3e Lybra/onderdelen gezocht/vragen

Discussie en vraagbaak over Lybra
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

3e Lybra/onderdelen gezocht/vragen

Unread post by Flavia 2000 »

Na een lang jaar, ben ik weer terug in Lybra land. Woensdag beetje op de gok een Lybra opgehaald in het hoge Noorden, voor een spotprijsje. 2.0 SW in wederom, dit is al de 3e, Lancia Blauw. Nog steeds niet mijn favoriete kleur, maar de keuze is helaas beperkt. Er zit wel wat werk aan voor de APK in juni, maar dat kunnen we mooi in etappes aan pakken. Het is bijna fijn, om de standaard Lybra euvels weer tegen te komen haha. Al valt het bij deze redelijk mee: niet werkend electrisch raam, afwezige radio knopjes op het stuur, en plakkend dashboard. Dingen die het wel doen: radio, wat een feest! cd speler nog niet uitgeprobeerd.
Ik heb nu een oude LX gehad, een Emblema en nu een late LX en de verschillen zijn toch wel leuk om te zien. Ik heb het eens naast elkaar gelegd, maar het verschil LX/Emblema zit 'm vooral in de wielen, en de interieur kleuren. Ik ben nu eigenlijk wel blij met het nep houten interieur. Vind ik stiekem iets mooier dan het iets te plastic Emblema dashboard. Daarnaast zijn alle zilveren delen van de eerste generatie vervangen door zwart en dat staat eigenlijk best goed. Wat ik alleen niet begrijp, is dat de onderkant van het dashboard zwart is (dus ik dacht al verholpen) maar gewoon plakt. Is dit al gereinigd, of zijn ze met zwarte onderkant geleverd en gaat dat dus ook plakken? Ik ga het wel weer aanpakken, maar als het kale zwart ook gaat plakken, dan ga ik misschien wat anders bedenken. Wrappen ofzo. Wat me ook opvalt, is dat bij de 1e generatie ook de vloerbedekking licht was, heel mooi, maar extreem kwetsbaar. Ik heb nu iet donkerder alcantara, maar rest van bekleding is donker/grijs. Ook in de kofferbak en dat is toch wel wat handiger

wat gedaan moet worden en wat ik dus deels zoek:
-koplampen moet gepolijst worden of vervangen. Iemand hier ervaring mee, of nieuwe exemplaren liggen?
-het bekende afgebroken raammechaniek probleem. Ik had een paar reserve exemplaren, maar die heb ik met mijn vorige Lybra meegegeven. Weet iemand nog exemplaren? Ik zoek nu vooral 1 exemplaar voor de achterkant, maar reserve kan nooit kwaad
-de knopjes voor de stuurbediening van de radio, in zwart met verlichting, dus doorzichtig (ze bestaan ook in mat) heeft iemand die toevallig nog liggen?
-bagage/hondenrek zoek ik nog, die had ik, maar ook meegegeven met de Lybra. Die van mij was 1e serie op maat gemaakt voor 2e serie, maar misschien bestaat er gewoon een 2e serie rek. Er zitten wel bevestigingshaken
-iemand een tip hoe je vetvlekken (dashboard?) uit alcantara krijgt? ik zat zelf te denken aan Dasty ontvetter, waar je het dashboard ook heel makkelijk schoon mee krijgt, maar misschien help ik de bekleding daar juist mee om zeep

Er komen vast nog wel meer vragen, maar dit was het voorlopig even (zijn er überhaupt nog mensen hier actief?)

dank alvast,
Bas
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: 3e Lybra/onderdelen gezocht/vragen

Unread post by Koen »

Een instructie voor het onderhoud van Alcantara :
Onderhoud Alcantara.pdf
(352.71 KiB) Downloaded 22 times
Ik heb voor de koplampen van mijn Y al eens Headlight Correction Kit GS17 gebruikt (gekocht in de Auto 5 in België).
De Technische Keuring (APK) was toen wel goed.
Maar ik denk dat je hier bij het Lybra onderdeel of het Thesis onderdeel ook andere merken vindt.
Of andere mogelijkheden (Commandant, fijn schuurpapier tot tandpasta).
M.a.w. gebruik de zoekfunctie ! :D :D ;)

En ja, hier zijn zeker nog mensen actief, zowel op het Lybra gedeelte als op het hele forum in het algemeen.
Maar 't is stiller dan vroeger. Wat wil je : minder en minder Lancia's op de weg in NL en B :( :cry:
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: 3e Lybra/onderdelen gezocht/vragen

Unread post by Dickamerica »

👍😀

Lybra blijft fijne auto.

Zwart dash gaat ook plakken en kan je ook gewoon ontplakken.
Blijft er gewoon zwart over met originele structuur.
Makkelijker als een dash met andere kleur.

Complete raammechanieken zijn tegenwoordig wel voor leuke prijzen te scoren.

Succes!
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: 3e Lybra/onderdelen gezocht/vragen

Unread post by Flavia 2000 »

Dank voor deze bijdragen, kan ik verder mee! Vandaag toch maar meteen de zwarte plak aangepakt (voor het grootse deel) De Dasty is echt geniaal hiervoor. Ik heb zekeringskast en dashboard kastje losgeschroefd en daarna toch ook maar de tunnel tussen de stoelen. De middenconsole probeer ik zo te reinigen en dat lijkt best te lukken eigenlijk. Dasty erop, ff laten intrekken en daarna afspoelen. Als je dat keertje of 2/3 doet is het helemaal schoon. Hij slaat wel iets wit uit, maar met een cockpit spray lijkt het bij te kleuren. Heel fijn om dit meteen aan te pakken, nooit meer last van en eigenlijk zo gebeurd. De vlekken in de bekleding ga ik toch ook met Dasty proberen, want dat leek er op de stoel vanaf te vliegen. Ik laat nog weten hoe dat verder gaat.
Verder eerst gevoel: ik weet niet wat ze met deze Lybra gedaan hebben, ik vermoed iets straffere vering, want hij rijdt heerlijk. Veel minder zompig (qua vering) dan de vorige exemplaren. Voelt gewoon heel strak en scherp, super fijne bak! De 1.9 JTD voelde wel stuk sneller, zeker bij de tussensprint, dus dat is even wennen. Daar krijg je wel het hele fijne geluid van de 5 klepper voor terug.
Ik heb inmiddels via onderdelenzoeker al best wel het nodige weten te vinden. Helaas ook mijn vorige JTD, die dus niet opgeknapt is, maar zo'n beetje meteen richting sloop gegaan is. Da's jammer, want die was nog heel goed en daar zat een hoop reserve materiaal in. Hoop dat iemand dat gevonden heeft, want ik zag dat het tabacco interieur en het bagagenet er al uitgehaald is, helaas. Toch maar binnenkort even langs, om het beste spul er nog af te halen.
Best een idee inderdaad, gewoon volledige raammechaniek vervangen, geeneens bij stilgestaan
jan freie
Posts: 269
Joined: 23 Dec 2008, 11:18

Re: 3e Lybra/onderdelen gezocht/vragen

Unread post by jan freie »

Ha, het bagagerek! Er is verschil tussen de eerste en tweede serie. Kwam ik zelf achter toen ik een rek scoorde en het niet paste.😒
Iets met een andere haak. Eerste serie kan wel beneden erin maar blijft niet haken bovenin.
Jan Freie


Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: 3e Lybra/onderdelen gezocht/vragen

Unread post by Flavia 2000 »

Ja, klopt! Ik had er één die op maat gemaakt was voor de 2e serie. Is wel iets mooier dan de 2e, want dat is zo te zien een wat plastic-erig ding
pfasips
Posts: 62
Joined: 31 May 2010, 18:14

Re: 3e Lybra/onderdelen gezocht/vragen

Unread post by pfasips »

hallo Bas,
ik ben een 2.0 SW aan het opbouwen en heb een sloper staan, stuurknopjes (zwart) en raam-mechanisme heb ik , kun je voor een prikje overnemen.
Wat had je nog meer nodig?
met vriendelijke groeten,
Patrick
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: 3e Lybra/onderdelen gezocht/vragen

Unread post by Flavia 2000 »

Hoi Patrick, ik stuur je even een PM
Hanzie
Posts: 4
Joined: 09 Feb 2021, 13:25

Re: 3e Lybra/onderdelen gezocht/vragen

Unread post by Hanzie »

Koplampen. Vrij simpel. eerst redelijk grof opschuren. Dan denk je ooooh wat heb in nu gedaan. Dan in 3 of 4 stappen naar waterproof 2000 schuurpapier. Mag ook wat minder zijn.Tussen de stappen even schoonmaken met wat water. Dan met groene comandant polijsten (Niet die van de action) . Afsoppen en klaar is kees. Dit doe je een keer per jaar. En ze blijven als nieuw. En kost maar een paar euro.
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: 3e Lybra/onderdelen gezocht/vragen

Unread post by Flavia 2000 »

Super, zo'n oplossing zocht ik!
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”