Telefoonkaart

Discussie en vraagbaak over Lybra
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Telefoonkaart

Unread post by lanciathema.nl »

Beste collega Lybra rijders,

Via het werk heb ik een duo sim abonnement van Vodafone. Sinds een paar jaar zijn we over op de nieuwste generatie sim-kaarten. Nu wil deze nieuwste generatie, die dus kleiner vormgegeven is, niet 'pakken' in de carkit. De contactjes in de carkit verwachten een grotere chip. Heeft iemand hier al een oplossing voor? Ik vind het zonde om nu een aparte carkit te kopen als er gewoon eentje in de auto zit.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Telefoonkaart

Unread post by dickh »

Zover ik googlenderwijs kan zien worden, naast de micro- en nano simkaarten, de "normale" nog gewoon geleverd. Al langs geweest in een Vodafone winkel?

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: Telefoonkaart

Unread post by lanciathema.nl »

Ja, die kunnen de oude kaart gewoon leveren als duo sim. Mijn bedrijf zegt dit echter niet te willen gebruiken omdat ze stellen dat dit minder veilig of geen 4G zou hebben. Nu heb ik er verder geen verstand van dus... als jij het wel hebt hoor ik het graag,
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Telefoonkaart

Unread post by Reinier666 »

Ik heb het in het verleden gebruikt.......onbruikbaar!
(Dual sim is ruk ivm overschakelen tussen de sims en de bediening van de telefoonfuncties vond ik ook niet prettig)
Zet er gewoon een parrot in, ben je van alle gedonder af en kan je gelijk je muziek (spotify of wat dan ook) in goede kwaliteit afspelen over je bose systeem.
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Telefoonkaart

Unread post by de Wit »

De Lybra ondersteund sowieso alleen een GSM verbinding, niet eens 3G , laat staan 4G dus dat is al een non-argument.
Wat helaas wel een issue is, is dat de nieuwe simkaarten niet geschikt zijn voor de oude toestellen en ingebouwde telefoons . Of dit te maken heeft met de software in de headunit of met de software op de SIM kan ik helaas niet meer achterhalen omdat onze Lybra al enige jaren niet meer in mijn bezit is .

Of dual-sim wel of niet plezierig werkt is eigenlijk geen discussie waardig omdat dit puur persoonlijk is. Je moet er wel steeds om denken om je telefoon op vliegtuigstand te zetten voor je de Lybra start. Vanuit het oogpunt van bedieningsgemak zou inderdaad een Parrot in (laten) bouwen een beter oplossing zijn. Kun je gelijk de nieuwste kaarten op de smartphone gebruiken ipv de verouderde kaarten van de Lybra ;-) .

Mocht je meer info willen, ik weet toevallig iets meer als een beetje van GSMs en techniek eromtrent.. Maar om on-topic te blijven, zie boven.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Telefoonkaart

Unread post by Reinier666 »

Kleine toevoeging:

De lybra met bose systeem kan een klein probleempje veroorzaken qua storen.
Ik weet er niet alles van, maar ondervind het volgende: als je het gaspedaal betast hoor je heel licht een fluittoon door de speakers.
Zodra je rijd niet meer hoorbaar, de storing gaat niet evenredig harder met de muziek of snelheid ;)
Volgens het inbouw station komt dit door de rechtstreekse aansluiting op de versterker en bypass je zo de ontstoorder die in de radiounit zit.

De iso stekkers van de parrot passen helaas niet 1 op 1 op de lybra, om presies te zijn de voeding draden, speaker stekker wel als ik het juist herinner.
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: Telefoonkaart

Unread post by lanciathema.nl »

@De Wit, 2G is juist perfect. De beste manier om goed te ontvangen, kraakhelder. Maar de beveiliging gaat natuurlijk niet om de unit in de Lybra maar om mijn eigen zakelijke telefoon die logischerwijs ook met de ouder SIM kaart uitgerust wordt. Daar ontvang ik ook mail op en die moet dus uitermate goed beveiligd zijn. Vandaar het argument.

Van Vodafone begreep ik dat het te maken heeft met het aantal contactpuntje op de SIM. Er zijn er op de oude kaart 4 terwijl een nieuwe kaart er slechts 3 heeft. De carkit in de Lybra herkent daardoor de kaart niet meer.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Telefoonkaart

Unread post by dickh »

2G, 3G, 4G of 725G gaat over DATA ontvangst. terwijl de telefoonaansluiting in de Lybra niets meer dan je SIM ondersteunt, gedoeld op GSM (en inherente, en daar blijft het bij) SMS ontvangst.Al die G's doen niet terzake, we hebben het over een GSM faciliteit en niets meer dan dat..Waar gaat dit dus over?
Discussie irrelevant en dus gesloten, lijkt me.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: Telefoonkaart

Unread post by lanciathema.nl »

Het onderscheid geeft inderdaad aan welke mogelijkheden tot dataontvangst je hebt, maar er bestaan 2G, 3G en 4G mobiele netwerken. De carkit in de Lybra werkt op het 2G netwerk en kan dus inderdaad geen data ontvangen. Wel zou je kunnen wappen, dus zeer beperkt data overdragen, maar wie wapt er nog? De 4G ondersteuning is voor mij wel relevant. Dus dickh je begrijpt mijn vraag niet en voegt daarom ook niets toe aan deze discussie. De 2G netwerken kenmerken zich door lange golven. Deze gaan beter door gebouwen heen en zijn daarom ook beter geschikt als carkit. Je hebt ongekende kwaliteit in je verbinding.

4G heb ik nodig omdat ik duo sim wil met een oude telefoonkaart die wellicht geen 4G ondersteunt. Ik ga dit wel vragen aan Vodafone. De tweede helft van de duo sim zit in mijn telefoon en die moet natuurlijk wel gewoon van alle moderne snufjes voorzien zijn.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Telefoonkaart

Unread post by dickh »

O ja sorry, WAP'en! Die was ik ff vergeten. Inderdaade 2G. M'n oude Nokia's. Tsss... lang geleden... Bestaat dat nog?
OK, niets gezegd dus. Excusez.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”