Even voorstellen

Discussie en vraagbaak over Lybra
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Even voorstellen

Unread post by koen_ »

je verschijnselen passen idd niet bij een lekkende koppakking en een condenswolk is in deze tijd van het jaar volstrekt normaal bij een lybra ..

wat betreft je laatste vraag :
... wat bedoel je precies met 'kokerbalken' ? , roest komt vnl voor in het subframe en de beide draagarmen ...
... in dit topic vind je een afbeelding van de achterbrug, kun je aanduiden waar de roest zit ? http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 754,899035

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
db
Posts: 5
Joined: 02 Nov 2011, 19:31

Re: Even voorstellen

Unread post by db »

De slangen achter het motorhuis via de bovenkant zijn wat lastig bereikbaar, dit i.v.m. de lpg instalatie. Ik zal er eens wat beter naar kijken aangezien het blok daar in de buurt wat olie lekt, het zou idd kunnen dat de slangen vanwege de lek poreus zijn geworden.

Volgens mij zijn het kokerbalken maar misschien valt het ook onder de noemer dorpel of side skirt. De roest bevindt zich (aan de binnenkant te zien en voelen via verwijderen rubber dop ) vlak bij het officiele opkrikpunt ( achterzijde ) maar dan meer naar de buitenkant van de auto vlak bij het achterwiel.
Over de gehele lengte van achterwiel naar voorwiel zitten er een stuk of 5 rubber doppen in.

Door het verkeerd opkrikken is waarschijnlijk de coating aan de binnenkant gebarsten en is het van kwaad tot rot gegaan.
db
Posts: 5
Joined: 02 Nov 2011, 19:31

Re: Even voorstellen

Unread post by db »

De draagarmen en het subframe zijn in redelijk goede conditie, ik heb ze afgelopen zomer tijdens het plaatsen van een set hulpveren nog behandeld.
lybra1800
Posts: 27
Joined: 20 Nov 2012, 18:09

Re: Even voorstellen

Unread post by lybra1800 »

heb dit ook gehad heb wel een adres je voor je om dit netjes te laten lassen ik was nog geen 100 euro kwijt voor beide kanten, dit was ook opkrik roest. zit gelukkig redelijk uit het zicht dus heb het wel zelf gespoten maar ziet er niks meer van
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Even voorstellen

Unread post by koen_ »

okee, je beschrijving is duidelijk ..

verrassend, mijn lybra heeft daar geen spoor van roest
maar als het aan de buitenzijde zit (dorpel idd) is het niet 'dragend' en moet het goed bij te werken zijn

succes

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: Even voorstellen

Unread post by Bas »

Kijk ook even goed de rest van de bodemplaat na. De roest bij mijn Lybra was ontstaan omdat het een schadebak bleek te zijn (helaas ontdekt een jaar na particuliere aankoop). De auto is op een trekbank gelast en - eerlijk gezegd - weer netjes rechtgetrokken. Echter, op de punten waar de auto was vastgelast, ontstond hevige roest. Ook de bodemplaat is gaan roesten; na het rechttrekken was dit nog steeds een kreukelbende, de coating is door die kreukels gebarsten.
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Even voorstellen

Unread post by jdejager »

Compressietest is beste methode om lekke koppakking uit te sluiten
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Even voorstellen

Unread post by dickh »

Noppes, een lagere compressie kan ook duiden op versleten zuigerveren of lekkende kleppen en noem maar op. Smurrie in de olie is de enige manier om een lekke koppakking te detecteren.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”