Afstandsbediening

Discussie en vraagbaak over Lybra
TheSentinel
Posts: 12
Joined: 06 Feb 2015, 20:06

Afstandsbediening

Unread post by TheSentinel »

Hallo iedereen, heb weer een vraagje. Ik kan met mijn afstandsbediening niet meer de deuren open en dicht krijgen van mijn Lybra, de achterklep is dan weer geen probleem.
Ik zal wel weer iets verkeerds gedaan hebben... 8-)
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Afstandsbediening

Unread post by dickh »

Even systematisch deduceren:
1. Als je de sleutel bedient, knippert het rode ledje (in klein driehoekje recht boven de knoppen) op de sleutel? Zo niet, batterijtje van de sleutel leeg (of sleutel stuk, maar ik gok op het batterijtje). Remedie: batterijtje vervangen.
2. Gaat de binnenverlichting wel aan als je de deur "opent" met de sleutel en knipperen de richtingaanwijzers? Of zie geen enkele reactie?
- als dat laatste het geval is, heeft de betreffende controlunit wellicht een reset nodig. Ik had dat euvel pakweg om de anderhalf jaar bij m'n vorige Lybra (1.8 uit 2000). Remedie (5 minuten werk): bij de voeten van de bijrijder zit die unit -. a) haal de mat weg bij de bijrijder, je ziet een vinyl mat in de vloerbedekking. Die zit met klittenband vast. b) trek deze los en je ziet een deksel met 4 kruiskopschroeven bevestigd. c) schroeven los en verwijder deksel. Je ziet een oranje ding met links een grote stekker en rechts 2 kleinere stekkers boven elkaar. d) trek de rechter onderste stekker even los, spuit er eventueel wat WD40 of contactspray op (hoeft niet, maar kan herhaling voorkomen) en druk die weer vast. e) test de sleutel. Bingo!! f) monteer alles in omgekeerde volgorde (c,b,a) en haal opgelucht adem.
- als dat laatste niet het geval is, check je zekeringen.
3. Als dat allemaal niet werkt, vraag Koen om raad !tt!

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
TheSentinel
Posts: 12
Joined: 06 Feb 2015, 20:06

Re: Afstandsbediening

Unread post by TheSentinel »

Bedankt voor je reactie !

Even samenvatten :

- LEDJE op sleutel knippert, en er zit een nieuwe batterij in voor alle zekerheid.
- Binnenverlichting gaat niet aan, als ik de deur met de sleutel open maak
- Het trekken van de stekker bij de bijrijder had geen resultaat, heb dit wel gedaan met het contact uit, weet niet of dat verschil kan maken ?
- Zekering is gecheckt...

Helaas dus..
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Afstandsbediening

Unread post by dickh »

Ja, die excersitie moet met uitgeschakeld contact, dus je deed het goed.
Ik neem aan dat alles (binnenverllichting etc) normaal werkt als je de deur opent mbv het deurslot?
Misschien is er iets met de ontvanger, ik zou niet weten.
Tot zover mijn bijdrage dus. Helaas8-)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
TheSentinel
Posts: 12
Joined: 06 Feb 2015, 20:06

Re: Afstandsbediening

Unread post by TheSentinel »

Na het trekken van de stekker is er een ding veranderd, als ik het slot opendraai wil hij gelijk weer op slot springen, je moet dus met één hand klaar staan om vlug de deur open te doen...

En ik ben bang dat er zelf twee dingen veranderd zijn, bij het trekken van de stekker heb ik met mijn gewicht, niet dat dat zoveel is, op de dorpel gehangen. Toen ik later weg wilde rijden, hoop lawaai rechtsvoor, bleek mijn veer gebroken te zijn, denk toch dat net dit gewicht even voldoende was voor de toch al schijnbaar gare veer. Nouja, hoop dat de nieuwe morgen binnenkomt....
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Afstandsbediening

Unread post by dickh »

In jouw plaats zou ik geen genoegen nemen met veranderd gedrag na loshalen van die stekker: nogmaals de boel los en kijk eens goed of alle bedrading wel goed vast zit in die ( en de andere twee) stekkers. Zie je restjes van "afgetapte" bedrading aan die stekker rechtsonder? Dan heeft er misschien ooit een MM navigatieunit in gezeten. Je moet dan (herstelde) draadonderbrekingen zien, waarvan er misschien één niet meer goed contact maakt. Ofzoiets.
Wat ook nog zou kunnen als "verouderingsverschijnsel" is een aardcontact dat niet goed contact meer maakt door corrosie of wat ook.Die unit is geaard aan een schroef die achter de plastic verticale strip zit bij de scharnieren van de bijrijdersdeur. Strip eraf wippen (misschien moet eerst de dorpelstrip eraf, dat weet ik zo even niet meer maar dat zie je wel) en check of dat allemaal lekker contact maakt. Wie weet...
Ik heb dat probleem met meteen weer in het slot springende deurvergrendeling vaker voorbij zien komen in dit forum. Wellicht is het op te zoeken...

Schiet mij maar lek 8-)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Afstandsbediening

Unread post by de Wit »

Heb dat snel weer op slot springen ook gehad met het blauwe loedertje, oorzaak was een stroef lopend slotmechaniek IN de deur. . .
Heb toen heel niet elegant de luidsprekers in alle deuren losgehaald en achter de folie van beneden naar boven een grote bus WD-40 over 4 deuren verdeeld leeggespoten... vervolgens een dag laten intrekken en uitlekken met de deuren open en nooit meer last gehad van stroeve mechanieken van deur en ramen >:D< .

Het is een ontzettend quick-and-dirty fix maar vor 8 euro 2 jaar geen problemen meer hebben in de deuren was het prima waard...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Afstandsbediening

Unread post by JackWess »

Hahaha, dat had ik waarschijnlijk ook zo gedaan.
radicaal maar adequaat.

geniale oplossing. :)-D
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Afstandsbediening

Unread post by Stupendo »

Nou Dick, terwijl jij aan je copieuze kerstlunch zat lag ik bijna ondersteboven op de vloer van de passagiersruimte om jouw trucje te doen. 5 min werd bij mij een uur. Er zitten inderdaad vier schroeven in de plastic afdekplaat maar de bovenste twee zaten bij mij onder het tapijt/klittenband, waardoor er nauwelijks een schroevendraaier opgezet kon worden en zo een met een haakse kop heb ik niet. Hoe dan ook, uiteindelijk wel gelukt. Ik trof een oranje doos aan met links een kleine zwarte stekker en rechts twee grote witte stekkers. De onderste daarvan heb ik er even uitgetrokken maar nul resultaat.

Ik gok nu op aansluiting van de auto op de computer en met de code de ontvanger resetten.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”