Onbegrepen Europa, boek van Bert Bakker

Parole in libertà. Woorden in vrijheid. Over wat niet zo direct met technische Lancia onderwerpen van doen heeft.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Onbegrepen Europa, boek van Bert Bakker

Unread post by Huib »

Als je op Lancia rijdt ben je misschien wat meer in Europa geïnteresseerd dan een ander.

Zie https://bertbakker.eu/

Bert rijdt op Lancia Fulvia.

Ik heb het boek gelezen Hier is mijn recensie:

Soms zijn er van die gebeurtenissen die in je herinnering blijven. Ken je dat?
Annebel (mijn vrouw) en ik hobbelen graag door Europa. In het voorjaar van 2002, de euro was nog maar een paar maanden ingevoerd, zaten we aan de lunch in een restaurant in een stoffig dorpje in de provincie Piacenza, Italië. Tegenover de kerk. Pa deed de slagerij, ma het restaurant er naast.
Ma kwam gezellig bij ons aan tafel zitten. Ze vroeg "hebben jullie in Holland ook de euro?".
"Ja" zeiden Annebel en ik in koor. Waarop zij zei "Alora, siamo fratelli!" (Dan zijn we broeders!).
Even later vertelde ze dat ze uit Sicilië kwam. Ook raar, zei ik, je hebt blond haar!?! Waarop ze zei "Dat is nog uit de tijd van de Noormannen".

In een dorpje in Gallië komt Asterix het restaurant binnen. Hij roept "Twee everzwijnen!"
Obelix komt achter hem aan en roept: "Voor mij ook twee!"

Het kan allemaal. Europa, het mooiste wat er is. De een en de ander. De ander en de een. Kruisbestuiving? Al millennia lang. Het groeit en het bloeit.

Dat zijn een paar van de herinneringen die bij mij boven komen bij het lezen van "Onbegrepen Europa".

Bert neemt je zonder oordeel mee op reis door Europa en door de eeuwen. Boeiende voeding voor Asterix en Obelix. Voor de blonde Siciliaanse zus uit Noord Italië. Voor mij. Voor jou. Voor iedere Europeaan.

Boeiend hoe je ook in micro-, nano- en pico-perspectief de door Bert beschreven culturele verschillen tegen komt in het gezin, de vriendenkring, je werk. Ik kan het boek aanbevelen.
Post Reply

Return to “NL11 Lancia Café”