Voorstelling en vraag Delta 3 aankoop tips

Discussie en vraagbaak over Delta 3
ZENOBIE
Posts: 90
Joined: 09 Jul 2012, 11:32

Voorstelling en vraag Delta 3 aankoop tips

Unread post by ZENOBIE »

Mijn naam is Chris nickname ZENOBIE een hele tijd geleden was ik hier vrij actief op het Kappa forum. Verder heel wat autos gehad (+/- 40) altijd op 1 tje na tweedehands, allen 100 % zelf onderhouden . Ik meld hier alleen de Italianen.
Fiat 126 2 x ( vr de vrouw :-) ) Moretti 850 S2, Moretti 124 s ( 2 x ) Lancia Beta, Delta 1600 gt, Kappa, Montecarlo ( ng steeds in bezit ) Alfa GTV , Alfa 916 spider 2 x 2.0TS en 1 x JTS, deze laatste 2 jaar geleden verkocht en een Mercedes C 180 coupe gekocht omdat een nieuwe hond veel meer plaats vroeg................Duitse kwaliteit , dag Jan .............ooit maar twee Italianen gehad waar ik maar evenveel miserie mee had, zegt dat genoeg? Mag de duitsers niet geheel afbreken want rij ook sinds 7 jaar ook een SLK 171 waar ik amper een sleutel heb opgezet
Nu kijk ik uit naar een Delta 3 benzine en vroeg me af of deze storing vrij ( of zo goed als ) zijn of waar ik bij aankoop specifiek moet op letten?
Alle tips zijn welkom alvast bedankt
ZENOBIE
Posts: 90
Joined: 09 Jul 2012, 11:32

Re: Voorstelling en vraag Delta 3 aankoop tips

Unread post by ZENOBIE »

Niemand :-) ?
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Voorstelling en vraag Delta 3 aankoop tips

Unread post by Dickamerica »

Ja hoor,wel deels afhankelijk voor welke motor je gaat?
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Re: Voorstelling en vraag Delta 3 aankoop tips

Unread post by Hans8V »

Even zoeken op dit forum geeft al veel info over mogelijke problemen, maar als eigenaar van een 1.8DI kan ik een Delta alleen maar aanbevelen vanwege de
betrouwbaarheid (viewtopic.php?f=279&t=1406197) , het vermogen, de onverwachte ruimte en de geweldige looks...
Al meerdere malen complimenten gekregen over de auto 😎!
Kortom, met een normaal onderhouden exemplaar loop je weinig risico en geniet je van iets beters dan de zoveelste Golf of Octavia 😝.
Joep
Posts: 37
Joined: 24 May 2016, 12:51

Re: Voorstelling en vraag Delta 3 aankoop tips

Unread post by Joep »

Handbak van de T-jet is de beruchte GM M32, van de Multi-Air weet ik het niet. De lagers hiervan zitten af fabriek met een verkeerde voorspanning waardoor ze snel kapot gaan, meestal het eerst te merken door een zingend geluid in V en VI. Als hij eenmaal gereviseerd is (en die kans is groot inmiddels) dan zou het goed moeten blijven. Daarnaast zijn de aandrijfassen vrij zwak, kost inclusief arbeid iets van 400 per kant. Merk je meteen met rijden aan de vervelende trilling.

De MultiAir-unit is gevoelig voor de juiste olie (niet alleen viscositeit!) en frequente wissels. Er zitten heel kleine kanaaltjes is die anders dicht kunnen slibben waardoor het kapot gaat.

Ik heb zelf een 155 T-jet met 170k km op de teller en het is nog steeds een fijn ding. Wordt inderdaad regelmatig aangesproken door voorbijgangers dat het zo’n mooie auto is. Ik zit wel een beetje te kijken naar iets anders, maar heb nog niets gevonden wat een vergelijkbare mix heeft van ruimte, fijn sturen en goede looks. Helemaal als het eigenlijk ook nog Italiaans moet zijn wat mij betreft.
ZENOBIE
Posts: 90
Joined: 09 Jul 2012, 11:32

Re: Voorstelling en vraag Delta 3 aankoop tips

Unread post by ZENOBIE »

Alvast bedankt voor de reeds gegeven info. K zou zowieso voor een benzine versie gaan. Diesel is in Belgie in de verdom hoek beland en mag straks nergens meer binnen + nadien in B onverkoopbaar tenzij je hem zo goed als gratis weggeeft :-)
Zijn de turbos betrouwbaar en wanneer zijn ze door de band aan revisie toe?
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Voorstelling en vraag Delta 3 aankoop tips

Unread post by Dickamerica »

Helaas zijn diesels inderdaad gedoemd tot export verweggistan of sloop.

Ik was zelf eigenlijk ook in de markt voor een Delta jtd;reed afgelopen 10jr al diesels :2.4 in Lybra's&156.

Een euro4 koop je nu al voor appel en een ei maar mag je binnenkort nergens meer mee komen en een euro5 zal over paar jr ook geen piek meer waard zijn, triest maar realiteit.

Dus ook maar een benzine gekocht; 1.4 tjet

Zeer goede blokken die veel vermogen aan kunnen en vriendelijk qua onderhoud.

Multiair zou ik zelf niet aan beginnen;ja nieuw maar gebruikt is maar afwachten hoe ermee omgegaan is en te gevoelig m.i. om dat risico te nemen.

1.8 Di/1750 TB

Veel vermogen en dus snel
Zou ik zelf wel willen hebben maar alleen een frisse met 1 of 2 eigenaren & aantoonbare historie en die exemplaren zijn mij even te duur nu.
Aandachtspunt bij deze versie is het electronische onderstel/schokdempers.
Als deze stuk zijn dan gaat je dat zeer veel geld kosten.
Er kunnen ook geen gewone onder begreep ik.

Verder zitten Delta's over geheel zeer goed in elkaar en weinig problemen:

Ik heb 2 1.4 tjets in onderhoud en mankeert zelden iets aan:

Tankklepslot gaat weleens stuk/nukken; is hetzelfde als Giulietta en kost weinig.
Subframes en diverse delen in motorruimte zijn matig gespoten af fabriek en kunnen flink gaan roesten dus preventief alles in bescherming zetten voorkomt ellende .

Succes bij de zoektocht!
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: Voorstelling en vraag Delta 3 aankoop tips

Unread post by Menno Bos »

Diesel is inderdaad in een verdomhoek beland. Van de andere kant als je niet gehinderd wordt door LEZ's dan kun je wel voor zeer gunstige prijzen een leuke diesel aanschaffen. Als je de auto voor heel weinig al aankoopt, maakt het ook niet uit dat deze snel nog minder waard wordt. Je hebt dan nauwelijks afschrijving. In België zie je dan ook dat euro 4 diesels worden "weggegeven". Euro 5 zijn nog een beetje in trek en wat duurder.

Zelf woon ik in Belgie, rijd een euro 3 diesel en zou ik toch een keer naar Brussel, Antwerpen of Gent moeten dan kan ik een dagkaart kopen. Kosten 35 euro en mag je 8 keer kopen per LEZ. Ik hoef eigenlijk nooit naar die steden dus voor mij nog geen reden om mijn euro 3 diesel weg te doen.

gr Menno

lybra 1.9 jtd sw 2005 309000 km
lybra 1.9 jtd sw 2002 intensa 349000 km ter afbraak
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Voorstelling en vraag Delta 3 aankoop tips

Unread post by Dickamerica »

Klopt en mee eens Menno,maar in Nederland is de dieselwege belasting ook nog eens skyhigh
ZENOBIE
Posts: 90
Joined: 09 Jul 2012, 11:32

Re: Voorstelling en vraag Delta 3 aankoop tips

Unread post by ZENOBIE »

Allicht een domme vraag maar waarvoor staat Multi air eigenlijk? Zonder ook maar iets nagespoord te hebben dacht dat het iets met een Turbo te maken had maar afgaand op wat ik hierboven ergens uit opmaak is dat niet het geval of toch?
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”