Lancia heeft geen toekomst meer...

En ook over boeken, films, foto's en wat dies meer zij inzake lancia
Jean de Barsy
Posts: 95
Joined: 23 Sep 2011, 14:01

Lancia heeft geen toekomst meer...

Unread post by Jean de Barsy »

Slecht nieuws voor die-hard fans van het merk Lancia: het meer dan 100 jaar oude merk lijkt aan de vooravond te staan van zijn zwanenzang. Fiat-group CEO Sergio Marchionne ziet geen toekomst meer in Lancia als ‘zelfstandig’ merk. Game over?

Voor mij was het al "Game Over" in 1969!

Fiat heeft Lancia niet levend gehouden, maar enkel de naam overgehouden. Al wat volgde zijn geen Lancia's meer. Het enige model met een beetje Lancia-dna was de Gamma die gefnuikt werd door het Fiat management. Met de naam LANCIA ging voor Fiat een hele wereld open maar de ziel van Lancia was verdwenen. Een mooi voorbeeld is de Fulvia S2 en S3 die door FIAT gerationaliseerd werden. Minder metaal, meer plastic en minder stijl, en uiteindelijk nog te duur.

Exit Lancia en plaats voor de BETA en alles wat sindsdien volgde. Toen mijn vader met een Beta Berline thuis kwam, moest ik daar al niets van hebben. Geen speciaal chassis, geen speciale (mooie) motor, lelijk dashboard, geen "Lancia" techno-kneepjes... kortom, de trend was gezet en alle reserve-onderdelen kwamen in plastieken zakjes me dat afschuwelijk FIAT logo erop.

Het is een "aangebrand" onderwerp die Beta - Lybra - Delta etc liefhebbers niet graag horen, maar het is toch een feit. Die Chryslancia's die we nu voorgeschoteld krijgen... er is toch geen zinnig mens die echt denkt dat het om een "Lancia" gaat?

Je zou je toch gaan afvragen met wiens voeten ze spelen, niet?

Alles wordt "eenheidsworst".

Koop je een Skoda dan heb j'een VW, of andersom. Een Lambo (wil al niet meer weten welk model) is een Audi R8, of is het andersom, een Britse Mini is een duitse BMW (de Spitfire "Battle of England" werd een Messerschsmitt ?tt?) ... en zo kan je héél lang doorgaan. En het gaat er niet om of het goed of slecht is, het gaat erom dat een "MERK" meer en meer verwaterd tot er niets van overblijft.

De auto is door al dat geklungel van "hebbeding" afgezakt tot consumptie-produkt en binnenkort tot "noodzakelijk kwaad". Het voordeel is dan weer dat je niet moet rouwen om het verdwijnen van een "merk" dat in feite toch al jaren niet meer bestond.

De echte autoliefhebber zal wel soelaas vinden in zijn oldtimerke ipv in een zielloos ersatz-product.

Het is alleen maar pijnlijk voor de werkgelegenheid als er weer een fabriek moet sluiten!
Huib
Site Admin
Posts: 1783
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Lancia heeft geen toekomst meer...

Unread post by Huib »

De tijd is veranderd. De energie is uit de lucht. Zo gaat het in de evolutie. De stropdassen zijn ook vrijwel verdwenen. Is begonnen in de jaren 60. Dat zeg je zelf al. De uitvinding van de pil kun je als mijlpaal zien. Let op. Die pil is ook gevolg. Geen oorzaak.
Als je op Youtube zoekt naar "Bert Klunder vrouwen" zie je een laatste stuiptrekking.

Zijn langzame veranderingen. Je moet er oog voor hebben. Iedere dag een stukje achteruit lopen vergroot je overzicht.

Ik zag pas Edith Schippers nog op TV, de nederlandse minister van gezondheidszorg. Zij heeft gevoel voor die veranderende energie. Verder zijn er in Den Haag niet veel.
Post Reply

Return to “NL02 Algemene discussie over Lancia”