Airbag(lampje) defect

Discussie en vraagbaak over Lybra
KaLybra
Posts: 15
Joined: 12 Oct 2013, 21:46

Airbag(lampje) defect

Unread post by KaLybra »

Heb een Lybra 2.4JTD en aibaglampje blijft branden. Computer uitgelezen die zegt airbag bestuurder (langs raamstijl) defect. Mijn vorige Lybra had datzelfde bij 350.000 km, maar niet lang daarna verkocht ik hem. Deze Lybra wil ik nog even voorruit, dus zoek een oplossing. In ieder gevql moet het lampje uit en liefst de airbag ook werkend. Heb e.v.t. beschikking over een airbag van bijrijder, maar weet niet of die uitwisselbaar zijn. Wie weet raad?
rvj
Posts: 18
Joined: 02 Mar 2009, 10:14

Re: Airbag(lampje) defect

Unread post by rvj »

Hallo,

Heb het zelf ook gehad met zowel bestuurdersairbag, als de gordijnairbag bijrijderskant van mijn 2003 2.4 JTD.

Meestal zijn het de stekkerverbindingen die niet helemaal goed meer werken. Blijvende oplossing is de verbinding doorsolderen. De stekker van de raam gordijnairbag zit achter de rugleuing van de achterbank. De airbag loopt namelijk helemaal tot aan de achterdeuren.

Aan iedere kant, op de kopse kant van het grote zijpaneel van de bagageruimte zit een zwart plastic afdekplaatje. Dat plaatje kan je zonder te schroeven eruit halen. Daar zit de gele stekker met de gele bedrading van de gordijnairbag. Je ziet het afdekplaatje als je de leuning van de achterbank plat gooit. Precies waar de deur in het slot valt, daarnaast.

Je kan proberen wat met de stekker te rommelen, of de contacten te verbeteren. Beste is doorsolderen. Misschien gaat het lampje direct uit, maar de kans is ook aanwezig dat je de fout uit de airbag computer moet laten wissen voordat het lampje uit gaat.
Zorg ervoor dat je accu losgekoppeld is als je aan die bedrading werkt!

succes, makkelijke fix, zeker het proberen waard.
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Airbag(lampje) defect

Unread post by de Wit »

Is inderdaad vrij zeker slecht contact van 1 van de stekkers. Goed behandeld ben je er weer voor jaren vanaf :-P
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
KaLybra
Posts: 15
Joined: 12 Oct 2013, 21:46

Re: Airbag(lampje) defect

Unread post by KaLybra »

bedankt voor jullie advies. Ik ga bewuste contact zoeken en proberen. Laat het weten,
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Airbag(lampje) defect

Unread post by jdebeer »

heb zelf ook een hardnekkig terugkerend airbagprobleem, althans het lampje brandt regelmatig.
Zal eens een poging gaan ondernemen om da stekkers te controleren als ik weer eens wat tijd over heb.
Foto's maken is dan vanzelfsprekend.
Ben benieuwd of het lampje dan ook spontaan weer uit zal gaan. Het bekende SHIT effect.
Wordt vervolgd...
KaLybra
Posts: 15
Joined: 12 Oct 2013, 21:46

Re: Airbag(lampje) defect

Unread post by KaLybra »

stekker gevonden, geen kunst, ziet er goed uit, maar bevestiging stekker was wel los. beetje heen en weer gerommeld. Heb begrepen dat je lampje ook bij goed gevolg toch blijft branden en dat via de computer eerst gereset moet worden. Dat wil ik nu eerst doen alvorens stekker open te maken of te solderen. Uiteraard al gereset bij constatering probleem, maar zonder resultaat
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Airbag(lampje) defect

Unread post by Reinier666 »

Ik heb dit nu ook.
Sinds een lange rit vandaag blijft het lampje branden.

2 vragen hierover:

-hoe kan ik er achter komen welke stekker/airbag? (ik heb zelf geen uitlees spul/computer, of moet dit echt te zien zijn aan de stekkers?)
-accu loskoppelen alvorens te beginnen echt noodzaak? (klapt de airbag eruit als je de stekker losmaakt/even mee rommelt?)

Alvast bedankt
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Airbag(lampje) defect

Unread post by koen_ »

Het is meestal een van de gele stekkers onder de voorstoelen, vaak ontstaat het als je de voorstoel van positie hebt veranderd ...

Bij mij was het al voldoende om de stekker ( in mijn geval die onder de bijrijders-stoel ) even schoon te maken en met wat contactspray weer te monteren
Bij hardnekkige storing kun je de stekker er tussenuit halen en direct door-solderen met krimpkousjes

Je hoeft de accupolen niet los te maken, maar de auto mag niet op contact staan of daar kortgeleden op gestaan hebben ...
Als je het na een nacht stilstand doet zonder het contact aan te zetten kun je het veilig doen

Overigens was het bij mij niet nodig om de melding te resetten, het lampje bleef gewoon weer uit en is nooit meer aan geweest ...

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Airbag(lampje) defect

Unread post by Reinier666 »

Ik heb met een aantal passagiers gereden idd, die ook de stoelen versteld hebben.
Na dat die uitgestapt waren en ik naar huis reed begon het.

Bedankt voor de tip, ik ga morgenochtend dit eens bekijken ;)


edit:

Even de stekkers aandrukken en de draadjes rommelen heeft het euvel (tijdelijk?) opgelost.
Bedankt voor de tip!
Als het euvel terugkomt ga ik pas verdere stappen ondernemen ;)
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”