afwijking buitentemperatuurmeter

Discussie en vraagbaak over Lybra
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

afwijking buitentemperatuurmeter

Unread post by Menno Bos »

Mijn buitentemperatuurmeter heeft al enige tijd een afwijking van +5 tot +7 graden boven de werkelijke buitentemperatuur ongeveer. De waarde fluctueert niet en de fout is heel constant. Verder ook geen problemen kachel/AC.

Klein voordeel is dat ik nog geen hartverzakking heb gehad van het alarm bij +3 graden (haha)

Iemand een idee wat de oorzaak is en wat te doen.

Met vriendelijke groet,

Menno

Lybra SW 1.9 JTD Intensa 2002 315.000 km
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: afwijking buitentemperatuurmeter

Unread post by Stupendo »

Geen idee voor wat betreft de temperatuur, het enige geluk dat je hebt is dat je er zelf psychisch beter door voelt met een warmere buitentermperatuur ;)

Wat dat alarm bij +3 betreft: ik had toevallig in het boekje gelezen dat het ging gebeuren dus ik was voorbereid maar toch kreeg ik de hartverzakking, wat een ty****geluid. En Lybra's wegen zijn ondoorgrondelijk want het wordt nog erger: in het boekje staat dat het alarm maar 1 x te horen is totdat de temperatuur weer een keer boven de 7 graden komt, als het dan weer zakt naar 3 hoor je het pas weer opnieuw. Dit klopt niet. Ik hoor het nu elke dag als ik het contact aan zet en de temperatuur is toch echt niet boven de 7 graden geweest.

Nog iets, ik neem aan dat de handgeschakelde bakken het niet hebben, maar de automaat maakt in de R het geluid wat wat heeft van een achteruitrijdende vrachtwagen, en dan de zenuwslopende variant. Een beetje concentreren op het achteruitrijden is er dan niet meer bij en met beslagen ruiten zie je toch al zoveel...

Het wordt nog leuker als je bedenkt dat de automaatpook bij het starten en afzetten van de motor even door de R-stand moet en je dus elke keer vrachtwagenchauffeur waant. Italianen....zucht, of nee wacht, de automaat is van het moffrikaanse ZF, kunnen we die gelukkig weer de schuld geven

Ben benieuwd of het geluid uitgezet kan worden (?).
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: afwijking buitentemperatuurmeter

Unread post by dickh »

We gaan even niet in op de diepere oorzaken van dit euvel, maar probeer de volgende (doorgaans succesvolle) remedie:
Mocht je de buitentemperatuurmeting niet vertrouwen: zet de buitenspiegelverstelknop (dat ding met een pijltje onder de handrem-handle) op een standje die anders is dan het midden en verzet de (linker of rechter dus) spiegel heel even met een tikje aan de knop. O wonder! de buitentemperatuurmeter gaat in enkele seconden stapsgewijs weer naar de juiste waarde! Zet de spiegel d.m.v. voornoemde knop weer in de goede stand, draai de knop weer naar de middenstand en vervolg uw weg, echter nu voorzien van correcte buitentemperatuurinformatie.
Laat even weten of deze handeling ook in jouw geval het probleem oplost. Zo niet, is er iets anders aan de hand dan ik vermoed en gaan we naar fase 2.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: afwijking buitentemperatuurmeter

Unread post by koen_ »

Gerben schreef in 2010 het volgende :

topic "afwijking buitentemperatuur 2010"

.... voor als de tip van Dick niet werkt ....

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: afwijking buitentemperatuurmeter

Unread post by Menno Bos »

Tip van Dick werkt niet.

Had dit ook niet verwacht omdat de spiegels nog wel eens gesteld worden. Toch natuurlijk even geprobeerd maar precies zoals verwacht.

De topic waarnaar Koen verwijst uit 2010 had ik gelezen voordat ik mijn vraag had geplaatst. Bij Gerben ging de temperatuuraflezing fluctueren. Dit gaf, naar ik begreep, ook problemen in de werking van de kachel/AC.

Bij mij is de afwijking stabiel. Heb verder geen problemen. Natuurlijk zou ik een nieuwe sensor kunnen proberen maar zolang de kachel/AC functies goed doen laat ik het nog even zo.

Ik heb dit onderwerp geplaatst om te horen of dit vaker voorkomt en misschien een simpele oplossing is om te verhelpen.

In ieder geval bedankt!

met vriendelijke groet,

Menno
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: afwijking buitentemperatuurmeter

Unread post by Bas »

Zou het te maken kunnen hebben met de spiegelverwarming? Als je je achterruit verwarming aanzet, doen ook de spiegels mee. Wellicht dat dan de temp-sensor het ook wat warmer krijgt.
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: afwijking buitentemperatuurmeter

Unread post by Menno Bos »

Hallo Bas,

Dat is ook nog een leuke betreffende spiegelverwarming. Nee, dat dus ook niet.

Omdat ik niet zo goed ben in hoofdrekenen heb ik een correctietabel aan mijn binnenspiegel opgehangen. Werkt perfect.

Laat het hier voorlopig bij. Vind het niet belangrijk en urgent genoeg om bijvoorbeeld een nieuwe sensor te proberen. Krijg ik rare
dingen met mijn kachel/AC dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Menno
User avatar
Koen
Posts: 849
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: afwijking buitentemperatuurmeter

Unread post by Koen »

Niet zo snel opgeven :)

Er is ook nog fase 2 :
Laat even weten of deze handeling ook in jouw geval het probleem oplost. Zo niet, is er iets anders aan de hand dan ik vermoed en gaan we naar fase 2.
En daar ben ik nieuwsgierig naar ;) ([size=small]niet dat ik een Lybra rij...[/size])

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: afwijking buitentemperatuurmeter

Unread post by dickh »

OK dan, fase2: het diëlectricum van de bekabeling aan de sensor kan verstoord zijn door spinnengebroed of andere troep achter het spiegelglas in de rechterbuitenspiegel (het stroompje dat door de sensor wordt afgegeven heeft een lange weg te gaan naar de ICS en is gevoelig voor verstoringen, zeker als de bekabeling wat verouderd is).
Remedie: bezoek een Jetwash of gebruik je eigen hogedrukspuit en zet even een straal op de bovenste opening tussen het rechterspiegelglas en de behuizing, zodat eventuele opgehoopte spinnenfamilies worden afgevloeid. Vervolgens ook: maak de sensor onder aan de rechterspiegel even lekker goed schoon met een natte dweil.
Ik heb daar al verschillende keren zeer bevredigende resultaten mee behaald.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: afwijking buitentemperatuurmeter

Unread post by Dickamerica »

Ik heb bij mijn huidige Lybra het volgende:

Buitentemperatuur gaf continue 10 graden aan.
Vandaag dus even kapje bij sensor losgehaald en de garage waar ze in onderhoud is geweest heeft dus doodleuk 1 draad doorgeknipt.
Ik heb ze even aan elkaar geknoopt en begreep wel waarom;alleen niet waarom ze de sensor niet gewoon vervangen hebben,...]
want de temperatuur staat nu veel te hoog;met de buitentemperatuur van vandaag is het 42-43gr :D
Dus dat werkt helemaal niet icm de AC.

Ik kan mij herinneren dat ik eens iets gelezen heb over een sensor van een Fiat Marea die los leverbaar was/is?

of heeft iemand nog een Lybra sensor liggen>?
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”