startprobleem

Discussie en vraagbaak over Lybra
piet reinders
Posts: 41
Joined: 05 Jan 2016, 17:15

startprobleem

Unread post by piet reinders »

Stond ik zondagnamiddag in Duitsland 70 km onder Stuttgart met een Beta Spider op de aanhanger met mijn trouwe Lybra die niet meer wilde starten.
En ook nog zonder telefoon want de KPN had me in de steek gelaten en geen verbinding gemaakt. Het is me wel gelukt om maandag thuis te komen met een paar doorverbonden draadjes. Maar ik hou dat verhaal maar kort, net zo kort als ik achter het stuur heb geprobeerd wat te slapen. Ik heb inmiddels ontdekt waar het probleem zit, in dat stuk zwart plastic wat onder voor het stuur zit en waar rechts het slot in zit en links de twee witte platte stekkers. Daartussen zit het systeem met een veer die de sleutel terugduwd als de motor loopt. Ik heb dat nu half gesloopt om er achter te komen hoe het zat. Ik heb toch twee donors staan. Maar nu mijn vraag, hoe krijg ik het stuur met de stuurcolom er uit? k heb al vanalles los,het schuift heen en weer maar er zit nog iets dat m tegenhoudt. Wat is dat en hoe krijg ik dat los?
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: startprobleem

Unread post by lanciathema.nl »

Wellicht een overbodige opmerking, maar als je alleen een elektronisch probleem hebt hoeft toch niet de hele stuurkolom eruit? De kolom zelf draait in een frame, dat frame moet in zijn geheel losgemaakt worden en dat zal wel ergens onder het dashboard vastzitten. Vervolgens zit de stuurkolom weer aangesloten op het stuurhuis. Aangezien dat stuurhuis in de motorruimte zit moet je onderaan de stangen zijn.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
piet reinders
Posts: 41
Joined: 05 Jan 2016, 17:15

Re: startprobleem

Unread post by piet reinders »

Mijn probleem is dat ik het plastic omhulsel waar het stuurslot en de andere onderdelen in zaten al zorgvuldig vernield heb om er achter te komen hoe het zaakje in elkaar zat en functioneerde, en van plan ben om het dan te vervangen door eentje uit een donor. Het eigen stuurslot wip je er zo uit en dat moet ik natuurlijk in het nieuwe stuursysteem stoppen ander fuctioneert de elektronica niet meer, daar ga ik tenminste maar van uit. Het is overigens wel weer een uiterst krakkemiggige inelkaar geprutste toestand en ik snap nu waarom het na 230.000 km de geest heeft gegeven. Ik ga maar weer verder tobben.
Martin
Posts: 121
Joined: 21 Dec 2008, 18:41

Re: startprobleem

Unread post by Martin »

Ik zou gewoon de afbreekboutjes los tikken !!!
piet reinders
Posts: 41
Joined: 05 Jan 2016, 17:15

Re: startprobleem

Unread post by piet reinders »

dank Martin, maar ik was ook al zover. Ik heb er een spleetje in geflexd en kon ze met een schroevendraaier losdraaien. Eigenlijk een klusje van nix, als je na een halve dag zoeken eindelijk weet hoe. Groet, piet
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”