Verwarming

Discussie en vraagbaak over Lybra
Rob

Verwarming

Unread post by Rob »

De verwarming aan de linkerkant blijft ijskoud terwijl de verwarming aan de rechterkant voldoende warmte geeft.
Probleem blijft zowel in de mono stand als in de "gescheiden" stand. Het maakt ook geen verschil of ik de ECC op auto zet. Het blijft aan de linkerkant gewoon koud.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wellicht nog belangrijker: Hoe los ik het op?
Mijn Lybra is een SW 1,9 jtd uit 2002.

Rob
J de Jager

Re: Verwarming

Unread post by J de Jager »

Lijkt erop dat een klep blijft hangen die de lucht moet verdelen
Dick Heijne

Re: Verwarming

Unread post by Dick Heijne »

... en die klep wordt bewogen door een "actuator" (een stappenrelais), welke waarschijnlijk ter ziele is.
Als je een beetje kunt sleutelen ben je voor een kleine 30 euri weer het heertje. Is niet veel werk. De actuator is een zwart doosje van pakweg 5x4x2 cm en zit tegen het verwarmingsblok gemonteerd met 3 boutjes.
Robert

Re: Verwarming

Unread post by Robert »

Dick,

Sinds bijna een jaar ben ik ook een trotse bezitter van een Lybra 1.9 jtd SW.
Kun je je oplossing iets meer toelichten, ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Mijn vraag is waar vind ik het verwarmingsblok dat je bedoeld? Van binnen uit door de middenconsole of vanuit onder de motorkap? Ik ben niet geheel (of geheel niet) onhandig maar dit behoeft toch enige toelichting.

Hopelijk in afwachting van je reactie,
M.vr.gr. Robert
Dick Heijne

Re: Verwarming

Unread post by Dick Heijne »

Hi Robert,

Het verwarmings (of beter airco-) systeem zit achter het daarvoor bestemde fraaie bedieningspaneel en beslaat ongeveer alle ruimte tussen berijder en bijrijder onder het dashboard.
De airco-actuatoren zijn door stappenrelais aangedreven klepsysteempjes van Bosch die somsde geest geven.
Aan de linkerkant aan het aircoblok zit één zo'n actuator, aan de rechterkant zitten er drie.
Rechts zijn er twee voor voor de verdeling tussen boven/midden/onder, en één voor de verdeling warm/koud. Ook links zit er één voor de verdeling warm/koud.
In jouw geval lijkt het erop dat de actuator aan de linkerzijde va je aircoblok hapert.
Dus: vloerbekleding aan de linkerkant verwijderen, rooster aan de linkerkant van de airco (onder dashboard) verwijderen: 3 ronde noppen eruit wippen en de linkerzijde van het aircoblokl vrijmaken. Het gewaraakte kastke is van ongeveer bovengenoemde afmetingen en zit met drie kruiskop (geen torx dus) schroeven vast.
Als dit abacadabra voor je is: ik heb eventueel een Lybra werkplaatshandboek op CDrom. Al je daarin bent geinterresseerd, maak een tientje naar me over (op giro 2154177) o.v.v je adres en ik stuur je een kopietje op cdrom.

Succes, Dick
JayCee
Posts: 6
Joined: 28 Jan 2009, 10:26

Re: Verwarming

Unread post by JayCee »

Dick,
ik heb momenteel ook dit probleem.
Net even vloerbekleding en rooster verwijderd,
en dan kan je inderdaad bij die 'actuator'.
Is dat dingetje enkel vastgezet met de 3 schroeven?
Het lijkt me alsof er achteraan het kastje ook iets aan
vast lijkt te hangen.

Alvast bedankt,
Jan
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Verwarming

Unread post by Dickamerica »

Ik heb een Intensa uit 2003 en het volgende probleem:

De voorruit krijgt zowat geen ventilator/kachel lucht meer;heel erg vervelend met dit weer..
verder functioneert alles,bedieningspaneel,warm/koud/airco etc.

Ik heb aan de rechterzijde van middenconsole tapijt weggehaald en dashboardkastje weggehaald en ziet 2 stelmotoren ipv 3;of de 3e zit flink verstopt?

In elk geval zitten er 2 schuin boven elkaar; de bovenste is van warm koud en de onderste beweegt als je de knoppen bedient van onder-midden-boven

dus dat lijkt te werken,maar er komt zowat geen lucht uit de openingen bij de voorruit ,ook niet op hoogste stand?

Zit er nog een 3e motor die iets bedient of kan er iets anders aan de hand zijn?

Ik zag wel dat de boel flink dichtgebouwd en onhandig zit;bij een Alfa 156 bijv is de boel stuk beter bereikbaar.

Wie weet raad?
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Verwarming

Unread post by dickh »

Dick, zie m'n commentaar bij "voorruit krijgt geen ventilatorlucht" hierboven.
Alle bekleding te rechterzijde van middenconsole weghalen, dashboardkastje eruit en even goed kijken met een zaklantaarn en spiegeltje. Er zitten rechts drie van die actuatoren, allemaal dezelfde kleine vierkante zwarte kastjes met een pennetje eraan dat in een gleufje van een klep in het kachelhuis valt. Desnoods spuit je blind wat WD40 in the area (hoewel dat mijn stijl niet echt is, maar goed)

B)-
Cheers, Dick
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Verwarming

Unread post by Dickamerica »

De bovenste is dus niet bij te komen,alleen te zien,totaal geen ruimte om los te schroeven met wat voor gereedschap dan ook.
Kachelmotor+huis eruit???
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Verwarming

Unread post by dickh »

Als je 'm ziet, kan je ook zien of ie draait of niet, lijkt me. En anders met een lange schroevedraaier ofzo de schuif even handmatig verstellen en voelen of er dan wel lucht uit het voorruit-rooster komt. Op die manier weet je in ieder geval zeker dat je die toeren niet voor niets ga uithalen.
Nogmaals, die actuatoren gaan zelden stuk, meestal is het een kwestie van een beetje vet erop smeren of desnoods wat WD40 erop spuiten zodat het pennetje weer soepel in het gleufje glijdt.

Overigens zit aan de linkerkant ook een actuator. Check die anders eerst even.

B)-.
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”