Queeste naar onderdelen

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Queeste naar onderdelen

Unread post by Stupendo »

Lectori Salutem,

Mijn prinsesje begint met 18 jaar nu toch wel een echte koningin-moeder te worden, maar na de distributiewissel met alles erop en er aan loopt het nog altijd zijdezacht. Wat wel problematisch begint te worden zijn de vervangingsonderdelen. Ik bleek twee slechte slangen te hebben, een koelslang en een luchtslang. Weet niet precies welke maar die waren dus niet meer nieuw te verkrijgen volgens mijn monteur. De slangen zijn "opgelapt" voor de gratie God's. Als iemand nog goede heeft van de 5-cylinder houd ik mij aanbevolen.

Ik heb nu ontdekt dat mijn telefoon precies past in de bekerhouder alleen belemmert die dan wel de uitstroom van warme lucht. Als iemand nog de optionele telefoonhouder over heeft zou ik die toch graag willen hebben (tegen betaling). Over verwarming gesproken, er is naar gekeken, er was niets kapot en de schuifjes zijn gesmeerd. Toch had ik daarna weer problemen; af en toe valt deze uit. Misschien dan toch maar spoelen...

Wat nieuw voor mij was, was een probleem met het tankklepje. Deze sloot niet meer en ik moest hem "helpen" (klepje ging wat naar achteren waardoor het niet meer in het klepgat viel. Ik had s'avonds in het donker geen zin om te kijken wat er scheelde (ik kreeg hem wel weer dicht) maar er moet óf iets gesmeerd worden óf er is iets afgebroken bij het scharnier. Iemand ervaringen mee?

Verder geen problemen op 195.000 km, alleen mijn dak gaat er uitzien alsof er psoriasis in zit.

Ciao, Stupendo.
User avatar
Koen
Posts: 849
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Queeste naar onderdelen

Unread post by Koen »

alleen mijn dak gaat er uitzien alsof er psoriasis in zit.
Haha, heb ik bij mijn Y van 2001 ook.
Binnenkort gaat die naar de carossier : er heeft iemand tegen gebotst (verzekeringskwestie) en dan kan het ineens tegen bijbetaling meegespoten worden.
Ik reken op zo'n 300,- € extra te betalen.......
Maar eerst de lek aan het remcircuit laten repareren... :(
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Queeste naar onderdelen

Unread post by Michael123 »

Gewoon los bestellen (op maat) want met de onderdelen wordt het steeds triester.
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: Queeste naar onderdelen

Unread post by Flavia 2000 »

Dat tankdop probleempje had ik omgekeerd: kreeg 'm niet open. Bleek met vrieskou te maken te hebben. Even met afstandsbediening deuren open et voila. Misschien is dit hetzelfde probleem en op dezelfde manier op te lossen
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Queeste naar onderdelen

Unread post by JackWess »

Heb je bij de diverse onderdelen rond gekeken.
Vooral in Italië zijn de meeste slangen etc. nog wel te krijgen.
De 5 cilinder is binnen het Fiat concern best een gangbare motor.
Er zijn wel delen die nieuw nit meer te krijgen zijn, maar dat zijn toch voornamelijk carrosserie delen.
Ik zou er eens een flinke speurtocht aan wijden als ik jou was.


..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Re: Queeste naar onderdelen

Unread post by hanzie68 »

Om even in te haken op de carrosserie delen van Jack. Voor diegene die het misschien ontgaan is. Het subframe is dan wel niet meer verkrijgbaar. Maar sinds enige tijd is het voor de APK toegestaan om aan het het subframe te lassen, Mits dit natuurlijk vakkundig gedaan is. Ik had dit probleem namelijk met mijn Trajet. Misschien een lichtpuntje om onze dames langer op de weg te houden. :)
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Queeste naar onderdelen

Unread post by Stupendo »

Over verwarming gesproken, er is naar gekeken, er was niets kapot en de schuifjes zijn gesmeerd. Toch had ik daarna weer problemen; af en toe valt deze uit. Misschien dan toch maar spoelen... Het zou kunnen dat ik er uit ben met het verwarmingsprobleem maar nog geen garantie's. Twee keer per jaar geeft de computer aan dat het koelvloeistofniveau rond het minimum schommelt. Zo ook afgelopen week met de eerste echte kou. En toevalligerwijs speelde het verwarmingsprobleem weer op. Dat wil zeggen: uit alle uitstroomopeningen geen warme lucht meer maar koude. Koelvloeistof bijgevuld (het verschil tussen maximum en minimum is maar heel weinig, ik schat zo'n 300 ml.) en sindsdien blijft het warm in het interieur. Kennelijk komt het niveau in het verwarmingsradiateurtje niet meer hoog genoeg of loopt er onvoldoende koelvloeistof doorheen bij een te laag koelvloeistofniveau in het hele systeem (koelvloeistofmeter blijft wel gewoon netjes bijna 90 graden aanwijzen). Blijkbaar is het een waterscheiding (taalkundig bedoel ik) en vermindert het blazen van warm naar koud niet geleidelijk maar ineens. Er wordt blijkbaar ergens een minimale ondergrens overschreden qua niveau. Dat dit plausibel lijkt blijkt ook uit het feit dat het in het verleden nog wel eens hielp om de motor uit te zetten en weer opnieuw te starten. Dan deed de verwarming het weer even. Ik neem aan omdat de waterpomp de vloeistof dan even een duw geeft door de verwarmingsradiateur maar omdat het algeheel niveau toch te laag blijft werkt dit maar tijdelijk. Jullie mogen haar trouwens feliciteren. 15 november jl. is ze 19 jaar geworden :)-D
marcel/KAPPA
Posts: 98
Joined: 22 Dec 2008, 00:35

Re: Queeste naar onderdelen

Unread post by marcel/KAPPA »

Maak de sensor in het dashboard is schoon kan best dat hij verkeerde interieur temperatuur meet. Ook te testen door de verwarming een aantal graden hoger te zetten. Succes
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”