Vraagje over trilling rond de 110 km/h

Discussie en vraagbaak over Lybra
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Vraagje over trilling rond de 110 km/h

Unread post by dickh »

Het kan wel eens gebeuren dat een wiel niet goed wordt gebalanceerd, danwel dat een van de balansgewichtjes niet goed wordt vastgeslagen en verschuift of eraf springt kort na ingebruikname. Ik zou eerst de wielbalans eerst eens laten controleren. Ik heb ook eens gehad dat er een soort misvorming zat in een nieuwe band (destijds (wel lang geleden) een Vredestein, nooit meer gekocht dus). Omdat jouw getril in een bepaald snelheidsgebied optreedt denk ik echter nog steeds aan wielonbalans. Als balanceren geen soulaas biedt is het vroeg genoeg om aan een probleem in het mechanische rijwielgedeelte te denken...

Ciao, B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Space
Posts: 308
Joined: 06 Jan 2009, 18:03

Re: Vraagje over trilling rond de 110 km/h

Unread post by Space »

Probeer eerst eens voor en achter fff te wisselen..
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Vraagje over trilling rond de 110 km/h

Unread post by dickh »

Daar kan ik me geen enkele oplossing bij bedenken 8-)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Vraagje over trilling rond de 110 km/h

Unread post by Stupendo »

De nieuwe banden hebben wel een kleine 4 jaar op de schap gelegen, men zegt dat dát niet uitmaakt. Hoe dan ook, bedankt voor de reactie mannen, ik zal eerst de wielonbalans laten controleren.
Edward
Posts: 63
Joined: 21 Jan 2009, 21:16

Re: Vraagje over trilling rond de 110 km/h

Unread post by Edward »

Dank voor je reactie. Achteraf viel het mee. Binnen een week was de Lybra terug in NL en binnen een paar dagen gerepareerd. Alleen een nieuwe radiateur. We rijden weer!
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Vraagje over trilling rond de 110 km/h

Unread post by dickh »

Dat maakt dus wel uit: rubber "veroudert" door vochtinvloeden. Je ziet in de loop der tijd "droogte"scheurtjes ontstaan. Dat "droogte" is een heel verkeerde betiteling, want het tegendeel (vocht dus) is de veroorzaker van de degeneratie van het rubber. Maar, inderdaad, 4 jaar kan het probleem niet zijn. Wel zouden ze de banden tegen de helft van de prijs moeten leveren, want de helft van de organische levensduur zit er dan pakweg wel zo'n beetje op.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Vraagje over trilling rond de 110 km/h

Unread post by Stupendo »

@dickh

Geen scheurtjes, Pirelli's zijn inderdaad tegen de helft van de prijs geleverd.

Je had gelijk met betrekking tot het uitbalanceren. Er zat weer (?) een afwijking in de voorwielen. De garage noemt het "nablanceren".

Maarrrrr..... er blijkt toch nog wel meer aan de hand te zijn. Zoals ik al begon te vermoeden ben ik ook nog aan de beurt voor de aandrijfassen. Daar zit speling op (op de mof of de homokineet o.i.d.). Ik laat het weer vervangen, grapje gaat dikke Eur 800,-- kosten. Ik doe het alleen maar omdat ik deze Gilf zakelijk rijd en het kan aftrekken en de BTW terugvragen.

160.000 km gedraaid. Volgens de garage is dit niet ongebruikelijk. Ze zeggen dat de asconstructie's van vóór 2000 nooit kapot gingen, deze wel... Voor iedereen, trillingen alleen bij gasgeven (is krachten op de aandrijfassen), gaslos is geen trilling.

Soms, heel soms word ik wel een beetje moe van deze dame...
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Vraagje over trilling rond de 110 km/h

Unread post by Stupendo »

Nieuw steekassen en tripodes. De aandrijving loopt weer zijdezacht. Nu staat mijn stuur echter weer zo scheef als Quasimodo, aaghrrr...!
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”