Het ga je goed Lybra 2.0 LX!!!

Discussie en vraagbaak over Lybra
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Het ga je goed Lybra 2.0 LX!!!

Unread post by Bas »

Beste Lybra-isten,

Een tijdperk is afgesloten, de Lybra en ik hebben afscheid genomen. Het is al met al een mooie tijd geweest en tot en met de laatste rit naar haar vervanger echt genoten van de kwaliteiten (en de manco's genegeerd).
Er is veel over deze Lybra geschreven op dit forum, helaas meestal over de manco's die dus niet te negeren waren. Roest deed de Lybra de das om: zoals eerder gezegd, het is een schade-bak gebleken. De bodem begon overal te roesten op de plekken waar deze vervormd is geweest, de dorpels waren al twee keer bijgewerkt en tezamen met een pittige voorgeschiedenis (de vorige bazen zijn niet al te zuinig geweest...) was deze Lybra gewoon op. Toch is ze niet direct naar de schrootboer gegaan; hopelijk kan ze met wat oplapwerk een verder bestaan hebben ergens in oost-europa.

Overigens, de Lybra staat nog bij Hof Cars in Elburg. In 2009 is er een nieuw subframe onder gezet èn nieuwe veren van een Lybra Protecta (ideaal als je een gastank hebt!). Dus mocht iemand deze Lybra als donor voor de achterbrug en veren gebruiken (en gelijk een paar lichtmetaaltjes voor je wintersetje, een afneembare trekhaak en/of het LPG motorblok in goede staat); wees er snel bij.

Oja, de vervanger: ik ben niet orgineel maar eigenlijk is er haast geen andere logische keus (behalve de nieuwe Delta): een Alfa Romeo 159 2.4 JTDm, zwart met een helehoop toeters en bellen. Jep, van LPG terug naar diesel. Wàt een heerlijk rij-ijzer is dat zeg, anders dan Lybra natuurlijk want die is sowieso een klasse apart. Ik blijf dit forum volgen en een duim opsteken naar de Lybra's in het wild.

Ik wil ook graag dit forum bedanken voor de vele reacties en hulp in de tijd, ik heb met veel plezier alle berichten bijgehouden. En ik blijf dat voorlopig nog steeds doen, echt een leuk forum is dit, precies wat de Lybra verdient. Deze auto wordt echt nog eens een gewilde young-timer, houdt ze rollend en tussen de lijntjes!

Hartelijke groeten, Bas
legend
Posts: 324
Joined: 26 Apr 2009, 00:03

Re: Het ga je goed Lybra 2.0 LX!!!

Unread post by legend »

mooie auto bas ga je die laten chippen.
ben ook bezig mijn lybra 2.0 te verkopen wil gaan dieselen succes met de alfa
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Het ga je goed Lybra 2.0 LX!!!

Unread post by dickh »

Bas,

Partir: c'est mourir un peu 8-) en je lofzang (annex waardige kraaienmars) duidt op een gepast gevoel van afscheid. Het doet genoegen dat je de vervanger hebt gezocht in een iets grotere neef van de Lybra. Een ander stijl-gevoel maar van dezelfde familie.
Zeker onder Italianen is dat een zeer groot goed.
Vaarwel, pink de gepaste traan, in gedachten rouwen we mee maar verwelkomen tevens je nieuwe telg.:)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Het ga je goed Lybra 2.0 LX!!!

Unread post by de Wit »

Ware het niet dat een 159 voor een groot deel een GM product is, zelfs de baas van de Fiatgroep noemde de 159 niet Alfa waardig.

Ach, hopelijk heeft hij er net zoveel plezier aan als aan de Lybra ;-)
Zo'n 159 smoelt wel lekker gemeen :-P
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
hansvanreekum
Posts: 104
Joined: 29 Aug 2011, 20:51

Re: Het ga je goed Lybra 2.0 LX!!!

Unread post by hansvanreekum »

Tja, dit moment komt uiteindelijk voor ons allemaal een keer. Ik hoop nog een tijdje te genieten van de mijne, die tot nu toe vrij is gebleven van problemen (OK, een hapering in de ruitenwissers en de afstandsbediening).
Veel plezier met je Alfa. Ik hoop nog lang genoeg door te rijden tot de Delta voor mij betaalbaar is. Ik heb daar al ervaring mee als auto van de zaak (Diesel, Oro uiteraard met Bose installatie) !
Attachments
lanciaferrari_1.jpg
lanciaferrari_1.jpg (183.88 KiB) Viewed 382 times
Voormalig bestuurder van een grijze 1.8 LX LPG (2000)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Het ga je goed Lybra 2.0 LX!!!

Unread post by dickh »

> Ware het niet dat een 159 voor een groot deel een GM product is

Mmm, laten we het over de nieuwe Lancia Chryslers maar helemaal niet hebben...:P
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
mareblu
Posts: 40
Joined: 11 Apr 2009, 22:06

Re: Het ga je goed Lybra 2.0 LX!!!

Unread post by mareblu »

Eind vorig jaar heb ik ook de overstap gemaakt van een Lybra (SW 2.4JTD LX uit 2000) naar een Alfa 159 (SW 1.9JTDM 150pk Q-tronic 2008). We zijn inmiddels 30.000km verder en ik kan er inmiddels dit over zeggen: De alfa is een fijn rijdende comfortabele auto, kwalitatief gelijkwaardig aan de Lybra. Wat dat betreft een goede opvolger. Helaas zijn er ook een aantal punten waarop ik er op achteruit ben gegaan: de praktische ruimte is kleiner geworden, voor volwassenen is op de achterbank nauwelijk beenruimte, de bagageruimte is kleiner en nog veel moeilijker toegankelijk door de hogere tildrempel en de smallere achterklep. Mijn Business mist bovendien een goede audioinstallatie, echt een enorme teruggang na het Bose-system van de Lybra. En in deze uitvoering geen stuurwielbediening, geen snelheidsafhankelijk volume. De stoelen van de Lybra zaten heerlijk, die van de Alfa zitten ronduit beroerd. Het grootste nadeel van de 159 is echter zijn overgewicht: 1565kg, bijna 200kg meer dan de gechiptunede Lybra, die ook 150pk had. Dat voel je continu, hij is log, zwaar, komt traag op gang. Helemaal geen Alfa gevoel, de Lybra was stukken levendiger en lichtvoetiger. Daarom ga ik ook met deze auto maar eens langs Squadra in Nunspeet, zodat het rijplezier beter wordt. Al met al hoor je me over de 159 echt niet klagen, maar het wow-gevoel van de Lybra ontbreekt. Misschien was ik met de Lybra gewoon verwend....
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: Het ga je goed Lybra 2.0 LX!!!

Unread post by Bas »

Beste Lybra-isten,

De alfa staat nu alweer een week voor de deur. En net als destijds met de lybra aanschouw ik met vol trots het nieuwe rij-ijzer. Qua looks is er haast niets mooiers, althans voor mijn bereik en de Lybra daargelaten. Want ja, een Maserati Quatroporte... Need I say more...

Wat rijdt die Alfa heerlijk, en wat een kracht! Jep, GM onderstel. Maar toch echt alleen onder een AR geschroefd, het maakt de pret er niet minder om. De AR 156 had wel een eigen onderstel, daar is weer leentjebuur mee gedaan met.... de Lybra. Nadelen tov van de Lybra zijn genoemd: ZWAARRRR!! Kolere, 1700 kg is héél veel! En verder zijn er maar weinig opbergvakjes, kan m'n cd's nauwelijks kwijt, geen Bose (!) en geen trekhaak. Voordelen: genoeg :o)
Eigenlijk zijn de Lybra en 159 niet te vergelijken. Als ik iets wilde wat precies reed zoals een Lybra, dan kocht ik een... Ik zou een Lybra zo aan m'n vrienden aanbevelen. Maar die zijn helaas al op de hoogte van mijn specifieke Lybra-malheur. Ach, zo blijven de goede exemplaren beschikbaar voor de echte liefhebber.

Dank voor alle reacties! Groeten, Bas
legend
Posts: 324
Joined: 26 Apr 2009, 00:03

Re: Het ga je goed Lybra 2.0 LX!!!

Unread post by legend »

hoi moet je zeker doen Squadra in Nunspeet ben daar ok geweest met mijn lybra dan kom je echt vlot uit de start blokken een wereld van verschil succes
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”