datum ics met navi

Discussie en vraagbaak over Lybra
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

datum ics met navi

Unread post by demeerdg »

Hallo, ik heb pas de batterij vervangen en normaal neemt de ics boordcomputer de juiste tijd en datum over van de gps-satellieten maar nu start de datum op 30-09-00. De tijdsaanduiding op het klokje is wel juist. Ik kan hier niets aan veranderen tenzij de accu nog eens afkoppelen, of heeft dit te maken met die week roll over van 7-april 2019 waarbij de datum van oude gps-en wel eens verkeerd kon zijn?
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: datum ics met navi

Unread post by Menno Bos »

Vandaag mijn accu afgekoppeld gehad. Nu weer aangesloten en ICS pakte gelijk de actuele tijd en datum.

Verder niet bekend met storingen in dit systeem.

Werkt GPS en navigatie wel goed verder?

Anders misschien nog een keer afkoppelen en opnieuw aansluiten...

succes!

grt Menno
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: datum ics met navi

Unread post by demeerdg »

Dat is raar want ik weet toevallig dat ook de porsches met het pcm1 systeem, dat gelijkwaardig (siemens) is aan de ics, ook die problemen hebben met de datum. Het hangt aan de week number roll over. In augustus 99 begon week 0 en in april 2019 zaten we aan week 999. Daarna sprong de teller bij de satellieten weer op 0 i.p.v. op 1000. Op het Porscheforum vertellen ze ook dat na enkele weken de datum weer correct was en ook weer kon terug verkeerd aangeven. Ik ga hier niets aan doen want dat aan en afkoppelen van de accu lijkt me niet gezond voor de electronica.
Misschien ontvangen jullie daar in Nederland info van een andere satelliet, alhoewel de ics me vertelt dat ze 9 satellieten ontvangt en dat is veel.
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: datum ics met navi

Unread post by Menno Bos »

Ik heb Waalse satellieten boven mij zitten :D
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: datum ics met navi

Unread post by demeerdg »

Dan heb je de accu misschien maar even afgekoppeld en geen kwartier, dan kan het zijn dat de ics zijn geheugen nog houdt. Bij mij waren de voorkeuzezenders van de radio niet weg bijv. Misschien is er dan een condensator of zo die de spanning even vasthoudt.
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: datum ics met navi

Unread post by Menno Bos »

Accu is een hele nacht eruit geweest. Na aansluiten en code invoeren had ik eerst wel een foute datum en tijd staan, allebei dus. Mijn vermoeden hiervan is, geen vrij beeld op dat moment van de satellieten, of misschien een opstartprocedure.... Even een stukje rijden en toen kreeg ik de juiste datum en tijd weer in beeld.
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: datum ics met navi

Unread post by demeerdg »

Normaal als de accu terug aangekoppeld is, staat het klokje op 00:00 en de datum op --.--.-- Na een 5-tal min. rijden zal dan de klok en datum juist zijn. Dat is dus niet het geval. Wat mij ook opgevallen is het laatste jaar is dat de gps onderweg terug moet initialiseren (de satelliet dus terug moet zoeken) en dat het opstarten en initialiseren soms langer dan 5 min. duurt of dat hij blijft initialiseren(zoeken).
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”