Fusseekogel vervangen

Discussie en vraagbaak over Lybra
cathay
Posts: 34
Joined: 09 Aug 2011, 23:14

Fusseekogel vervangen

Unread post by cathay »

Hallo,


Voor mijn apk keuring moet de rechts-voor de fussee-kogel vervangen worden,

Is het zo dat de fusse-kogel niet apart te vervangen is maar altijd tegelijk met de draagarm?

Heeft iemand ervaring hiermee, ik kan alle tips gebruiken omdat ik het zelf wil gaan vervangen om de auto te kunnen behouden.

Tevens moesten de remschijven vervangen worden waarbij ik een vast zittende bout (inbus) van de remklauw niet los krijgt.
Kan iemand mij ook hiermee helpen?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Fusseekogel vervangen

Unread post by koen_ »

De fuseekogel is idd niet apart te vervangen, dus altijd de hele draagarm
... op zich is het niet zo moeilijk, ik heb er een how-to tje van gemaakt destijds : >KLIK HIERKLIK HIER<
... waarom krijg je die inbus niet los ? ... met een goede kwaliteit inbussleutel maat 7 gaat dat in de regel eenvoudig, je moet dan wel de geleidepen eruit wurmen, als de schroefdraad los is, lijkt de pen niet verder te willen, maar dat is een kwestie van 'trekken' danwel 'wrikken'
Let wel op, inbus maat 7 zit niet in de gewone sets, je moet hem vaak apart kopen ...

succes !
.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
cathay
Posts: 34
Joined: 09 Aug 2011, 23:14

Re: Fusseekogel vervangen

Unread post by cathay »

Heel erg bedankt, Koen_.

Ga gelijk aan de slag wanneer draagarm binnen is.

groet.
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: Fusseekogel vervangen

Unread post by demeerdg »

Hoeveel km heb je dan al gereden. Want mijn draagarmrubbers linksvoor beginnen lawaai te maken en je kan die afzonderlijk vervangen met aftermarket materiaal. Origineel zijn de aparte draagarmrubbers niet te krijgen. Als de fuseepen even snel verslijt als de rubbers is het voor mij goedkoper de ganse draagarm te vervangen.
cathay
Posts: 34
Joined: 09 Aug 2011, 23:14

Re: Fusseekogel vervangen

Unread post by cathay »

Hallo,

Zij heeft nu ongeveer 188.000km gereden.
Niet echt veel, maar ik woon in een omgeving met een verkeersdrempels-tsunami.

Ben overigens klaar met reparatie en door de apk, alles ging goed (met de hulp van koen_).
Alleen een probleem met een van de geleide-pen van de remklauw. Schroefdraad remklauw moest opnieuw getapt worden, was bij terug draaien geleide-pen beschadigd geraakt.
Ging niet makkelijk omdat het van gietijzer is gemaakt.

Ook gelijk 2 nieuwe voorbanden van merk Hankook, de oude (Pirelli"s) waren al na 35.000km op.
Is dat normaal?

Groet.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Fuseekogel vervangen

Unread post by koen_ »

Eigenlijk is 190.000 km heel lang, mijn draagarmen voor waren destijds bij ruim 130.000 km (9 jaar) al aan de beurt.
Zowel de rubbers als de fuseekogel waren toen versleten ..., ik zou dus altijd de hele draagarm vervangen, ze kosten relatief weinig en het meeste werk is het uit- en inbouwen

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Fuseekogel vervangen

Unread post by de Wit »

Aangaande de banden, Pirelli geeft super grip was onze ervaring met de 09-JR-DT maar slijt als een malle.
Op aanraden van een aantal mensen hier de Michelin Energysavers eronder gezet, ipv 35k ongeveer 50k ermee gedaan .. Iets minder grip maar de dame hoor je te rijden, niet mee te racen (hoewel dat prima ging met de 5 cilinder ) ..
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”