Lybra 2.0 20v Comfrontronic Start niet!!!

Discussie en vraagbaak over Lybra
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Lybra 2.0 20v Comfrontronic Start niet!!!

Unread post by Michael123 »

Goeiedag allemaal,

Mijn naam is Michael en kom zelf uit venlo,

Ben normaal een w124 300E man met ervaring in het fixen van oudere wagens en met opels maar geen lancia geleerde.

Zat eigenlijk wagens te zoeken die ik kon doorverkopen met wat winst toen ik deze tegenkwam

Vind het model echt mooi maar had veel slechte dingen gehoord over lancias en alfas toch heb ik mijn oren eens dicht gehouden en heb deze maar gekocht in de hoop om hem weer aan de praat te krijgen en hem zelf te houden of voor mijn vriendin.



Heb een Lybra gekocht voor 150 euro met 230.000 op de teller van iemand die geen zin meer had om hem in orde te maken.
Wagen zelf is zwart en heeft een leren beige interieur met alles erop en eraan waarvan het meeste ook daadwerkelijk werkt(behalve de stoelverwarming.

Voordat ik hem heb overgenomen van deze jongeman heb ik gekeken of de motor draait en geen gek geluid maakt wat duid op compressie problemen.
Nu draaide de motor wel van boven tot onder dus ik dacht van waarom niet.
Heb geconstateerd dat de airco onder bij de leiding lekt wat makkelijk te maken is aangezien er 1 lybra bij ons op de sloop ligt.
De peil van de olie zowel als van de versnellingsbak waren in orde al moet ik zeggen dat ik de olie van de versnellingsbak wel ga wisselen mocht ik de auto aan de praat krijgen.


Voor de rest is het hoofdprobleem dat de wagen draait maar niet aan wil gaan(Vorige eigenaar heeft gezegd dat de wagen aangeeft dat de krukaspositiesensor geen signiaal afgeeft en hij de sensor vervangen heeft maar er niks veranderd.Nu heb ik uit de sloop lybra veel zekeringen eruit gehaald om te kijken of het misschien aan de relais ligt
cool smiley

Voor de rest wou ik jullie vragen wat dit kan zijn?Misschien de andere sensor die onder de distributiekap zit?want je kunt doen wat je wilt hij blijft alleen maar draaien.
Heb de sensors getest en de 2 die langs mekaar hangen op de luchtintake met 2 pin aansluiting hebben waardes van 900 ohm en de andere heeft 5kohm de linker (blauwe aansluiting met 3 pin heeft waarde rond de 900 ohm

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen






Mvg Michael
Attachments
img_8724.jpg
img_8724.jpg (75.62 KiB) Viewed 821 times
img_8719.jpg
img_8719.jpg (116.95 KiB) Viewed 821 times
img_8716.jpg
img_8716.jpg (85.93 KiB) Viewed 821 times
img_8714.jpg
img_8714.jpg (213.52 KiB) Viewed 821 times
img_8709.jpg
img_8709.jpg (144.33 KiB) Viewed 821 times
img_8710.jpg
img_8710.jpg (215.47 KiB) Viewed 821 times
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: Lybra 2.0 20v Comfrontronic Start niet!!!

Unread post by lanciathema.nl »

Ik zou controleren of de krukaspositiesensor wel correct gemonteerd is. Die wil er niet altijd makkelijk in en kan daardoor niet diep genoeg in het blok zitten.

Mocht je gaan slopen, ik heb interesse in de bak + electronica!
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Lybra 2.0 20v Comfrontronic Start niet!!!

Unread post by JackWess »

Er word hier niets gesloopt. B)-



...
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Lybra 2.0 20v Comfrontronic Start niet!!!

Unread post by Michael123 »

zo snel ga ik hem niet slopen.Ga vandaag alle kabels na om te checken of er wel spanning op staat en ga relais vervangen die ik uit een nieuwere lybra heb gesloopt.ga ook nog deken kopen zodat de wagen niet nat wordt zolang die staat.
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Lybra 2.0 20v Comfrontronic Start niet!!!

Unread post by Michael123 »

Ey

Heb vandaag een paar onderdelen gemeten.

Nokkenassensor 790 ohm en met sleutel aan 5 volt
Krukassensor 800 ohm Met sleutel aan 0 volt
Toerentalsensor ook 0 volt met sleutel aan

Nu ken de lancia niet goed maar moet er geen voltage op de plug zitten die richting de ecu gaat of hoort daar geen voltage op te staan als de sleutel op contact staat?

Voor de rest draait die wel en de toerental beweegt ook klein beetje bij het draaien.


Mvg Michael
cathay
Posts: 34
Joined: 09 Aug 2011, 23:14

Re: Lybra 2.0 20v Comfrontronic Start niet!!!

Unread post by cathay »

Voor de zekerheid,

hoe staat het met de startblokkering? Gaat de melding op dashbord uit?


succes.
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Lybra 2.0 20v Comfrontronic Start niet!!!

Unread post by Michael123 »

neej geen code foutmelding motor draait gewoon door maar gaat niet aan

Hoor in de motor ruimte bij sleutel op contact wel zoemend geluid weet niet of dat normaal is plus meet geen votlage bij plug naar ecu van krukassensor met sleutel aan en vraag me af of hier ook geen 5 volt op moet staan


Hoor je bij sleutel op contact de benzinepomp te horen of niet? Als je bdp geen signiaal geeft gaat je pomp ook draaien bij sleutel op contact of hoor je hem dan weer niet?




mvg
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Lybra 2.0 20v Comfrontronic Start niet!!!

Unread post by Michael123 »

wat me ook nog opvalt is dat ik geen benzinepomp hoor als ik de wagen op contact zet en bij mijn w124 hoor ik hem wel denk niet dat dit veranderd is bij nieuwere voertuigen.

Ga morgen eens de pomp testen en proberen hem te starten met carb-reiniger.





Heb nog een vraag betreft bougie wissel. Is hier nu een speciale 16mm voor nodig want de normale die ik heb passen er niet op




Houdt jullie op de hoogte
Michael123
Posts: 183
Joined: 18 May 2017, 21:16

Re: Lybra 2.0 20v Comfrontronic Start niet!!!

Unread post by Michael123 »

Goeiedag forumleden

Heb vandaag hele dag aan de lancia gewerkt om erachter te komen wat het probleem is van het niet starten.

Smorgens ben ik ff langs de gamma geweest om starthulp te kopen om te zien of de brandstofpomp kapot is.

Heb starthulp in de intake gespoten maar hij ging niet aan daarna heb ik mijn stiefpa ff gevraagd of die ff wou luisteren bij de tankdop of de benzinepomp wel aansprong.

Deze ging aan zonder problemen ,hoorde hem zachtjes niet zoals bij een w124 waar je hem echt hoort zoemen daarna wou ik de druk meten maar mijn benzinedrukkit had geen verloopstukje voor de lybra.

Heb gewoon met een schroefendraaier tegen het ventieltje aangedrukt en er knalde een hoop benzine uit,relais en dergelijke deden het ook.

Mijn conclusie was dat de pomp in orde was.


Daarna heb ik de wagen op 2 assteunen gezet en de krukassensor eruit gehaald om te kijken of die goed was en of hij er wel goed in zat.

Hij zat er goed in en de waarde was 900 ohm

Aangezien dit een 2 plug stekker is komt er geen voltage uit de Ecu/Ecm

Daarna heb ik de Nokkenassensor gemeten en aangezien dit een 3 plug stekker is komt er 1 voltage uit de Ecu deze was met sleutel op contact 5 volt dus dat klopt.

Heb daarna de Nokkenassensor zelf gemeten en had maar 7.70 ohm wat niet echt goed was.

Heb de kleppendeksel eraf gehaald en gedeeltelijk de cover van de distributieriem losgemaakt waar ik de sensor zag zitten.

Riem zelf zat er nog prima op plus spanning was oke maar ik zag onder een kabeltje zitten die bleek van de nokkenassensor te zijn en deze zat los.

Het probleem is dat de Ecu geen signiaal meer krijgt van de nokkenassensor omdat de kabel van de sensor tussen de distributieriem is gekomen en helemaal kapot is.

Heb het probleempje gevonden en nu ga ik uitzoeken hoe ik het beste de motor eruit kan halen zodat ik de riem (die ik gratis bij de wagen heb gekregen met spanrol +spanrol multieriem +multieriem plus waterpomp en de sensor kan vervangen



Nog 1 probleem wat ik heb gevonden is dat de vorige bezitter heeft aangegeven de olie te hebben vervangen plus filter.Dit is niet correct gebeurd want toen ik hem heb gekocht was de onderkant van de motor nat en kwam er ergens olie uit{verse olie).Wat blijkt is dat de eigenaar de filter niet goed vastgedraaid heeft zodat hieruit olie druipte

Gelukkig was de oliepeil in orde :)


Zal jullie op de hoogte houden hoe ik het verder ga fixen
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Lybra 2.0 20v Comfrontronic Start niet!!!

Unread post by JackWess »

Ja, die riem verwisselen bij de 2.0 is een "exercitie"
Op zich wel te doen, er zijn er hier wel een aantal die dat gedaan hebben, maar je moet eigenlijk wel een ruimte en wat spullen hebben om de klus te klaren.

Overigens schijnt het zo te wezen dat als je de motor los haalt, en hem wat naar rechts verplaatst je hem ook kan kantelen waardoor je ook de riem kan verwisselen.
Ik heb dit nog niet zelf geprobeerd, maar zodra het aan de beurt is dan ga ik dat eerst proberen.
Dat scheelt een fors pak werk.

Als je er mee aan het strijden gaat, maak er dan foto's van als je wil.
Die kunnen we dan gebruiken als "how to"
Er zullen er jou dan velen dankbaar zijn.

Succes.


..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”