temperatuurmeter

Discussie en vraagbaak over Lybra
flavia1800
Posts: 212
Joined: 10 Apr 2009, 22:27

temperatuurmeter

Unread post by flavia1800 »

allen,

sinds enige tijd schommelt de watertemperatuurmeter nogal. Na een km of 20 blijft hij dan een stukje boven de 90 graden zitten. iemand ervaring hiermee? is dit de thermostaat die aan vervanging toe is? Zo ja, waar best deze aan te schaffen?

groet, G
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: temperatuurmeter

Unread post by koen_ »

Bedoel je dat de meter wel naar 90 loopt, dan weer terug naar ca 70, en deze beweging herhaaldelijk blijft maken tot hij uiteindelijk op 90 blijft staan ?
... in dat geval is er idd sprake van een te traag reagerende thermostaat, een voorbode van het volledig stuk gaan ...

Dan wordt het idd tijd voor een nieuwe thermostaat, je schrijft niet welke motor je hebt ..., bij de benzineversies is de thermostaat één geheel met het thermostaathuis en kost ca 50€ bij bijv Tuynder, maar ook de gewone aftermarket-handel levert zo'n thermostaathuis
De dieselversies hebben dacht ik ook een combinatie thermostaat+huis, maar de prijzen van dat thermostaathuis weet ik niet ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
flavia1800
Posts: 212
Joined: 10 Apr 2009, 22:27

Re: temperatuurmeter

Unread post by flavia1800 »

De motor betreft de 1.9 jtd. De meter loopt in het begin naar de negentig om vervolgens te zakken naar ongeveer 70 om dan terug (definitief) boven de negentig te blijven hangen. Voorheen bleef hij steeds netjes op de negentig staan, nu dus niet meer.
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: temperatuurmeter

Unread post by demeerdg »

Ik heb een 115pk (fase3 jtd) en heb mijn thermostaat pas vervangen. Normaal gaat hij naar 90° en blijft daar hangen, na 11à12 jaar gaat hij naar 70° en soms op autosnelwegen naar 90°. Tot afgelopen winter en toen kwam hij niet hoger dan 70°. Kosten waren 144€ voor een originele thermostaat maar btw inbegrepen. 1h45min werk want 1 lip van de egr-koeler hangt in de weg en dient te worden weggezaagd en dient eigenlijk voor niks en er zitten vijf slangverbindingen op wat prullewerk is. Tot slot nog 2 l paraflu koelvloeistof en dat bracht de prijs op 267€! Bij de fiat-dealer weliswaar.
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: temperatuurmeter

Unread post by Reinier666 »

Mijn temp klopje komt normaal ook niet boven de 70 uit (uitzondering heel soms 90)
Maar gelijk laten vervangen komende beurt over een paar maandjes?
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
flavia1800
Posts: 212
Joined: 10 Apr 2009, 22:27

Re: temperatuurmeter

Unread post by flavia1800 »

Heb vandaag de thermostaat vervangen, maar dat heeft helaas niet geholpen. Blij het warm draaien blijkt nu dat de ventilatoren het niet doen, wanneer de thermostaat open gaat. Uitgemeten en jawel, geen spanning. Dat wordt dus verder uitmeten en uitzoeken waar het probleem zit. Heeft Iemand iets gelijkaardig ook al voor gehad?

groet,
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Re: temperatuurmeter

Unread post by DieselTDi »

Zou beginnen met de zekeringen.
echt uithalen, doormeten en terugstoppen.
Een keer gehad dat zekering heel Was, maar Door het uit en in prikken ineens weer contact maakte.
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: temperatuurmeter

Unread post by dickh »

Jazeker, heb ik ook gehad. De contacten van de connectors kunnen sterk vervuild zijn, waardoor een of beide snelheidsstanden niet meer werken.
Stekkers los en poetsen! Ik heb het over dat kastje dat naast de radiatoren zit.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
flavia1800
Posts: 212
Joined: 10 Apr 2009, 22:27

Re: temperatuurmeter

Unread post by flavia1800 »

Omdat ik de thermostaat als verdachte aanzag, heb ik deze vervangen. Echter, dit blijkt niet de schuldige te zijn.

Vervolgens heb ik beide connectors van de ventilatoren gemeten. Eerst dacht ik dat ze niet werkten, want bij uitmeting was er geen (constante) spanning in de contacten van de 2 connectoren bij de radiator, zeer vreemd. Dan de motor warm laten draaien tot boven de 90°, vooralsnog geen resultaat.
Maar het gekke is dat beide ventilatoren wel werken, met name afgelopen vrijdag toen het zo warm was, draaiden bij thuiskomst beide! Maar dan wel met de temperatuurmeter ruim over de 90°!
Zit het probleem dat toch zoals dickh aangeeft in de vervuilde contacten? Te verhelpen met een contactspray?
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: temperatuurmeter

Unread post by dickh »

Dan is mijn enig verklaarbare conclusie dat je koelvloeistof niet full speed door je koelleidingen en radiator loopt, oftewel 1) verstopte leiding/radiator/... of je thermostaat opent niet 100%. Ik zou de thermostaat vervangen. Kost je de kop niet en ik geef je een goede kans.
By the way, is je toevallig ook afwijkend gedrag van je airco (koeling met name) opgevallen? Dan zou de driewegklep tussen motor- en aircovloeistofroutering nog een dingetje kunnen zijn. Niet erg waarschijnlijk, maar tja...

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”