Het leed dat distributieriem heet.

Discussie en vraagbaak over Lybra
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Michael123 »

Wijsheid is andere wagen kopen

Maar er zijn natuurlijk alternatieven zoals een ander blok erin gooien die minder gelopen heeft.

Maar 3000 euro is een zure rekening

Dus het ligt er maar aan wat je ervoor over hebt?

En vooral hoe de rest van de wagen ervoor staat ?
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by JackWess »

Mijn inziens zou ik er een ander blok in doen, (Geert Wolters heeft als het goed is wel een adres waar een goede 2.0 met garantie te krijgen is.)
Ik roep dit omdat je er toch al veel kosten aan hebt nu, en dat zou dan weggegooid geld zijn.
Immers, een andere kopen kost ook geld, en je weet niet wat daar allemaal nog voor kosten aan komen. (ik reken altijd dat je minimaal de aanschafprijs erbij moet rekenen aan extra kosten.)

Maar goed, wij kunnen niet in jouw spaarpot kijken.
Dus uiteindelijk kan alleen jij de beslissing maken.

Succes.



..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Stupendo »

Revisie van de huidige motor zou ik inderdaad af laten hangen van de staat van de rest van de auto. Heb je alle bekende Lybra-mankementen al "gehad"? Aandrijfassen al vervangen, roest aan de kokers, kofferbakdempers, raammechanieken, stabilisatoren, uitlaat in drie delen?

Een andere motor kan, maar heeft als nadeel dat ie niet alleen een aantal kilometers al achter de rug heeft maar ook al weer een tijdje niet gedraaid heeft en alles wat ouder wordt, wordt slechter.

Wat veel mensen vergeten is dat nieuwere auto's kwalitatief zoveel beter zijn dan de eerdere generaties (ik spreek uiteraard alleen over de Italianen) dat het wijsheid is om voor Eur 5.500,-- een Delta te kopen. Bij mijn weten hebben die geen enkele significante problemen. De opvolger van mijn Lybra wordt, ceteris paribus, in ieder geval een Delta of een Croma en in het geval van acute verliefdheid een Thesis.

De 2.0 zit trouwens op 248 gram CO2-uitstoot. In Frankrijk lag in 2014 de grens van het redelijke op 250 gram. Daarboven mocht je echt de knip trekken qua eenmalige registratiebelasting. En overal beginnen ze moeilijk te doen over te hoge uitstoot, waardoor je een paria wordt als je ergens een milieuzone in zou willen rijden. Ik noem het maar even hoor...

In bocca al lupo!
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Reinier666 »

Ik ben er net geweest.
Het lijkt er idd op dat er 1 klep licht beschadigd is (iets afwijking in stationair)
Omdat er nu al zoveel kosten gemaakt zijn was ik al voorbereid om afscheid te nemen ervan.
Even op diverse sites naar een andere auto gekeken......maar niets waar ik warm van kan worden.

Echter toen ik hem zag staan, er weer ff in zat, was ik weer verkocht en heb ik het volgende overeen gekomen:
Auto op belangrijke dingen nakijken, roest enz. Indien dat er verder gezond uitziet de Lybra gewoon repareren!

Laat ik het maar zien als een soort van goede daad, er zijn er nog maar zo weinig op de weg.

Edit:

Over die spaarpot.....
Heel simpel, voor die paar ruggen van deze reparatie koop ik geen andere auto die ik mooi vind en die technisch al helemaal goed is enz.
Deze wagen geniet ik elke keer van als ik erin zit.
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by hanzie68 »

Zoals ik lees laat je hem repareren. Wordt het een revisie van het blok, of een ruilmotor? Ik zou voor het laatste gaan, en de nieuwe onderdelen op de ruilmotor overzetten. In ieder geval respect dat je toch gekozen hebt om de dame langer op de weg te houden.(tu)(tu) Ook al doet het zeer in de portemonnee.
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
cromapower
Posts: 23
Joined: 13 Aug 2014, 22:53

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by cromapower »

Als een auto je uitstekend bevalt mag dat ook best wat kosten. Ook al is dit heel zuur natuurlijk.
Maar een nwe auto kopen kost ook een hoop geld en ook dan heb je geen zekerheid dat je geen kosten ermee hebt.
Kennis had een golf 6 gekocht en heeft daar in nog geen 2 jaar bijna nog een golf aan koste gehad.

Hoop dat je Lybra weer voor een redelijk bedrag gerepareerd kan worden.
Succes.
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Reinier666 »

Kreeg vanmiddag een belletje dat hij klaar is.
Toch een stuk of 8 kleppen vervangen als ik het goed begrepen heb.
Was bijna vergeten dat ik een auto had ondertussen.....;)
Jammer dat ik pas rond het weekend tijd heb om hem te gaan halen.
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Michael123 »

Goed dat die gefixt is(tu)

Nu is die tenminste zoals nieuw
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by JackWess »

Mooi nieuws Reinier,

Nu weer fijn rijden dus. Top.




..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Stupendo »

Het komt er dus op neer dat een gebroken multiriem net zo schadelijk kan zijn als een gebroken distributieriem. Maar wat is de aangegeven vervangingsinterval van een multiriem? Ik neem aan dat ie alleen dan vervangen wordt wanneer de distributieriem ook aan de beurt is, maar dat kan dus te laat zijn.

Toolstation heeft trouwens multiriemspray, voor het onderhoud ervan dus. Misschien is dat niet voor niets op de markt ;)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”