Lybra ter sloop voor onderdelen

Discussie en vraagbaak over Lybra
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Lybra ter sloop voor onderdelen

Unread post by dickh »

Geachte Lybrasti,

Door een ongelukkige momentje van onoplettendheid raakte mijn Lancia Lybra SW 2.4JTD Emblema 2005, grijs metallic (Grigio Palladio, kleurnr. 957) vorige week zaterdag links zijdelings in een ondiep slootje, waardoor alle electriciteit uitviel. Na overleg met iedereen die er verstand van had en heeft is de voiture helaas total-loss verklaard. Reparatie zou waarschijnlijk een kostbaar electr(on)isch gebed zonder end worden. Dus heb ik na 17 jaar Lybra-jaren die handdoek in de ring moeten gooien.
De smart is groot, laat ik jullie dat verzekeren.
Deze auto is verder volkomen schadevrij, alles doet het, behalve alle electra dus. Oftewel hij loopt niet, maar verder is alles OK. Riekt alleen een beetje naar "sloot", maar dat verdampt als snel, zo heb ik vanochtend kunnen constateren.
Uitvoering Emblema, van het type met privacy glass, zwarte achterraam- en dakstijlen en bruin lederen interieur.
Hij ging in het verleden mee met Lybra ritten (nummerbord 69-HRK-3): bouwjaar 2005, geimporteerd naar NL in 2009 en is toen ook pas gaan rijden. Is op dit forum nog wel terug te vinden in foto's van Lybra samenkomsten her en der in het land.
Hij staat nu geparkeerd bij auto-demontabedrijf "De Ooyevaar" in Zwaag (NH).
Als je onderdelen nodig hebt of je interieur wilt upgraden, grijp je kans! En snel ook, want de roeping van die ooievaar is... slopen ;)

Cheers & (snik) cherio, Dick
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: Lybra ter sloop voor onderdelen

Unread post by Menno Bos »

Jammer Dick,

Beslissing begrijpelijk, Erop gokken om wel te repareren kan wel eens de gehele rijplezier, die je gehad hebt, vergallen.

Zal wel niet storm lopen voor onderdelen, denk ik. Interieur en velgen zijn misschien interessant. Maar ja, het aantal lybra's loopt hard terug. Ook goed te merken op dit forum.

Ga je nog voor een Lancia, Delta misschien of is dit tevens einde Lancia?


gr Menno


lybra sw 1.9 jtd 328.000 km 2005
lybra sw 1.9 jtd intensa 349.000 km 2002 (ter afbraak)
Omhoog
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Lybra ter sloop voor onderdelen

Unread post by koen_ »

hoi Dick, idd heel jammer van je mooie JTD
laat nog eens weten waar je nu in gaat rijden

groet, Koen
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Lybra ter sloop voor onderdelen

Unread post by dickh »

Ik heb me inderdaad een paar dagen rotgezocht naar sympathieke alternatieven die aan een aantal praktische eisen moeten voldoen (trekhaak, benzine (met die diesel kwam ik al een tijdje Utrecht en hartje Amsterdam niet meer in, erg lastig soms), moet 1600kg kunnen trekken etc), maar niets smaakvols gevonden. Er stond een heel mooie Lybra 2.0 in de buurt van Arnhem, maar ik moest achteraan sluiten in de wachtrij van belangstellenden uit NL en Duitsland ;( Maar niet dus.
Min of meer uit nood heb ik nu een Mitsubishi Outlander (2.0 benzine) op de kop getikt. Die doet wat hij doen moet. Wel weer even wennen, zo'n "hoogzitter" ;)
Het is even wat het is.

Dank voor het medeleven,

Dick
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: Lybra ter sloop voor onderdelen

Unread post by Flavia 2000 »

Tja, jammer maar zeker begrijpelijk. Ik heb na de 1.9 JTD (in mijn ogen de top combi voor een Lybra) uit pure nood een 2.0 op de kop getikt, maar dat is wel even wennen na een pittige diesel. Ik weet nog wel een 1.6 met leer te koop. Daar zou ik normaal met een grote bocht omheen lopen, maar volgens mij Garage man, die ze kent, de beste optie. De 1.8 en 2.0 maken elkaar eigenlijk niks uit en de 1.6 is wel ietsje trager, maar ook een stuk zuiniger. Het is dat die van mij zo bizar goed onderhouden is, anders had ik het gedaan (de 1.6) Ontzettend jammer, dat er weinig tot geen alternatieven zijn en de Lybra's snel uitsterven
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Lybra ter sloop voor onderdelen

Unread post by dickh »

Na drie maanden ergernis in die spartaanse, lelijke Outlander heb ik die verpatst en gewisseld voor een Audi A6 Avant 2.4 benzine 6-cylinder SW automaat. Dashboard, afwerking en features lijken best veel op de Lybra en nog een beetje meer.
Ik rijd weer in stijl, in ieder geval ;)
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”