How-to / raam-mechanisme en glijstift

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by Stupendo »

Ah, dus toch maar 2 verschillende types glijstiften. Dat scheelt weer een gevoel van "had ik maar het derde type gehad" ;)

De 2e stekker is van de zgn. comfortfunctie, dwz het automatisch omlaag en omhoog gaan, dat hebben de meeste lybra's ingebouwd, maar niet allemaal ..
Als je nu geen stekker 'over' hebt, had jouw lybra dat kennelijk niet ... is wel erg handig bij de peages winking smiley


Nu weet ik weer waarom ik bewust meldde dat bij mij de stekker solitair is, ik heb namelijk ook de comfortfunctie...
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by Flavia 2000 »

Ik zat mee eigenlijk af te vragen of voor het glijstift probleem niet een definitieve oplossing bedacht kan worden? Ik zit het systeem eens te bestuderen en probeer te achterhalen waar de zwakte zit. Ik heb nu een kapot systeem uit mei 2003 met een wit oud blokje. Het lusje brak net af toen ik 'm wilde buigen, dus het verbaast me niks dat het hele blokje het na verloop van tijd begeeft: het is hard stug plastic en droogt waarschijnlijk uit na verloop van tijd. Het valt me ook op dat de rails aan één kant een stop heeft met een rubber blokje, die de klap opvangt, maar de andere kant heeft dat niet. Zou daar een oplossing kunnen zitten: dus zorgen dat de glijstift niet zo dicht bij het uiteinde kan komen. Het blokje gaat daar half van de rails af:
[attachment=2]IMG_5472.jpg[/attachment]
[attachment=2]IMG_5472.jpg[/attachment]
ik kan me voorstellen dat dat elke keer een flinke aanslag is. Volgens mij was het al een keer eerder geopperd: als het uiteinde aan die kant nou ook een stop heeft (gaat het raam misschien niet meer helemaal open) maar is de klap niet zo heftig. Misschien het uiteinde wat bijbuigen of iets van een gaatje boren en een stop erin schroeven. Ik vind het moeilijk in te schatten hoever je raam dan niet meer naar beneden kan. Iemand ooit zoiets geprobeerd? Ik dacht de hele tijd dat het probleem 'm zat op de plek waar het blokje aan het raam vastzit, dus ik was op zoek naar een manier 'm vast er aan het raam de krijgen, maar dat is het niet. De blokje breken gewoon doormidden. Voor de volledigheid nog even een afgebroken naast een bijna afgebroken exemplaar, misschien dat het iemand op een briljant idee brengt:
[attachment=2]IMG_5472.jpg[/attachment]
Attachments
IMG_5474.jpg
IMG_5473.jpg
IMG_5472.jpg
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by Flavia 2000 »

het was toch weer meer geworstel dan ik me van de vorige keer kon herinneren. Ik kreeg de twee kabels echt niet dicht genoeg bij elkaar. Ook niet na het opnieuw oprollen in de motor. Dat kwam waarschijnlijk omdat de kabels aan de basis al wat verfrommeld waren. Wat uiteindelijk de oplossing was, was de kabel via het andere kanaal vanaf de motor te leiden:
[attachment=0]IMG_5475.jpg[/attachment]
Ik weet niet hoe ik het in de foto met een pijl aan kan geven, maar als je deze foto naast die uit het originele voorbeeld legt zie je het verschil. Op deze manier win je een kleine 2 cm, wat in mijn geval voldoende was om de glijstift erop te klikken. Ik was even bang dat het te los was, maar het raam loopt prima. Het leek er ook even op dat de motor niet meer in de deur vastgezet kon worden, maar dat viel ook mee. Kortom, nog geen definitieve oplossing voor het afbreken, maar wel weer wat geleerd. En zo al met al een bijna storingvrije Lybra :shock:
Attachments
IMG_5475.jpg
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: How-to / raam-mechanisme en glijstift

Unread post by Flavia 2000 »

Ok, nog een aanvulling, via de Lybra Facebook pagina uit Italië;
https://www.ebay.it/itm/133181832868
Renault Laguna glijstiften passen blijkbaar ook en zo ongetwijfeld een stuk eenvoudiger te vinden
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”