Temperatuursensor

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Temperatuursensor

Unread post by Stupendo »

Ik las op het Kappa-forum dat iemand een probleem had met de verwarming. Ik heb al acht jaar (!) exact hetzelfde probleem. Bij de Kappa zou het een vervuilde interieurtemperatuursensor zijn.

Weet iemand waar die sensor bij de Lybra zit?

Ps.

Op 98 lijkt de 5-cylinder toch echt beter én zuiniger te rijden.
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Temperatuursensor

Unread post by Koen »

Stupendo wrote: 18 Jul 2021, 20:45
Op 98 lijkt de 5-cylinder toch echt beter én zuiniger te rijden.
:shock:

Volgens mij moet elke Lybra met zo weinig mogelijk Ethanol getankt worden.
Dus E5 RON 98 is meestal de enige mogelijkheid.
Tenzij je ergens van die RON "100" kan vinden...

ADAC heeft ooit eens een test gedaan met E5 respectievelijk E10 benzine.
Volgens hen was het verbruik met de E10 hoger t.o.v. E5, tot zelfs 10 % meerverbruik.
Daar gaat je winst aan goedkopere brandstof.

Uiteraard zou het ADAC niet zijn als ze een hele tijd later nog eens deze test deden.
Toen bleek dat er geen verschil was.... :o :shock:
Lobby of lichte druk van de Duitse regering ?

De E10 RON 95 laat je best bij het benzinestation.
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Temperatuursensor

Unread post by koen_ »

Stupendo wrote: 18 Jul 2021, 20:45 Ik las op het Kappa-forum dat iemand een probleem had met de verwarming. Ik heb al acht jaar (!) exact hetzelfde probleem. Bij de Kappa zou het een vervuilde interieurtemperatuursensor zijn.

Weet iemand waar die sensor bij de Lybra zit?
Boven de display van je climate-control zie je een aantal gaatjes, hierachter zit de interieur-tempsensor.
Je kunt hem meestal door de gaatjes schoonblazen (bijv met een spuitbusje perslucht van HG) .. en anders de CC-unit demonteren en goed schoonborstelen
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Temperatuursensor

Unread post by Stupendo »

Dank Koen, ik ga het proberen, hoewel het misschien ook nog aan de schakelaar van de ventilator kan liggen dacht ik. Daar heeft mijn garage al eens naar gekeken maar dat hielp niets.

Ik heb al vaker gedacht dat 98 beter reed en ook zuiniger was. De motor lijkt gretiger en mooier te lopen. Ik tankte laatst 98 in Essen, Belgie en toen ik daar wegreed dacht ik te zien in mijn ooghoek dat ze ook RON 100 hadden, grmpf....

Heeft iemand trouwens enig idee hoeveel Lybra's er nog zijn. Raivereniging komt maar niet met nieuwe cijfers. Ik schat in dat het gezakt is tot onder de 300. Als het al niet tot onder de 200 exemplaren gezakt is.
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: Temperatuursensor

Unread post by demeerdg »

Heb je dan aan beide kanten koude lucht, want er is maar 1 sensor hebben ze me verteld. Ik twijfelde ook bij de mijne omdat ie rechts minder warm wordt, maar ja dan mag hij links ook niet warm worden dacht ik zo.
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Temperatuursensor

Unread post by Stupendo »

Ja, uit alle roosters komt koude lucht. Ik zet dan de ventilator altijd uit. Dan is het nog even uit te houden.

Als ik de motor afzet en weer opnieuw start doet de verwarming het weer. Totdat ie ergens onderweg (soms, niet altijd) weer uitvalt.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”