Lancia en Chrysler gaan techniek delen

En ook over boeken, films, foto's en wat dies meer zij inzake lancia
mareblu
Posts: 40
Joined: 11 Apr 2009, 22:06

Lancia en Chrysler gaan techniek delen

Unread post by mareblu »

Vandaag op autoweek.nl:
"De synergie tussen Fiat en Chrysler begint serieuze vormen aan te nemen. Zo worden de Lancia’s van de toekomst gebaseerd op modellen van Chrysler.
Lancia en Chrysler staan onder leiding van de zelfde directeur. Daar blijft het niet bij: de Lancia’s van de toekomst worden gebaseerd op modellen van Chrysler. Zo zou er een nieuw vlaggenschip in de pen zitten als opvolger van de Thesis. Die deelt zijn techniek met de 300C. Tevens komt er een Lancia die de techniek van de opvolger van de Sebring krijgt. Chrysler krijgt in ruil een kleiner model in de gelederen dat waarschijnlijk zijn basis deelt met de nieuwe Ypsilon, die in 2010 verschijnt.
Het is de bedoeling dat Chrysler in de komende jaren hoger in de markt wordt gezet. Het zou in de VS zelfs een concurrent van Cadillac moeten worden. Dat lijkt hoog gegrepen en zelfs de nieuwe Italiaanse directie vindt dat een ‘uitdaging’. In elk geval wordt Chrysler, net als Lancia, gericht op stijlbewuste mensen die een merk zoeken dat wat hoger in de markt staat.
Chrysler en Lancia staan beide onder leiding van Olivier Francois. Die heeft zich de afgelopen tijd binnen het Fiat-concern bewezen door Lancia in een moeilijke markt stabiel te houden. Sergio Marchionne, Fiat's hoogste baas, hoopt dat de Fransman die truc bij Chrysler kan herhalen. "

Tja, wat moeten we hier nu van vinden? Is het de enige manier om ons mooie merk te laten overleven? Of betekent dit juist het einde van ons mooie merk, als de opvolger van de Thesis bijvoorbeeld de techniek van de 300c krijgt?

Ben benieuwd naar jullie mening!

Groet,

Henk
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Lancia en Chrysler gaan techniek delen

Unread post by jdebeer »

Tja, ik heb mijn eerste Lancia (een Thema) destijds gekocht om eens iets anders te rijden dan een Mercedes of BMW die destijds min of meer vergelijkbaar zouden moeten zijn.
Nou is de Chrysler 300 toch gebaseerd op de Mercedes E-klasse ?
Wordt het met een beetje pech dan uiteindelijk alsnog een Mercedes.
Jan Hoornstra
Posts: 417
Joined: 22 Dec 2008, 16:21

Re: Lancia en Chrysler gaan techniek delen

Unread post by Jan Hoornstra »

Bij Alfa speelt hetzelfde ook de 166 opvolger krijgt waarschijnlijk het 300 c platform.
Hoeft niet perse slecht te zijn, het is wel achterwiel aangedreven en dat speelt bij Alfa heel erg.
En er natuurlijk veel aan dat platform te versleutelen zodat het een echt Lancia platform wordt.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
mirafiori
Posts: 347
Joined: 02 Jan 2009, 20:44

Re: Lancia en Chrysler gaan techniek delen

Unread post by mirafiori »

Het schijnt wel te zijn dat de Thesis voor een voorwiel-driver tezwaar was,
wat dat betreft hoef het niet nadelig tezijn.

maar niet temin vind ik het jammer,
maar als er leuke modellen eruit voort komt,
wie ben ik om daar tegen tezijn, ze willen produktie van Lancia
toch opschroeven naar 500.000 per jaar kan het alleen maar gunstig uitpakken.

trouwens onderstel van 300 cc komt uitvoormalig Mercedes E klasse
toch ook niet de minste lijkt me..
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Lancia en Chrysler gaan techniek delen

Unread post by jdebeer »

Nee, C-klasse is helemaal geen slechte auto.
Maar als ik in een Mercedes wil rijden bel ik meestal een taxi :o))
Zo wordt de nieuwe Lancia een samenraapsel van andere merken.
Jammer, ze waren zo goed bezig met een eigen (uniek) gezicht en vooruitstrevende techniek.
Ik ben wel van mening dat Lancia exclusief moet blijven, al is het momenteel wel érg behelpen.
Bart Verbeek
Posts: 267
Joined: 17 Dec 2008, 19:54

Re: Lancia en Chrysler gaan techniek delen

Unread post by Bart Verbeek »

Heren

Zijn jullie ondertussen vergeten dat de zo geroemde Thema een zelfde chassis hanteerde als de Saab 9000; Fiat Croma en de Alfa 164.
Een samenwerking is nodig om stevig verankert te blijven in deze woelige auto-industrie-wereld.

En laat ons allen samen hopen en bidden dat het geen samenwerking wordt zoals de Phedra, 809, C8, Ulysse of de Renault Trafic varianten,...
die vorm van badge-engineering zou zowat de laatste Lancia-adept laten afhaken....

Misschien speelt het in ons voordeel dat Fiat Chrysler heeft overgenomen en niet andersom....

Laat ze vooral maar goed nadenken, stevig boetseren, lekker creatief wezen! Des te sneller zien we nieuwe modelletjes in onze Lancia-showroom verschijnen. Dan kunnen ze snel de oprijlaan van iedere adept sieren! (en als iemand nog eens het Fulvietta-concept boven op de stapel kan leggen, dan weet ik wel zeker dat er nog een Lanciaatje bijkomt!!!!)

Bart
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Lancia en Chrysler gaan techniek delen

Unread post by jdebeer »

Wat de Thema betreft heb je gelijk, maar de Fiat en Alfa zijn eigenlijk zusjes van de Thema. Een soort van een-eiige drieling in mijn ogen. De Saab is dan een beetje een vreemdeling. Maar destijds ook een exoot zoals Lancia.
En een Mercedes E-klasse........................prima auto, daar niet van, maar een zeldzaamheid op de weg ? Niet echt.
Ach, als de nieuwe Lancia maar weer iets bijzonders wordt met vooruitstrevende techniek, dan kan het mij niet zo veel schelen.
Ik laat me verrassen.
mirafiori
Posts: 347
Joined: 02 Jan 2009, 20:44

Re: Lancia en Chrysler gaan techniek delen

Unread post by mirafiori »

Als Lancia's verkoopaantallen maar haalt, komt de rest ook wel goed
dan wel 500.000 eenheden,als Lancia niet aan die aantallen komt wordt Lancia
weer lekker onder-gesneeuwd.
Maar een vette bak van 5 meter lijkt mij ook wel wat niettemin vind ik mijn Kappa groot genoeg.

Ik kijk wel uit naar diee fulvia..
F..
Posts: 70
Joined: 13 Jan 2009, 17:43

Re: Lancia en Chrysler gaan techniek delen

Unread post by F.. »

Voor de duidelijkheid, dit is voorlopig nog een gerucht wat waarschijnlijk een bevestiging krijgt in de loop van de maand november. Dan zal het definitieve Lancia-Chrysler plan bekend worden. Een tweede niet onbelangrijk punt is indien het 'Chrysler 300C onderstel' verhaal klopt, het hier niet over het huidige oude Mercedes E onderstel gaat maar een nieuw te ontwikkelen onderstel (Chrysler 300C-Lancia Thesis opvolger-Alfa 166 opvolger). Verder zou de nieuwe Lancia Y op de Amerikaanse markt onder Chrysler logo verkocht gaan worden. Hetzelfde gerucht voor de Lancia Delta. Voorlopig afwachten en hopen dat het typische Italiaanse Lancia design niet verloren gaat in het plastic-kitsch-Amerikaans 'design'. Persoonlijk hoop ik op een verdere uitbouw van het merk Lancia en een doorbraak op de Amerikaanse markt via het Chrysler dealernetwerk.
Zoals Bart Verbeek het schrijft: Het is Lancia dat Chrysler overgenomen heeft en niet omgekeerd en zolang de Amerikanen er geen verlengde Limou Delta's en Y'S van maken is het goed (zie foto in bijlage) ;)
Attachments
delta limousine extra large.jpg
delta limousine extra large.jpg (39.81 KiB) Viewed 448 times
Bart Verbeek
Posts: 267
Joined: 17 Dec 2008, 19:54

Re: Lancia en Chrysler gaan techniek delen

Unread post by Bart Verbeek »

Ik kan me ook herinneren dat er ooit een Saab 600 was
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab-Lancia_600
Eigenlijk een Delta met Saab badge: dit is leefbaar

maar wat volgens ons - Lancia puristen - de grootste nachtmerrie zou zijn:
zoals Alfa de Arna had:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Arna

En god, laat alstublieft Lancia een niche-merk blijven binnen de Fiat-group. Laat de productiecijfers maar over aan Alfa en Fiat (en Chrysler), laat Lancia maar een beetje exclusiever blijven.
Post Reply

Return to “NL02 Algemene discussie over Lancia”