iemand bekend met demonteren/monteren dynamo 1.9 jtd

Discussie en vraagbaak over Lybra
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

iemand bekend met demonteren/monteren dynamo 1.9 jtd

Unread post by Menno Bos »

Goedenavond, Van mijn lybra is de dynamo kaduuk. Bij mijn afbraak lybra probeer ik de dynamo te demonteren maar dat gaat niet zo gemakkelijk. Dit als proefkonijn.... Iemand ervaring met deze reparatie en advies hoe deze uit zijn benarde positie te krijgen. grt Menno lybra sw 1.9 jtd 2005 261000 km lybra sw 1.9 jtd intensa 2002 349000 ter afbraak
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: iemand bekend met demonteren/monteren dynamo 1.9 jtd

Unread post by Menno Bos »

Nog weer verder gaan kijken en dus sleutelen. de dynamo van bovenaf verwijderd. Las op alfa forum dat bij de 156 het ook een lastige klus is deze te verwijderen maar dan toch van onderen. Had dat ook bij de lybra verwacht of misschien is dat ook wel gebruikelijk. In ieder geval heb ik bovenlangs gewerkt. Startmotor weggehaald, EGR klep, brandstoffilter. naast brandstof filter zit nog een soort relaiskastje, die ook opzij. Aan de bevestigingsgaten touwtjes doorheen gehaald zodanig dat als je met het touw omhoog haalt de poelie bovenzit. Op deze manier langzaam naar boven gehaald en draden, slangen een beetje erlangs drukken en daar was ie. Weet niet of dit de gebruikelijke wijze is maar als je niet over een brug beschikt is van onderen eigenlijk geen optie. grt Menno
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: iemand bekend met demonteren/monteren dynamo 1.9 jtd

Unread post by koen_ »

Prima Menno, Ik denk dat je dan een mooi alternatief hebt bedacht, het demonteren van de dynamo is een erkend kl@te-werkje bij de lybra ... ... officieel moet het idd langs de onderzijde, maar dan moet de achterste motorsteun eruit en het subframe ondersteund, een heel gedoe en zonder brug idd nauwelijks te doen ... het staat wel beschreven op de Satiz-CD met werkplaatshandboek, die had je toch ?
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: iemand bekend met demonteren/monteren dynamo, 1.9 jtd rijdt weer

Unread post by Menno Bos »

Dynamo van de oude ingebouwd in mijn huidige en het werkt weer. Het is dus te doen van bovenaf althans bij 1.9 jtd, maar wel veel werk. Zal dit klusje nog een keer doen, want wil toch een nieuwe erin. Die van de afbraak heeft natuurlijk ook al de nodige draaiuren achter de rug en zag dat de borstels al kort waren en rotor behoorlijk ingelopen. Van de gedemonteerde was de rotor heel erg ingelopen. Borstels nog niet bekeken. @ Koen, Heb de werkplaatshandleiding niet. Misschien maar goed ook deze keer. Als daarin staat dat de dynamo van onderen verwijderd moet worden, had de auto nu bij een garage gestaan(:P). Nu toch even verder gekeken en rijd ik weer... Komt natuurlijk wel, dat je op zo'n afbraak auto relaxed kunt proberen... grt Menno
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: iemand bekend met demonteren/monteren dynamo, 1.9 jtd rijdt weer

Unread post by demeerdg »

Heb jij vele korte afstanden gedaan want normaal draait de dynamo enkel bij laden, dus de eerste 10 km, dan zou hij toch meer dan 3 ton aan moeten kunnen of is dit een gekend probleem bij de jtd? En ben je dan afgesleept geworden? Ik heb zelf ook een 2002 jtd en doe hem liever op tijd weg.
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: iemand bekend met demonteren/monteren dynamo, 1.9 jtd rijdt weer

Unread post by Menno Bos »

De lybra waarmee ik nu rijd, had weinig gereden toen ik deze kocht en wrs veel korte afstanden. Bij aanschaf was ie 9 jaar oud met maar 118.000 km op de klok. Er zat toen ook net een nieuwe koppeling in. Dat zegt ook wat over het gebruik. Dit was 4 jaar geleden en nu staat ie op ruim 260.000. Nu heb ik de dynamo uit mijn oude lybra erin. Deze had bijna 350.000 km op de klok in net geen 12 jaar tijd en had ik gekocht toen ie 4 jaar oud was met 140000 km. Bij mij is nooit de dynamo vervangen en ik neem aan ook niet bij de vorige eigenaar in de 1e 4 jaar. Bij die 350.000 km had ik een versleten koppeling en mijn hogedruk brandstofpomp had kuren. De airco had ik ook net stuk. Eigenlijk was de auto niet af maar omdat je lybra's zo goedkoop kunt aanschaffen was dat een betere optie dan doorgaan met de oude. En achteraf gezien was dat ook een goede keuze. Ik ben niet afgesleept. Het was thuis toen ik startte en bleef het laadstroomcontrolelampje branden. Gebeurt het onderweg, het is daglicht en mooi weer, dan kun je wrs nog wel een eind rijden. Hopelijk nog om ergens te komen, maar je kan ook pech hebben dat de accu juist ontlaad via de dynamo. Dit laatste zou je dan kunnen voorkomen door bij draaiende motor de +kabel naar startmotor en dynamo bij de accu los te halen. Dopsleutel 13(:P) Ik ken de staat van jouw auto niet, maar om een dynamo of het risico ervan zou ik een auto niet weg doen. wrs ook wel klokje rond gelezen met 980.000 km(:P). Wel een beetje anti-roest gebruiken... Ik heb nooit iets gehoord dat de originele dynamo een zwak punt was bij de lybra jtd's. Zou dat zo zijn, dat was er misschien wel een soort advies geweest om bij de 2e distributiewissel de dynamo ook preventief te vervangen. Wel ga ik nu een nieuwe bestellen. Was nu even een mooie oplossing dat ik weer kan rijden, maar omwille van de betrouwbaarheid ga ik deze dynamo wel preventief vervangen. Dus nog een keer dit kl@te klusje. Maar nu ik weet hoe het moet, valt het ook wel weer mee. Kost even tijd maar verder niet complex. grt Menno lybra sw 1.9 jtd 2005 261000 km lybra sw 1.9 jtd intensa 2002 349000 ter afbraak (geen dynamo meer...)
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: iemand bekend met demonteren/monteren dynamo, 1.9 jtd rijdt weer

Unread post by demeerdg »

Sorry, het zijn enkel de intelligente alternators die enkel draaien als het nodig is. De onze heeft een vrijlooppoelie die verhindert schokken en klapperen van de riem.
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: iemand bekend met demonteren/monteren dynamo, 1.9 jtd rijdt weer nu met een nieuwe dynamo

Unread post by Menno Bos »

Afgelopen vrijdag een nieuwe dynamo gemonteerd. Was dus weer even sleutelen om deze ertussen te krijgen maar draait allemaal weer zoals het hoort. Toch wel prettiger om een nieuwe te hebben met oog op betrouwbaarheid van de wagen. grt Menno lybra sw 1.9 jtd 2005 263000 km lybra sw 1.9 jtd intensa 2002 349000 ter afbraak (geen dynamo meer...)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”