Het leed dat distributieriem heet.

Discussie en vraagbaak over Lybra
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Reinier666 »

Nope,
Maar ik wacht geduldig af.
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
reesritmo
Posts: 6
Joined: 01 Mar 2017, 20:41

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by reesritmo »

Als de riem stuk is, ga dan ook maar uit van schade aan drijfstanglagers en/of krukas lagers. Nou zijn die bij de vijfcilinders toch al niet het sterkste punt. Ik weet niet hoeveel je auto gereden heeft, maar die lagers zou ik zeker controleren. Boven de 2 ton heb je serieus risico dat ze ingesleten zijn en als dan de riem knapt en de zuiger tegen de klep knalt krijgt dat lager het extra te verduren. Ik heb al de nodige 2 liters gezien met lagerschade en dat zelf opgelost door een donor auto te kopen en de motor om te wisselen. Want om de krukas uit te bouwen en te reviseren moet het blok er in ieder geval toch helemaal uit. Ben benieuwd in ieder geval hoe het verder gaat.
Huidig: Fiat Marea Weekend uit 2000 met Lancia Lybra 2.0 motorblok en redelijke verzameling Fiats uit jaren 80 (Ritmo, 128, Regata, Uno etc)
Ex: Dedra 1.8, Dedra 1.6, Kappa 2.0, Lybra 2.0 (die laatste als schadeauto voor onderdelen gekocht)
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Stupendo »

Heb nog even voor je gekeken Reinier, ik betaalde in maart 2013 Eur 1872,-- (incl BTW) voor een koprevisie bij kilometerstand 132.000. Daar zat Eur 150,-- voor een tweedehands luchtinlaathuis bij in. Nu staat ze op 186.000. Dat waren sindsdien 54.000 zijdezachte kilometers. En tellende...

Maarrrr....dat de distributieriem niet het eeuwige leven heeft is nu wel bekend, maar hoe zit het dan met de levensduur van de multiriem?
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Menno Bos »

multiriem ook vervangen als distributieriem wordt vervangen. enige extra kosten is de multiriem zelf. Althans zo gaat het steeds bij mijn diesel en volgens mij zit je dan wel redelijk veilig. In ieder geval geen problemen gehad met de multiriemen tot nu toe. Ik heb alleen een krukaspoelie stuk gehad bij mijn huidige. Dit was bij 150.000 km. Bij mijn vorige die ik van 140.000 naar 350.000 heb gereden nooit problemen gehad.

gr Menno

lybra sw 1.9 jtd 2005 213000 km
lybra sw 1.9 jtd intensa 2002 349.000 km ter afbraak
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Reinier666 »

Kleine update ;)

Mijn multiriem was stuk, niet de distributieriem.
De distributie was wel een paar tandjes versprongen volgens de garage. (Kan dat het rare geluid en niet willen starten verklaren toen het net gebeurd was?)
Echter geen schade aan het blok volgens hun, er is al mee proefgedraaid en lijkt het weer prima te doen na volledig vervangen distributie set.
Verder een stukje uitlaat en een accu
Grote beurt en apk

Zal dus best een flinke rekening worden, maar een andere auto die ik ermee kan vergelijken is duurder .
Net na het weekend verwachten ze pas dat hij klaar is (aangezien het niet mijn dagelijks vervoer is en ik de garage tenslotte ook overviel met een onverwachte grote klus) en zal er weer een grigio cellini Lybra met gepaste trots door Zuid Holland crossen.
De chauffeur zal naar alle waarschijlijkheid lachen als een boer met kiespijn zodra hij de rekening heeft ontvangen ;)
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by JackWess »

Ondanks de forse aderlating van het spaarvarken, toch goed nieuws Reinier,
Nu kan je er weer mooi een tijd tegen aan.
Veel plezier ervan.


..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Reinier666 »

Deze week te horen gekregen dat er toch wel wat mis lijkt met motor.
Af en toe knalletjes uit de uitlaat bij lage toeren koude motor.
(Alsof 1 cyl maar voor de helft meedoet omschreef de monteur het)
Bij iets meer toeren en of warme motor niets aan de hand.
Hij blijft dus nog een tijdje bij de dokter ;)
Want ook deze wil en mag nog niet naar de sloop!
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by dickh »

Bij lage toeren knallen uit de uitlaat (verbranding van onontbrand mengsel in de uitlaat) duidt op te late ontsteking bij laag (stationair) toerental.
Is bdp sensor timing ok?

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Reinier666 »

Ga ik voor de zekerheid melden aan de monteur, thx
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Het leed dat distributieriem heet.

Unread post by Reinier666 »

Nou, het ziet er naar uit dat het toch einde verhaal wordt voor de dame.
Ik heb min of meer de keuze uit drie opties:
-De auto zo menemen, hij rijd, nieuwe distri enz maar met 1 brakke cylinder en wie weet hoelang hij het nog zal doen met nu al een dure rekening
-de kop laten fixen dan kom ik totaal over de 3000 euro, maar dan is hij waarschijnlijk (!) weer top,
-de boel afblazen, mijn verlies nemen en de dame gaat naar de sloop en op zoek naar een andere wagen.

Wat is wijsheid........
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”