de airco niet gebruikt wordt (stand "ECO") dan is het vrijwel weg. Ook bij gebruik van de waarschuwingslichten hoor ik het nagelen meer en minder in het tempo waarin de lampen knipperen, heel bizar. Dea ccu is trouwens een jaar oud.

Het lijkt erop dat het motormanagement het niet meer bolwerkt om veranderingen in energiegebruik te corrigeren? Ik zal eens bij eenandere garage om advies gaan vragen.

Ron
Edwin
Posts: 4
Joined: 22 Dec 2008, 23:31

Re: Nagelen/dieselklop Lybra 2.4 JTD

Unread post by Edwin »

Ik heb het gehad afgelopen zomer; Als de motor belast werd door of de aircopomp, dynamo of als je stuur tot de maximum uitslag draaide en de stuurpomp (en op die manier maximaal belaste), begon de motor ook te nagelen. Dit werdt steeds erger totdat het op een gegeven moment wel een ouderwets machinegeweer leek. Na controle bij de garage bleek dat het rubber in de vliegwielpoel was uitgescheurd.
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Nagelen/dieselklop Lybra 2.4 JTD

Unread post by jdejager »

Heb exact hetzelfde gehad met mijn 1.9 Jtd. Is inderdaad waarschijnlijk je poelie die aan de krukas zit. Deze verzorgt de aandrijving voor airco, elektra en stuurbekrachtiging. De poelie bestaat uit een metalen buitendeel, dan gevulcaniseerd rubber en dan weer een metalen binnendeel. Het rubber zorgt ervoor dat bij toerenveranderingen van de motor het extra koppel kan worden opgevangen. Dit rubber gaat (bij mij na 280000 km) scheuren. Hierdoor kan het binnendeel t.o.v. het buitendeel teveel bewegen. Om te voorkomen dat het dan los zou schieten zijn beide delen voorzien van een metalen aanslag. Deze gaan dan staan tikken doordat ze elkaar raken. Poelie was volgens mij een 90 euro, half uurtje werk. Om te beoordelen of dit inderdaad zo is even het rechterwiel eraf met de beschermkap van de poelie. Dan kijk je zo op het rubber.
ronsas
Posts: 26
Joined: 23 Dec 2008, 18:38

Re: Nagelen/dieselklop Lybra 2.4 JTD

Unread post by ronsas »

Hi,

Het was inderdaad de poelie die de problemen veroorzaakte. Het ding zag er net zo uit als jdejager beschreef, rubber aan de binnenkant helemaal uitgelubberd. Daardoor klapperde het binnendeel tegen het buitendeel (metaal op metaal) met de bijhorende geluiden. Onderdelen waren microriem en poelie, samen 150 euri's. Maar goed, het klinkt weer als een normale diesel en hopelijk kan ik weer heel veel kilometers van mij Lybra genieten.

Ciao,
Ron
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Nagelen/dieselklop Lybra 2.4 JTD

Unread post by Dickamerica »

Gaat die uitgescheurde poelie ook op als ie nagelt bij stationair bij warme motor?
Of een andere oorzaak>?
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Nagelen/dieselklop Lybra 2.4 JTD

Unread post by jdejager »

Kan bij zowel warme als koude motor. Het wordt erger als de riem meer kracht moet overbrengen, dus bijvoorbeeld tijdens stilstand met draaiende motor even sturen tot aan de aanslag, airco aan, achterruitverwarming aan etc. Dan moet de riem maximaal kracht overzetten. Als het de poelie is dan zul je moeten merken dat het tikken veel erger wordt.
ronsas
Posts: 26
Joined: 23 Dec 2008, 18:38

Re: Nagelen/dieselklop Lybra 2.4 JTD

Unread post by ronsas »

Klopt helemaal wat jdejager zegt. Als ik voor de reparatie de airco bij warme motor aan of uitschakelde ging het nagelen ook aan of uit! Zelfs bij gebruik van de alarmlichten hoorde je het nagelen ook (kort) wel en niet.

Na vervanging van poelie en riem klinkt de motor bij ieder gebruik hetzelfde (en uiteraard zonder bijgeluiden). Ik heb in de garage de poelie nog gezien en het rubber was behoorlijk uitgelubberd. Bovendien zag je al contact sporen op de metalen aanslag die het geluid veroorzaakt.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”