Haperende ruitenwissers

Discussie en vraagbaak over Lybra
Coen Hoefsloot

Haperende ruitenwissers

Unread post by Coen Hoefsloot »

Sinds de aanschaf van onze Lybra 1.9 jtd uit 2001 hebben een probleempje met de ruitenwissers. Wanneer de ruitenwissers in de normale of hoge stand hun werk doen is er geen wolkje aan de lucht. Echter wanneer je bij lichte regen de intervalstand gebruikt haperen de wissers en blijven telkens op een plek in het midden van de voorruit staan.
Soms helpt het om de gewone stand even te gebruiken om vervolgens weer de interval in te zetten. Het vreemde is dat het niet consequent gebeurt en dat de plek waar de wissers blijven hangen steeds een andere kan zijn. Is best vervelend omdat dit vaak op zichthoogte is....

Is iemand bekend met dit probleem en vooral de oplossing?
Gerben

Re: Haperende ruitenwissers

Unread post by Gerben »

Beste Coen ,

Aan de ruitenwissermotor zit een contactring die doorgeeft dat de wisser in de nul stand staat .
Deze is hoogstwaarschijnlijk vuil . Schoonmaken en beetje invetten met vasaline .

Veel succes.
Luc

Re: Haperende ruitenwissers

Unread post by Luc »

Dit is inderdaad een bekend probleem bij de eerste modellen van de lybra. Bij de mijne ( 1999) werd in het begin de motor van de ruitenwisser geopend, gereinigd en een nieuw smeervet in aangebracht. Juist met de aard van dit vet was iets mis (storing op kontaktpunten ??) Nu na 9 jaar doet het zich heel af en toe weer terug voor. Het fijne weet ik er niet van, maar dit helpt U misschien terug op weg.

Luc
J de Jager

Re: Haperende ruitenwissers

Unread post by J de Jager »

Heb het ook soms. Heb het idee dat als ik dan iets de ring van de intervalsnelheid verdraai het weer goed is. Net alsof die iets tussen twee standen in staat.
Michiel

Re: Haperende ruitenwissers

Unread post by Michiel »

Zelfde probleem, soms helpt het om scheutig met de ruitenwisservloeistof te sproeien, waardoor het lijkt of de ruitenwissers minder stroef worden en dus niet blijven hangen. dit is echter maar een zeer korte termijn oplossing. Het verhaal van Gerben klinkt logisch, en weinig tijdrovend (schoonmaken en invetten van de contactring). Ik ga dat maar eens proberen!
frans
Posts: 103
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: Haperende ruitenwissers

Unread post by frans »

Jammer, geen reactie meer van coentje of het opgelost is...
Ik ken dit zelfde probleem nog van de Delta en Dedra's, schuldige was daar zekerweten de eerder genoemde loopring. Maar, bij mijn Lybra (2001 en ook al dat zelfde probleem) gaan de wissers vanzelf ook weer verder bij de volgende interval, zonder dat ik ergens aankom; en dat zou dan wel eens in de elektronische regeling kunnen zitten...
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
jefjef
Posts: 4
Joined: 06 Jan 2009, 00:24

Re: Haperende ruitenwissers

Unread post by jefjef »

Ik heb het zelfde euvel met mijn Lybra (bj 2000) wil eigenlijk ook wel weten of het goed is gekomen met Coen
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Haperende ruitenwissers

Unread post by jdebeer »

Sinds een paar weken heb ik ook haperende ruitenwissers die midden op de ramen blijven stilstaan.
Erg mooi voor petjes-Golfjes, maar een Lancia onwaardig.
Die contactring bij de ruitenwissermotor waar in dit forum over gesproken wordt, is die moeilijk te bereiken of dien ik daarvoor, volgens goed Italiaans gebruik, mijn halve auto te demonteren ?
En is er een indicatie van de hoeveelheid werk te geven, kan ik dit even snel in de avonduurtjes, voordat het donker is ?
Alvast bedankt voor de info.
Gerald S
Posts: 7
Joined: 05 Mar 2009, 12:55

Re: Haperende ruitenwissers

Unread post by Gerald S »

Hallo,

Ik heb het euvel opgelost door het ruitenwisser mechaniek te smeren.
Daarna geen problemen meer gehad.
Het gaat dan om de "stangen" waaraan de ruitenwisserarm met een moer bevestigd is.
Deze stangen draaien in een metalen huis en tussen het huis en stang zat vuil en na schoongemaakt te hebben en smeren loopt het weer als nieuw.
Je moet er wel het hele ruitwisser systeem uit de auto halen.

Groet,

Gerald
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”