bekende 1.8?

Discussie en vraagbaak over Lybra
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

bekende 1.8?

Unread post by Flavia 2000 »

Heren (neem ik aan),

Kent iemand deze 1.8: http://link.marktplaats.nl/682173302
Ik rij op dit moment in een 2.0 sw automaat, maar de distributie zit er aan te komen. En aangezien de automaat wmb alleen maar nadelen heeft (zwaar en daardoor trager en duurder) ben ik op zoek naar een handbak. Ik zat in eerste instantie aan een 2.0 te denken, omdat ik wel benieuwd ben hoe dat rijdt zonder automaat. Maar aangezien het verbuik ook wel wat omlaag mag en de prestaties geeneens heel erg verschillen, lijkt me een 1.8 eigenlijk een slimmere keuze. Ik ga er van uit dat een 1.8 motor ook iets goedkoper in onderhoud is. Niet dat ik tot nu toe iets te klagen heb, los van de naderende distributie.

groetjes,
Bas
Jan Hoornstra
Posts: 417
Joined: 22 Dec 2008, 16:21

Re: bekende 1.8?

Unread post by Jan Hoornstra »

Weet niet wat je kunt verwachten voor 750,00 euro.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: bekende 1.8?

Unread post by Flavia 2000 »

Daar ben ik me zeer bewust van en aangezien ik op dit moment wel weet wat we aan onze huidige Lybra hebben, gaan we waarschijnlijk het risico nemen en de distributie over de vakantie heen tillen. We zitten al wel over de 3 jaar heen, maar nog lang niet aan de 60.000 qua nieuwe distributie. Is de staat van de distributie op het oog te controleren eigenlijk?
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: bekende 1.8?

Unread post by Menno Bos »

Hallo Bas,

alleen ter info

In het instruktieboekje staat: Vanwege de zeer veeleisende bedrijfsomstandigheden moet in Nederland bij uitvoeringen met een 1.8 of 2.0 de distributieriem om de 60.000 km of om de 36 maanden worden vervangen.

In Belgie hoeft dit niet volgens het instruktieboekje (?!?), die zowel voor de lybra's op de Nederlandse markt als op de Belgische markt is uitgegeven.

Verder ben ik niet bekend wat Fiat/Lancia/Alfa in Belgie als richtlijn gebruiken. Misschien interessant dit uit te vogelen of misschien is er een Belgische benzine Lybra eigenaar bekend met dit verhaal.

Menno

1.9 jtd sw intensa 2002 327.000 km
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: bekende 1.8?

Unread post by Stupendo »

Dat distributieriemenverhaal wordt steeds stringenter, ik meen dat het vroeger zelfs 120.000 km was. Duidelijk is wel dat met name veel fileverkeer voor bovenmatige slijtage zorgt (continue de "eerste ruk" aan de riem om het zaakje in beweging te zetten). Ik zou het risico wel nemen, zeker als de auto toch weggaat/naar de sloop gaat.

Maar met die 750,-- euro ben je er natuurlijk nog niet. Wellicht wat jongers kopen. Het is maar wat je wil.
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: bekende 1.8?

Unread post by de Wit »

Distributie is bij de 2.0 voorzichtig te controleren door het deksel stukje open te buigen. Een versleten riem is dus dun, rafelt aan de randen als hij echt ver heen is en zou toch minimaal driekwart centimeter dik moeten zijn op de tanden. Zo niet, spaar maar, vervangen is vrij stevig aan de prijs omdat de enige goede methode het uitbouwen van het blok is. Motor kantelen lukt niet, je komt er niet bij.... Bij onze Lybra is dat de nekslag geweest, omdat een garage niet datgene gedaan heeft waarvoor we ze betaald hebben is ze nu afgevoerd naar de sloop. Bedankt garage Takens :'(
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: bekende 1.8?

Unread post by Flavia 2000 »

Ik heb een garage gevonden, met een erg goede naam in Lancia kringen, die de distributie voor een zeer schappelijke prijs doet. Ik weet niet of ik hier reclame mag maken, maar het kan voor iedereen een tip zijn. Het zou voor mij normaal geen reden zijn de Lybra weg te doen, het is puur de automaat. Ben wel bang dat ik ´m aan de straatstenen niet kwijt ga raken. En ik vertik het ´m te verkopen zonder eerlijk te zijn over de ditributie. Opties is er ook nog een puntje: de blanke lak van het dak is volledig afgebladderd.
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: bekende 1.8?

Unread post by Bas »

Ik ga geen reclame maken maar Garage Heins in wateringen kan een 2.0 5 cylinder blok distributie wel degelijk vervangen door alleen het motorblok te kantelen. Volgens mij ook veel over gezegd hier en daar op dit forum en andere garages kennen deze truuk ook wel: de tweede keer distri vervangen is gedaan door een lokaal universeel bedrijf en hem lukte het ook.

Maar idd zou ik het risico van niet vervangen wel aandurven, zeker als de Lieb daarna weg mag. Als je maar niet continu met samengeknepen billen het aandurft om een stukkie verder te gaan zou ik 'm lekker laten zitten.

De riem bekijken zoals de Wit beschrijft kan een hoop vertellen maar niet alles: ik had destijds ook de riem laten vervangen (bij Heins dus) en prompt bleek dat er een gaatje (!!!) in de riem zat. De rest van de riem zelf zag er best nog OK uit maar ik had dus geluk...
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”