gestrand met mijn 1.9 jtd en start nu ook niet meer

Discussie en vraagbaak over Lybra
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

gestrand met mijn 1.9 jtd en start nu ook niet meer

Unread post by Menno Bos »

1,5 week geleden met zeer slecht weer was ik onderweg. Reed op de snelweg. Als eerste afwijking kreeg ik dat mijn temperatuurmeter naar de 130 graden ging. bleef ook een beetje bewegen.Ik ben even gestopt om te controleren of motortemperatuur ok was en koelwater gewoon gekoeld werd over de radiateur. Kon niets abnormaals zien en beschouwde de storing als een meterstoring. Weer verder gaan rijden. Later kreeg ik er een abs lampje bij, ging ook weer eens weg. Ook met de handremlampje erbij. Motormanagement ging ook af en toe aan. Verder ging ieens mijn snelheidsmeter heen en weer. Ook begonnen mijn ruitewissers langzamer te wissen.

Dit werd mij wat te gek en ben bij een pompstation gestopt. wilde niet het risico lopen om langs de snelweg te komen staan met slecht weer en drukte. Ik heb de motor laten draaien en pechhulp ingeschakeld. Hij ging gelijk meten op de accu en er werd maar 6 Volt gemeten. Snelle conclusie was "dynamo kaduuk". transport geregeld en auto naar dorpsgarage gebracht. Ik kreeg vervangend vervoer.

NU bij de garage hebben we de accu opgeladen. Alles lijkt weer normaal te werken maar auto start niet. De startmotor komt niet in. Dit verraste mij enigszins.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en wat er nu gedaan moet worden?

Het betreft een 1.9 JTD van 2005.

met vriendelijke groet,

Menno

lybra 1.9 jtd sw 2005 213000 km
lybra 1.9 jtd sw intensa 2002 349000 km ter afbraak
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: gestrand met mijn 1.9 jtd en start nu ook niet meer

Unread post by koen_ »

Heb je ook een andere accu geprobeerd ?

Ik heb in het verleden, weliswaar bij een Renault, een vergelijkbaar scala aan electronische rariteiten gehad, toen bleek de accu finaal kapot, 1 cel lag er plotsklaps compleet uit waardoor hij het spoor bijster was. Nieuwe accu erin en alle problemen waren verdwenen.
Kijk eens wat je accuspanning doet bij een startpoging, als hij onder de 9v zakt is je accu (ook?) overleden
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: gestrand met mijn 1.9 jtd en start nu ook niet meer

Unread post by JackWess »

Je zou toch mogen aannemen dat de dingen die Koen typt door de dorpsgarage wel zijn gemeten, maar ik zou het voor de zekerheid wel checken.
Als de auto daarvoor normaal liep, en dat deed hij weet ik toevallig. Dan moet hij met voldoende accuspanning gewoon aanslaan.
Anders, alle massa verbindingen controleren, onze dames staan er berucht om daardoor de meest gekke storingen te geven.

Dat eerst maar eens.


...
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: gestrand met mijn 1.9 jtd en start nu ook niet meer

Unread post by koen_ »

Een slechte massaverbinding is ook zeker een mogelijkheid, je kunt met een goede (dikke) startkabel even een extra verbinding tussen je min-pool en het blok maken ...
Slaat hij dan wel aan, heb je de schuldige te pakken
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: gestrand met mijn 1.9 jtd en start nu ook niet meer

Unread post by Menno Bos »

De accu heb ik nu in mijn afbraak lybra zitten en die start meteen, na bijna een jaar stil staan

Ik kan nog wel even meten wat deze doet als hij start, Ik was nu van alles aan het proberen met mijn oude om misschien een vergelijkbare situatie te krijgen zoals met zekeringen checken etc

Zal morgen even proberen direct de startmotor aan te sturen met een draad en kijken wat er gebeurt. dan heb ik de startmotor ook uitgesloten.

Eigenlijk had ik de auto naar Nederland op transport willen hebben maar dat kon niet omdat ik in Belgie gestrand was en ook daar verzekerd ben. Is wel een europadekking maar niet met de bedoeling dat je de pech auto uit Belgie transporteert. Ik heb de dorpsgarage gekozen omdat ik ervan uit was gegaan dat alleen de dynamo vervangen moest worden. Mechanisch prima garage maar moet elektrisch niet te complex worden.

Ga toch een extra check op mijn accu doen. En inderdaad massa even goed nalopen. Had dat nu niet gedaan omdat tijdens het starten ook geen dip kon meten. spanning bleef constant tijdens startpoging...

Bedankt in ieder geval en jullie horen wel weer.
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: gestrand met mijn 1.9 jtd en start nu ook niet meer: oorzaak gevonden!

Unread post by Menno Bos »

Met het massa verhaal aan de slag gegaan en wat bleek: Massakabel van blok/versnellingsbak gebroken!!!

Nu net de kabel uit de oude lybra gehaald en straks weer naar de garage fietsen en monteren. Hopelijk daarna alles weer ok... Post dat wel weer even
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: gestrand met mijn 1.9 jtd en start nu ook niet meer: oorzaak gevonden!

Unread post by JackWess »

Ja, ja, zie je wel, Die massa verbindingen bij onze dames,,

Succes Menno.




..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: gestrand met mijn 1.9 jtd en start nu ook niet meer: Auto weer OK!

Unread post by Menno Bos »

Auto rijdt weer!

Slechte massaverbindingen heb ik wel eens ervaren, bij oudere lancia's met name. Compleet afgebroken massakabel had ik nog nooit meegemaakt.

Toch heeft jullie opmerkingen mij goed geholpen. Gelijk op de massaverbinding gestort vanmorgen.

Dynamo werkt dus ook goed. Ook verder geen rare meldingen/storingen, alles lijkt nu weer normaal.

Bedankt voor het meedenken!

gr Menno
cromapower
Posts: 23
Joined: 13 Aug 2014, 22:53

Re: gestrand met mijn 1.9 jtd en start nu ook niet meer: Auto weer OK!

Unread post by cromapower »

Ik vind het grappig dat massapunten als probleem punt is bij de Lybra. Heb toch diverse gehad maar daar nooit problemen mee gehad.
Wel een keer rare elektronische problemen gehad met een jtd maar dat bleek de accu te zijn.

Mooi dat in ieder geval het weer opgelost is.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”