Lancia lybra 2.0 20V Comfortronic bj 2000 opknap project Tips-Reparaties-Fotos

Discussie en vraagbaak over Lybra
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Lancia lybra 2.0 20V Comfortronic bj 2000 opknap project Tips-Reparaties-Fotos

Unread post by Michael123 »

Vandaag kwam de subframe binnen die koen had gestuurd (zowat gratis gesponsord) en ik heb gelijk ff bij obi een nieuwe staalborsteltje gehaald om de subframe grondig schoon te maken en te zien of er gaten in zaten.Nu ziet het erna uit dat de subframe zonder gaten is alleen veel oppervlakkige roest heeft wat onder de hammerite verder is gaan roesten.

Dat wil dus zeggen dat ik nu de rubbers eruit ga persen en in ieder geval de bovenkant klaar ga maken om naar RMF te brengen samen met de veren en draagarmplaten.

Van de armen moet ik eerst de lagers verwijderen en daarvoor heb ik een pers nodig dus dat moet ff wachten.

Image

Image

Image

Image

Nog meer fotos hoe het onder de hammerite uitziet

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Lancia lybra 2.0 20V Comfortronic bj 2000 opknap project Tips-Reparaties-Fotos

Unread post by Michael123 »

Vandaag de tijd genomen om te kijken hoe ik de gordels schoon krijg want deze zijn smerig.

Heb goede resultaten weten te boeken met deze hand cleaner en morgen zal ik daar een natte spons aan toevoegen en kijken of dit een nog beter effect heeft.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Lancia lybra 2.0 20V Comfortronic bj 2000 opknap project Tips-Reparaties-Fotos

Unread post by JackWess »

Ik heb de andere discussie gesloten, dus we gaan hier vrolijk verder. B)-


..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: Lancia lybra 2.0 20V Comfortronic bj 2000 opknap project Tips-Reparaties-Fotos

Unread post by lanciathema.nl »

Ik heb veel ontzag voor je doorzettingsvermogen en harde werken. Toch wil ik je nog wat vragen. Behandel je de ontroestte delen nog met een middel als Fertan om de laatste restjes roest om te zetten? Ik zie namelijk dat je een staalborstel gebruikt en daarmee veeg je helaas roest in het staal waardoor het zeker weer gaat roesten. EN wellicht een tip, als je laat galvaniseren kun je de rubbers laten zitten, die worden niet aangetast en blijven mooi rubberachtig.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Lancia lybra 2.0 20V Comfortronic bj 2000 opknap project Tips-Reparaties-Fotos

Unread post by Michael123 »

lanciathema.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb veel ontzag voor je doorzettingsvermogen en
> harde werken. Toch wil ik je nog wat vragen.
> Behandel je de ontroestte delen nog met een middel
> als Fertan om de laatste restjes roest om te
> zetten? Ik zie namelijk dat je een staalborstel
> gebruikt en daarmee veeg je helaas roest in het
> staal waardoor het zeker weer gaat roesten. EN
> wellicht een tip, als je laat galvaniseren kun je
> de rubbers laten zitten, die worden niet aangetast
> en blijven mooi rubberachtig.

Een goedenavond,

De staalborstel heb ik gebruikt om te kijken of ik gaten vind in het metaal zelf want als ik hem weggeef om te coaten en er komen gaten in dan heb ik er geen niks aan.

Mijn vorige subframe zoals je al zag had toch wel gaten bij de veerschotel waardoor ik hem toch niet meer ga gebruiken en gelukkig had koen er nog een liggen die bewerkt was met hammerite en die heb ik zowat gratis van hem overgenomen.Wat wel opviel was dat onder de hammertie veel oppervlakkige roest was en ik wou ff kijken of er ook gaten in de veerschotels zaten.

Eerst wou ik hem zelf spuiten maar ik laat het liever doen door een bedrijf waar ik goede ervaring mee heb.
Nadat ik de subframe laat poedercoaten ga ik er een dikke laag antisteenslag overheen spuiten en dan is hij klaar voor gebruik.

Uiteraard weet ik dat staalborstel of roestomvormer op veel roest niet zoveel zin heeft maar ik heb wel goede ervaring met bv alles kaal maken met de staalborstel en echt kaal en dan noverox gebruiken.Daarna totaal geen last meer gehad van roest(andere onderdelen in het verleden)

Galvaniseren is een goede oplossing maar prijzig daarom ga ik voor poedercoaten.Heb veel gehoord dat het niet goed is maar er zijn een hoop mensen die een subframe gecoat hebben en na 20 jaar nog nieuw eruit zien dus het ligt denk ik puur aan de kwaliteit van het bedrijf zelf.Wil wel een dikke laag 3M antisteenslag eronder om eventueel schade te voorkomen.

Mvg Michael:)-D
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: Lancia lybra 2.0 20V Comfortronic bj 2000 opknap project Tips-Reparaties-Fotos

Unread post by Flavia 2000 »

Is Akkie Stomphorst in de Bilt. Er staat een rode SW (behoorlijk leeggeplukt) een licht groene sedan en SW.
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Lancia lybra 2.0 20V Comfortronic bj 2000 opknap project Tips-Reparaties-Fotos

Unread post by dickh »

Ik houd het op Owatrol. Verroeste delen licht borstelen om de losse roesttroep eraf te halen, dan vet insmeren in de Owatrol. Het spul gaat door de roest heen naar de onderliggende ijzerzaag en zorgt ervoor dat roest niet doorzet. Werkt ook prima op verrot hout. Na droging overspuit/smeerbaar, zelfs met lijnolie-gebaseerde lak of verf.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Lancia lybra 2.0 20V Comfortronic bj 2000 opknap project Tips-Reparaties-Fotos

Unread post by Michael123 »

Bedankt dick :Piedereen heeft zo zijn wondermiddeltje tegen crispy onderdelen.

Ik heb alleen maar ff gekeken voor gatenkaas en de rest laat ik een bedrijf doen aangezien ze toch meer ervaring hebben dan ik : P
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Lancia lybra 2.0 20V Comfortronic bj 2000 opknap project Tips-Reparaties-Fotos

Unread post by Michael123 »

Ik ben de afgelopen dagen druk bezig geweest met de benz dus had geen tijd voor de lancia http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5733876 <<Voor wie interesse heeft .Deze week gaat de subframe naar rmf en ga ik volgende week beginnen om de subframe vast te maken :)
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Lancia lybra 2.0 20V Comfortronic bj 2000 opknap project Tips-Reparaties-Fotos

Unread post by Michael123 »

Vandaag eindelijk subframe naar rmf gebracht en het gaat mij 150 euro kosten

Dit is het hele subframe met de armen onder+veren+2x plaatjes waar de draagarmen aan vastzitten.

Over 2 weken kan ik ze ophalen.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”