Twee vraagjes

Discussie en vraagbaak over Lybra
TheSentinel
Posts: 12
Joined: 06 Feb 2015, 20:06

Twee vraagjes

Unread post by TheSentinel »

Hallo iedereen, mijn naam is Patrick en sinds afgelopen weekend in het bezit van een Lybra 1.8 LW uit 2001.

Ben er dik tevreden over, rijdt soepeltjes, maar ik heb wel twee dingetjes waar ik geen "raad" mee weet.

De eerste is het feit dat als de clima control op auto staat, tijdens het rijden de ramen opeens volledig beslaan. Gebeurde mij in het donker in de Flevopolder waardoor mijn zicht opeens nul was.
Is er ergens een storing, of heb ik iets verkeerd ingesteld ? Maak het liever niet nog een keer mee.

Het tweede is iets wat ik sinds vandaag heb, na het starten hoor ik drie een "gong" geluid, maar geen melding op het infoscherm, en ik heb geen idee waar dit vandaan komt.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, alvast bedankt !
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Twee vraagjes

Unread post by koen_ »

Eerst je 2e vraag : de 3 piepjes, die vraag al een tijdje niet meer gehoord !! ;)
.... het is een gladheidswaarschuwing wanneer de buitentemp onder de 3 graden komt ...

Je 1e vraag, waarschijnlijk staat de autostand gekoppeld aan de zgn 'recirculatiestand', het lampje in het meest linkse knopje is dan groen !
... zorg dat hij op buitenlucht staat, het lampje moet dan oranje zijn, als je dit verandert onthoud je cc het zelf ....

Lees even goed het instructieboekje, als je het niet hebt : er staat een directe link in het 1 na bovenste topic, 2e item
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
TheSentinel
Posts: 12
Joined: 06 Feb 2015, 20:06

Re: Twee vraagjes

Unread post by TheSentinel »

Sorry, stom van mij, dat van die temperatuur had ik gelezen en had ik moeten weten, maar nooit de link gelegd.Zat met mijn gedachte bij een mogelijke storing van de climate control...

En dan komen we bij de beslagen ramen, daarnet droop het water er weer vanaf, en ik weet vrij zeker dat het linkse lampje oranje is. Maar ik ga het even in de gaten houden !

Alvast erg bedankt voor het meedenken.

Edit : Gekeken, brandt oranje. Kan het een klep zijn die vast zit ?
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Twee vraagjes

Unread post by dickh »

Goed, we gaan over op het forum-inductieprogramma:

- is de vloer aan bijrijderszijde goed droog? Zo niet, kan het zijn dat de kachelradiator lekt of dat er airco-waterresidu naar binnen komt. Als daar warme lucht op blaast en de boel verdampt dan raad u het al...
Als de vloer daar inderdaad nat is, voel even aan die vochtigheid: is dat wat vettig en het riekt dan zal het koelvloeistof zijn dus een lekkende radiator oid, is het water dan moet er een slangetje onder de motorkap worden verlengd.

- als je de ventilator hoog zet (zeg minstens 3 of 4 balkjes) en je schakelt met het meest linkse knopje van oranje naar groen en v.v. dan moet er in de groene stand wat meer herrie worden geproduceerd (lijkt of hij harder blaast - dat komt omdat je zowel het aanzuigen als blazen hoort in die stand). In de oranje stand moet dat dus iets minder blaasherrie maken (je hoort alleen het blazen). Hoor je geen enkel onderscheid dan zou het kunnen zijn dat die klep inderdaad niet werkt. Overigens, als op het knopje geen oranje of groen ledje brandt dan regelt de airco die klep automatisch.

Volgaarne horen we uw bevindingen.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
TheSentinel
Posts: 12
Joined: 06 Feb 2015, 20:06

Re: Twee vraagjes

Unread post by TheSentinel »

En hier komen de bevindingen :

- De vloer voelt kurkdroog aan

- Groene LED : minder herrie
- Oranje LED : meer herrie

Andersom dus dan wat je ervan zou verwachten ?
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Twee vraagjes

Unread post by dickh »

Inderdaad ja, omgekeerd aan wat ik zou verwachten, maar zou iets kunnen verklaren. Probeer eens weg te rijden met een groene led? Gezien de gebruikte stekkers en bedrading lijkt dit haast onmogelijk, tenzij iemand heeft zitten knippen en plakken in de bedrading.
Eigenaardig... Koen heb jij een briljant idee? Die nieuwe knopjes (tu) moeten wel leiden tot een geheel out-of-the-box Brilliantine !tt! hersenfunctie.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
User avatar
Koen
Posts: 849
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Twee vraagjes

Unread post by Koen »

@ Dickh : je bent vergeten te melden dat het gewoon X( fantastisch / :)-D ongelooflijk / (tu) schitterend is dat de vloer kurkdroog is.
Dat sluit al die slangetjes of kapotte kachel uit.

En nu ga ik braafjes terug naar het Y gedeelte... :)
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
TheSentinel
Posts: 12
Joined: 06 Feb 2015, 20:06

Re: Twee vraagjes

Unread post by TheSentinel »

Weet natuurlijk niet of Dickh en Dick Heijne dezelfde is, maar ik zag een post uit 2008 dat het mogelijk was om voor 10€ het werkplaatshandboek voor de Lybra toegestuurd te krijgen.
Het lijkt voor mij een zeer nuttige investering... Ben dus benieuwd of het aanbod nog staat ?
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Twee vraagjes

Unread post by koen_ »

wel erg mooi, die nieuwe knopjes idd, weer helemaal 'op stand', mijn Intensa (tu)

... de ontwaseming van de Lybra is niet z'n sterkste punt, er is al veel over geschreven, bijv hier : http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 52,1197675

Ik denk toch dat het acute dichtslaan van de ruit veroorzaakt is door een ongewenste koppeling aan de recirculatiestand, dat kan ook in de stand automatic zijn, dan brandt er dus geen lampje in het knopje, in het standaardprogramma is de "auto" stand van de 'climate control' gekoppeld aan die automatische keuze

Dat probleem is zeker niet uniek voor de Lybra, ik heb het eens in een hagelnieuwe C5 meegemaakt met hoge snelheid op de autobahn, toen 1 van de kinderen met de airco aan het experimenteren was en per ongeluk de recirculatie inschakelde, dat was doodeng idd ...

Ik raad de nieuwe gebruiker aan het topic in de link eens helemaal door te lezen, inclusief de ook daarin gegeven verdere doorverwijzingen ...
Als zich ooit nog eens zoiets voordoet, helpt knopje 10 op de afbeelding je direct uit de mist ....

dus ... recirculatiestand (groen) alleen gebruiken bij airco aan en buitentemp hoger dan ca 26 graden, of in lange vieze tunnels ..., verder altijd op buitenlucht (geel) zetten
... en als je auto altijd buiten in de nattigheid staat, evtl een vochtvreter erin zetten
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
TheSentinel
Posts: 12
Joined: 06 Feb 2015, 20:06

Re: Twee vraagjes

Unread post by TheSentinel »

Iedereen weer bedankt voor het meedenken.

Na aanleiding van de link zal ik even het volgende doen :

- Ruiten goed schoonmaken, heb net deze week een of ander nano goedje gekregen, zal portierraam links er eens mee inwrijven, eens kijken wat het verschil met rechts gaat worden.

- Condensbak controleren, alleen kom ik er niet achter hoe ik daar het beste bij kan komen.

Nog wel nieuwsgierig waarom de ventilator harder draait bij oranje, i.p.v. groen....
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”