ruitenwissers vóór leiden eigen leven (opgelost)

Discussie en vraagbaak over Lybra
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

ruitenwissers vóór leiden eigen leven (opgelost)

Unread post by Menno Bos »

Goedemiddag,

Bij mijn lybra doet zich het volgende voor.

Als je de ruitensproeier vóór activeert dan, zoals gewoonlijk, maken de wissers een paar slagen en na enige seconden nog een slag. Die 2e slag gaat het vaak mis. De wissers blijven dan doorgaan of hij maakt wel die ene slag en stopt, en na enige seconden gaan wissers weer nonstop aan.

Door met de ruitenwisser bedieningshandel wat heen en weer te gaan, stopt dit probleem meestal.

Als je de ruitensproeier niet gebruikt dan geen problemen. Gewoon ruitenwissers gebruiken, zowel interval, lage snelheid en hoge snelheid, werkt het goed. Wel blijft ie enkele keer op interval halverwege staan. Dit probleem heb ik al zolang ik deze lybra heb.

Omdat ik een "spare" lybra heb, het volgende gedaan. Electronic unit uitgewisseld. Probleem blijft. E-motor uitgewisseld met mechaniek. Probleem blijft. Heb het idee dat het minder erg is dan met originele motor, maar moeilijk te beoordelen. Probleem is namelijk niet altijd aanwezig.

Zou nog de stuurschakeling kunnen uitwisselen maar dan moet je het stuurwiel verwijderen. Heb daar eigenlijk niet zo'n zin in. Of zijn er nog ergens "verborgen' relais?

Eerst maar hier proberen en wie weet heeft iemand dit eerder gehad en weet de oplossing.

Oh ja, betreft een lybra zonder de optie automatische ruitenwissers

Alvast bedankt!

gr Menno

lybra sw 1.9 jtd 306.000 km 2005
lybra sw 1.9 jtd intensa 349.000 km 2002 (ter afbraak)
Last edited by Menno Bos on 23 Jun 2020, 00:58, edited 2 times in total.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: ruitenwissers vóór leiden eigen leven

Unread post by koen_ »

Hoi Menno,

Ik heb een soortgelijk probleem gehad bij een VW Lupo van mijn dochter en daar lag de oorzaak in de stuurbediening. Na wisselen voor een sloopexemplaar waren de problemen weg. Komt bij dat autotje regelmatig voor.
Dus de grootste kans is idd dat ook bij jou het probleem in de stuurbediening zit.

Voor zover ik weet is het bij de lybra 1 unit met alle stuurbedieningen (verlichting, clignoteurs en ruitenwissers/sproeiers) en is die alleen in z'n geheel te verwisselen, daar moet idd het stuur voor gedemonteerd worden ...
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: ruitenwissers vóór leiden eigen leven

Unread post by Menno Bos »

Bedankt Koen,

Natuurlijk hoopte ik op iets héél simpels...Had ook op alfa forums gezocht...Wel een schrijven betreffende dit probleem gevonden maar helaas geen vermelding van de oplossing.

Na het weekend zal ik de stuurbediening demonteren van de afbraak Lybra.

gr Menno
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: ruitenwissers vóór leiden eigen leven, opgelost

Unread post by Menno Bos »

Probleem zat inderdaad in de stuurbediening.

Vandaag deze uitgewisseld met de sloop lybra die ik nog heb staan en nu weer goed werkend.

Op zich geen moeilijke klus maar was wel even zoeken en uitvinden hoe bij de lybra de airbag loskomt

Onderstaand link staat hoe alles los moet.

http://iveco.org/download/Lybra/sostitu ... olante.pdf

grt Menno
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”