Onze groene Dame

Discussie en vraagbaak over Lybra
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Hoi allemaal, nieuw hier.

Mijn vrouw en ik hadden twee auto's: een Ford Transit en een ooit van de sloop geredde Volvo 945 uit '93. Bij die laatste kwamen er grote kosten aan. Tijdens een dagje uit met die Transit deed mijn vrouw twee weken geleden online een impulsaankoop: een groene Lybra uit 2000 die betere tijden had gekend, voor 450 euro bij een autodoorschuiver in Katwijk, via Marktplaats. Het feit dat de autoradio prominent in de advertentie-titel stond deed al vermoeden dat we weer een treurig gebakkie gingen kopen. We reden naar Katwijk.

De dame stond ergens in een hoekje in de regen en ze zag er inderdaad niet zo goed meer uit. De in de advertentie beloofde lichtmetalen velgen bleken van triest staal. En de verkoper had zelfs niet de moeite genomen een kofferbak vol afval, laminaatplanken en groene onderplaten, leeg te maken. We maakten een proefritje, ze reed redelijk maar er was van alles mee mis (later daarover meer). Maar we hebben dus een zwak voor auto's die een beter leven verdienen dus we hebben niet getwijfeld. Ter plekke 450 betaald en met twee auto's naar huis.

Na 30 km kwam mijn vrouw al stil te staan op de A4: tank leeg, brandstofmeter is onbetrouwbaar. Gelukkig reden we dus met twee auto's en een tankje benzine bleek de oplossing.

We hebben geen idee hoe slecht ze is aan de onderzijde, hoe krokant het allemaal is en hoe het motorisch is. We zijn geen echte techneuten. Petrol heads zonder de vaardigheden. Maar na aftrek van de 375 die we voor de Volvo kregen, hebben we voor 75 euro een nieuwe Dame voor de deur.
Last edited by bart71298 on 05 Jan 2020, 01:25, edited 1 time in total.
--
Lybra 1.8 uit 2000
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Dingen die (nog) niet goed zijn
  • De lak is slecht, op veel plekken is de toplaag verdwenen.
  • Er zit een nare barst in de lak van de rechter voordeur
  • Het tankklepje gaat niet meer open (ook niet met het koortje), moet nu opengewrikt worden
  • Plakplastic (natuurlijk)
  • Knopje van kofferbakopener is los (natuurlijk)
  • Snelheidsmeter en nog wat dingen doen het niet meer
  • Stoffen bekleding is pluizig
  • Linkervoorstoel kan wat opvulling gebruiken
  • Afstandsbediening ven de centrale deurvergrendeling doet het niet meer
  • Deur rechtsachter gaat meestal niet meer open van buitenaf
  • Lelijke zwarte stalen velgen
  • Nummerplaat voor is gedeukt en vastgeschroefd, achter zit er nog een dealerlijst omheen
  • De koplampen zijn dof (tijd voor tandpasta)
  • Achterbumper is gebarsten
  • Onder de auto klappert soms wat, zal wel het stabilisatorstangrubberprobleem zijn

Dingen die al wel goed zijn
  • De rest. Wat een heerlijke auto!
--
Lybra 1.8 uit 2000
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Onze groene Dame

Unread post by Dickamerica »

Succes met opknappen,!

Ik heb nog een set originele lichtmetalen velgen 15 inch te koop

In zeer goede conditie met de chrome naafkapjes
Rondom A merk banden waarvan 2 nagenoeg nieuw en 2 zeker 75% profiel.

Mogen mee voor €150

Afhalen Berkel zh

Groeten Dick
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Gaan we doen!

Ondertussen vandaag het batterijtje van de afstandsbediening laten vervangen, maar dat was het helaas niet.

En twee dingen aan de Lybra ontdekt: regelbare interval en een oorverdovende pingel als de temperatuur onder de 3 graden daalt. We schrokken ons rot! :lol:
--
Lybra 1.8 uit 2000
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

En wat plaatjes...

Image

Image

Image

Image

Image

Met trotse nieuwe eigenaresse:

Image
--
Lybra 1.8 uit 2000
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Onze groene Dame

Unread post by Dickamerica »

Sleutels van 1e serie zijn slecht product(nog Siemens ook)
De afstandsbediening dan
De microswitches waarmee je de functies bedient gaan vaak los/stuk
Je kan ze bij electronica/audio zaak/reparateur laten vervangen.
Bijvoorbeeld Radio Fortuin Den Haag
Zetten er dan meteen betere in

Het vorstalarm is inderdaad oorverdovend hard,gaat aan als je contact/motor aanzet en de buitentemperatuur 3gr of minder is.
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Image :P
--
Lybra 1.8 uit 2000
jan freie
Posts: 270
Joined: 23 Dec 2008, 11:18

Re: Onze groene Dame

Unread post by jan freie »

Proficiat,
Heerlijke auto’s die Lybra’s....
Jan Freie


Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Onze groene Dame

Unread post by Stupendo »

Ciao Bart,

Ik zag deze Lybra vandaag nog op internet staan met "verkocht" er door heen geplakt. Ik heb net op je andere bericht gereageerd en nu zie ik dit. Ik moest wel even hard grinniken. Ik ben ook zon idioot die van die oude verwaarloosde Italianen houd (evenals met dieren).

Wat mij nog positief opviel aan deze Lybra was de stoelbekleding, de lange APK en de kilometerstand die nog een stukje onder de 200.000 km zit. Dat laatste zie je niet vaak meer. Maar voor de rest vrees ik met grote vrezen als ik je verhaal lees. Ik heb zelf ook een groene Lybra uit januari 2000. Alleen dan een 2.0 Comfortronic. Bijna jouw hele rijtje komt mij bekend voor.

Wat me ook opviel was dat op de foto de digitale odometer niets aan gaf met het contact aan. Of dat brandt alleen met lopende motor (?), is me dan nooit opgevallen. De brandstofmeter is volgens mij wél betrouwbaar (nooit van iemand gelezen dat dat niet het geval was geloof ik). Lekt ie niet ergens brandstof? Of een ander probleem waardoor ie stil viel.

Ik heb nog wel een sleutel van het tweede type voor je liggen maar ik denk dat je er niets aan hebt. Mijn afstandsbediening doet het ook niet. De auto herkent de officiele code niet van het betreffende deel waar je kan inzien wat er mis is met de afstandbediening. Heel vreemd. (Mijn gestolen tweede sleutel deed het overigens wel.) Ik heb ook nog een nieuw logo liggen alsmede de groene haken voor het raammechanisme.

De Lybra is een waanzinnig verfijnde auto en staat op een heel, heel hoog niveau vergeleken met zijn concurrenten. Maar, er moet heel veel aan vervangen worden in de loop der jaren. Hoop bijv. dat het geklapper inderdaad van de stangen komt en niet van je aandrijfassen (die zijn bij mij namelijk ook al een keer vernieuwd).

Ik twijfelde of ik de mijne weer moest "oplappen" voor de keuring. Vorige maand had ik weer een afgebroken einddemper die niet meer gelast kon worden en er moest dus weer een nieuwe op. Toch maar laten doen. Vanmiddag wordt ie weer goedgekeurd na nieuwe remschijven vóór (door de kruipende automaat slijten die harder) en polijsten van de koplampen. Dan is ie weer mechanisch, electrisch en electronisch in perfecte staat. Optisch is een ander verhaal. Mijn hele dak is zoals die vlek op jouw dakrand. Dat zal bij de jouwe dus ook wel gaan gebeuren. Bij mij is in één dorpel een stuk van 30 cm opnieuw ingelast (het achterste deel). Daar zijn ze dus gevoelig voor roest.

Ik overweeg toch om de mijne in de loop van dit jaar te verkopen. Mocht je afscheid willen nemen van de jouwe, dan kan je me berichten. De 2.0 liter is nóg fijner dan de 1.8. En de automaat is broodnodig in dit fileland.

Groet, Stupendo

Ps. Leuk hoor, een jonge vrouw in een Lybra. Veel plezier er mee.
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Die lage kilometerstand is twijfelachtig, hij heeft veel meer gelopen. Dat zou weleens tweeënhalve ton kunnen zijn. Juist ook vanwege de defecte kilometerteller. Brandstofmeter is weldegelijk stuk, ik denk omdat de unit verkeerd (terug?)geplaatst is geweest. Dus 1/2 is in werkelijkheid leeg, de wijzerstand is verkeerd. Kijk maar op de foto: hij staat op de helft maar het lampje voor lege tank brandt al. De auto lekt niet, noch olie noch benzine. Dat was ik niet gewend van mijn vorige oude auto's.

Sleutel gaat mij niet helpen maar dank voor het aanbod, ik ga de huidige sleutel proberen te laten repareren.

En wat automaat betreft: we hebben deze Dame juist gekozen voor de handbak, ik heb een hekel aan automaten en geniet juist van schakelen. Ieder zijn ding :-) Ze schakelt overigens voortreffelijk.

Dank voor de complimenten, ook over de eigenaresse van de auto :-) Allebei prachtig koetswerk.
--
Lybra 1.8 uit 2000
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”