Even voorstellen: Adriaan aka Plafudum - Lancia Delta III 1.4 Multi Air

En ook over boeken, films, foto's en wat dies meer zij inzake lancia
plafundum
Posts: 10
Joined: 06 Sep 2020, 20:09

Even voorstellen: Adriaan aka Plafudum - Lancia Delta III 1.4 Multi Air

Unread post by plafundum »

Beste allen,

Na jaaaaren Saabs 900 classic gereden te hebben ging mijn laatste, een 900 Turbo, in 2010 zo ongeveer iedere maand kapot, na 400.000 km. Aangezien ik een 2e kind op komst had en nog wat andere zaken aan mijn hoofd, ging die Saab eruit. Maar er moest natuurlijk wel stijlvol en duurzaam gereden wordt, dus kocht in in januari 2011 mijn Lancia Delta 1.4 Multi Air in Perla Nadir, met Gran Luce schuifdak, en sportstoelen! (vrij bijzonder, erg mooi) .

Ik heb volgens mij in die 3 jaar maar 2 echt noemenswaardige zaken gehad, en dan vooral in de eerste 4 jaar:
  • De LED's links bleven branden na uitzetten auto. Is onder garantie opgelost, maar hadden ze wel lang voor nodig
  • Multi-Air unit liep helemaal niet lekker. Is ook onder garantie opgelost, maar voordat dat gebeurde moet ik er wel stevig over zeiken. Dat is het enige echte minpunt geweest de afgelopen 10 jaar
Verder vind ik het dak eigenlijk teveel suizen bij ± 120 km/u, en kraakt de ophanging soms bij drempels, maar die zaken zijn volgens mij vrij algemeen. Jammer, maar geen breekpunten.

Ik heb de laatste 6 jaar geen enkel noemenswaardige incident mee gemaakt, alleen regulier onderhoud gehad. Accuutje, banden, dat werk.

Wel merk je na 10 jaar dat de Lancia wat ouder begint te worden. Op een rare manier lijken er wat bits in het Windows Blue en Me omgevallen, want soms kan ik de radio niet meer harder en zachter zetten. Dan moet ik die resetten. De nav zuigt na de laatste update (langzaaaaaaaaaaam.... ) maar daarop scoorde de Delta nooit veel. Auto (schokdempers) wordt ook iets 'zompiger', kleine rammeltjes, de 140 PK zijn er nu 130 denk ik.

Wat mij betreft allemaal klein bier. Veel belangrijker: k ben gewoon blij met die auto. Stijlvol, precies groot genoeg, degelijk, betrouwbaar, en relatief zuinig. Ik wil geen andere, alhoewel de oudste zoon alweer erg groot wordt en wat meer ruimte achterin zou mogen.

Dus, van de zomer weer heerlijk door Duitsland en Noord Italie gereden, heerlijke kar blijft het. Trekt goed in de bergen al moeten zowel bestuurder als auto dan soms wel echt werken. Schakelt prima, rijdt heerlijk. Zo blij dat ik destijds dat open dak en de sportstoelen nam.

Jammer van die tak die verleden jaar de spiegel molde en 2 deuken veroorzaakte, jammer van die pilaar die mijn vrouw dit jaar zoende en die de achterruit in 10000 stukken deed uiteenspatten, en de kofferklep en bumper sloopte. Auto ziet er nu uit als 'Parijse bumpers to the max' :-( Maar aangezien hij 10 wordt ga ik niet duizenden euro's investeren om 'm op te lappen. En hij rijdt er geen snars minder om. Wel op zoek naar gebruikte spullen, zie elders op het forum.

Uitstekend geholpen in Bolzano trouwens, door de glaszetter, die uiteindelijk net zoveel tijd kwijt was aan het zetten van de achterruit als aan het opmaken van de factuur. Wat een bureaucratie daar.

Vaak denk ik "maak een Dedra 2020: een Delta maar dan 20 cm langer, met boardcomputer en veiligheid etc up to date anno nu etc, en een electrische motor, en ik ben de eerste'. Maar ja...

Bottom line voor mij: Als dit de kwaliteit is die FCA blijft leveren, kunnen alle vooroordelen over Italianen echt overboord.
Post Reply

Return to “NL02 Algemene discussie over Lancia”