drukstang achterklep kapot

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

drukstang achterklep kapot

Unread post by Stupendo »

Het zijn van die typische onderdelen die het na dik 15 jaar wel welletjes vinden. De drukstangen van de achterklep. Zoals zo vaak is plastic weer de boosdoener. De plastic behuizing/vergrendeling aan één van de uiteinden is gescheurd (bij de rechter) en bij de linker inmiddels al afgebroken. Dat uiteinde wordt vastgehouden aan het metalen scharnier van de kofferbak met een metalen klembandje om die plastic behuizing heen.

Ik zal nieuwe bestellen maar weet iemand hoe je de drukstangen het beste kan demonteren (en de nieuwe monteren)? Is dat gewoon een kwestie van de klemband loshalen met een tangetje? Het gaat bij mij om een Berlina. Ik weet niet of de SW exact dezelfde heeft.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: drukstang achterklep kapot

Unread post by koen_ »

Bedoel je de gasveren ? ...
Die zitten op een kogeltje gedrukt en die verbinding wordt idd geborgd door een metalen klemmetje ...
Klemmetje eraf wippen en je trekt ze zo los, nieuwe worden geleverd met nieuwe klem
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: drukstang achterklep kapot

Unread post by Stupendo »

Bedankt Koen, dat is wat ik wilde weten.

Ik wist ook niet hoe die dingen nu genoemd worden, heb gezocht op "schokdempers" en "schokbrekers" maar in het systeem van Tuynder heten ze "drukstangen". Het zijn dacht ik hydraulische veren met olie maar ik dacht niet dat er gas in zat. Vandaar dat de benaming "drukstangen" inderdaad goed de lading dekt. Maar als er wel (ook) gas in zit, hoor ik het graag. Trouwens, zit er wel een veer in? Zijn het niet cylinders met een zuiger onder druk?

Heerlijk, semantische discussie's ;)

Groet,

Stupendo
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: drukstang achterklep kapot

Unread post by koen_ »

Semantiek of niet, het is echt een gasveer ;) , zo werkt het : http://www.brimotech.nl/technische-info ... g-gasveren

ze zijn ook gewoon te koop bij je onderdelenzaak, triscan is een goed merk !
... maar dan moet je wel naar gasveren vragen, drukstang is een te letterlijke vertaling uit het Italiaans denk ik, daar heeft ePER wel vaker last van ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: drukstang achterklep kapot

Unread post by dickh »

Hi Koen,

Mooie textuele en grafische beschrijving, maar ik zie hierin vooral een rudimentaire uitleg van hoe een schokdemper werkt (je kunt pneumatiek (gas) door hydroliek vervangen, maakt weinig uit, alleen is lucht/gas meer direct reactiever, hoewel veel gevoeliger voor slijtage).
Mijn vraag is: hoezo gasveer? Gas is sowieso niet samendrukbaar zonder een vloeigrens te passeren, dus waar zit het "veer"-effect, professor :S

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: drukstang achterklep kapot

Unread post by koen_ »

Much obliged :), Hm, ik vond het toch wel aardig beschreven in vooral de laatste 3 regels ... :S

Het veereffect zit hem in de expansiedrift van het onder hoge druk ingeperste stikstof, wat toeneemt als het oppervlakte-verschil tussen de compartimenten 'a' en 'b' groter wordt, ook een gewone veer werkt door z'n expansiedrift-constructie toch ...
Dat merk je ook duidelijk als je je motorkap of achterklep openmaakt, hoe hoger hij komt hoe harder hij omhoog wil ..., op de lange duur ontsnapt er stikstof waardoor het veereffect afneemt, wat je vooral merkt in de winter bij vrieskou ..., ik heb de achterklep wel eens op m'n hoofd gehad op de wintersport ... Au ! :(
Na vervanging door nieuwe (triscan) gasveren veert hij zo leuk omhoog dat je soms moet oppassen dat hij niet tegen een plafond in een lage parkeergarage slaat ...

Hier wordt het ook aardig beschreven : http://www.kuhne.nl/content/downloads/f ... gramma.pdf , maar niet zo duidelijk als in de eerste link ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: drukstang achterklep kapot

Unread post by JackWess »

Bij mij zit er juist een dood punt in, zo'n beetje ter hoogte van mijn voorhoofd.
Ik heb er in een maand tijd al 4 tegenaan gezeten.8-)
Dus dat au herken ik.

Dat van die parkeergarage herken ik ook wel aan mijn achterklep helaas.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: drukstang achterklep kapot

Unread post by dickh »

Aha, ik ben er weer B) waarvoor dank (tu)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Re: drukstang achterklep kapot

Unread post by DieselTDi »

Wel even aan denken om bij het vervangen van de veren dit een voor een te doen, en iets van een bezem oid bij de hand te houden.
Met de bezem kan je de klep omhoog houden als je er een hebt verwijderd, dan zakt je klep niet naar beneden.
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: drukstang achterklep kapot

Unread post by Stupendo »

Gasdempers net vervangen, moest er 3 weken op wachten. Heb naar de Tristar gekeken maar duurder dan de Magneti Marelli en aangezien ik Italofiel ben was de keus snel gemaakt. Hoewel niet duidelijk is waar MM ze laat maken (made in EU maar de eerste taal op de sticker van MM was Pools).

Eén extra tip voor de vervanging; met een schroevendraaier kun je de metalen klemmetjes van de demper afwippen maar handiger is om bij de nieuw op te zetten exemplaren de klemmetjes alleen een beetje los te trekken (en dus niet helemaal er af trekken). Dan hoef je ze na montage van de dempers alleen maar met de hand definitief op te klikken. Bij demontage van de kapotte natuurlijk even een doek neer leggen want voor je het weet schiet de schroevendraaier in de lak.

Het mooie is dat de dempers geleverd worden met het vet er al in. Je hoeft dus zelf niets op de kogels te smeren. Dempers voor de SW zijn overigens anders (lees: sterker) dan voor Berlina (Berlina: 380Newton, SW iets van 530N).

@Koen en Dick

Als het object een veereffect geeft is het nog geen veer. Een metalen cylinder gevuld met gas met daaraan vast een stang zou je daarom beter een gasdemper kunnen noemen. Of nog eenvoudiger: een drukstang ;)

@Jsckwess

Dat dode punt heeft de Berlina ook maar de nieuwe gasdemper duwt de klep daar nu met gemak doorheen. Als ik de klep nu niet met de hand begeleid schiet ie vrij hard in zijn eindpositie. De nieuwe dempers werken dus goed. Jouw dempers zijn dus ook versleten. En bij een SW lijkt mij dat vervelender dan bij een Berlina, tenzij je een haat/liefde-verhouding met haar hebt en zo af en toe een kopstoot uitdeelt.

@DieselTDI

Bezem o.i.d. geldt alleen voor de SW, de Berlinaklep blijft gewoon met één demper in zijn eindpositie staan.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”