Ruitenwissermotor

Discussie en vraagbaak over Lybra
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Ruitenwissermotor

Unread post by jdebeer »

Vorige week deed mijn ruitenwisser voor niks meer.
Vandaag motor vervangen, maar reageert nergens op. Rechtstreeks spanning erop geeft wel werking.
Schakelaar kapot of zit er nog ergens een verborgen zekering ?
Ruitensproeiers en achterwisser doen het wel met de schakelaar.
Nooit problemen met wissers gehad tot nu toe.
Weet iemand een oplossing ?
Thanx
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Ruitenwissermotor

Unread post by koen_ »

Onder je paravan zit ook de electronische regeleenheid van je wisserinstallatie ..., misschien is die defect of maakt de stekker daarvan slecht contact ?? ....
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Ruitenwissermotor

Unread post by jdebeer »

zijn dat die relais in de hoek bij de bestuurderskant ?
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Ruitenwissermotor

Unread post by koen_ »

nee, dat is dit ding, zit onder je paravan ....

Image
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Ruitenwissermotor

Unread post by jdebeer »

gaan we morgen eens kijken. Bedankt
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Ruitenwissermotor

Unread post by jdebeer »

Opgelost. Zowel motor als schakelaar waren doorgebrand.
Wisser bleef wel eens omhoog staan in de intervalstand. Is daardoor doorgebrand en heeft een soort van kortsluiting in de motor veroorzaakt.
Beiden vervangen en het werkt weer.
Laat de regen maar komen.............. alsjeblieft niet !
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Ruitenwissermotor

Unread post by dickh »

Heb ik ook eens gehad: dat de wissers soms bleven steken halverwege een op- of neergaande beweging. Het deksel aan berijderskant van de paravan (dank aan Koen, maar ik kende de kreet ook niet, ben meer vertrouwd met caravan) - maar het zal de kunststof kap zijn onder de motorkap, pal onder de voorruit waar de ruitenwissers onder bewegen, interieurfilters zijn gehuisvest, alsmede wat relais voor deurvergrendeling-verklikkering etc., neem ik aan - verwijderd, alle bewegende delen van de ruitenwissers overvloedig in de WD40 gespoten, nooit (t/m enkele jaren tot de verkoop van die Lybra) last meer mee gehad.

Overigens: mochten je ruitenwissers (of één van beide) overigens "stuiteren" op de voorruit bij op- (meestal) of neergaande beweging, check even of de wisser wel exact haaks op de ruit staat. Zo niet, even het ruitenwisserstangetje (aan de buitenkant, waar het wisserblad dus op bevestigd is) iets bijbuigen met bijv. een combinatietang, totdat de wisser weer extact haaks op de ruit staat. Einde gestuiter. Heb ik bij beide Lybra's last van gehad, dus zal wel vaker voorkomen. Maar dat geheel gratis en terzijde...

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”